Tändstift. Vanliga eller Iridium?

Långeman1

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2011
Hoj
Honda CBR 900RR, 02:a
Hej !

Jag ska köpa nya tändstift till hojen och väger mellan "vanliga" tändstift och iridium.

Någon som vet skillnaden? Vilken är att föredra? :va

Tack på förhand!

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Är det irdiumstift i hojen oringal ska definitivt dom nya vara det också.
Det enda jag känner till om iridiumstiften är väl att dom har bra mycket längre gångtid än vanliga stift.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
iridium är att föredra, reklamen säger allt från mer effekt till lögre soppaförbrukning, antagligen ren goja :p dock håller de längre så du kan köra längre tills du behöver byta nästa gång.

köp här http://www.mister-solutions.co.uk/ så får du iridiumstift hem i brevlådan till priset av kopparstift i svenska ockerbutiken

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
På en vanlig originalhojj (även mappad) ser jag ingen anledning att betala extra för lyxstift, så vida de inte är svåra att komma åt. Iridiumstift har något längre livslängd, så är det mycket jobb att byta så kan det vara värt extrakostnaden.
Har man däremot modifierat motorn, så har man säkerligen ändrat det termiska förbränningsförhållandet och då tycker att man skall satsa på iridium eller liknande eftersom dessa har ett bredare värmeområde.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
irr skall du ha, det går med vanliga stift förvisso men min 929 lyckades skjuta bort elektroden på ett par stift då tidigare ägaren varit "snål" och skruvat i vanliga stift.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Jag kör bara iridium efter det att mitt psyke förmedlade följande när jag bytt till dylika på min ex XR: Fan vad gött den går, jämnare o svara bättre på gasen. Hjärnan fick sitt helt klart, hojen stift som var minst lika bra som std.

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej:)

Iridium stift är dyra,det här stiftet kostade 800kr.

Bifogat

• SNC11468.JPG
    SNC11468.JPG
    189.6 KB · Visningar: 554

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Jag har kört nästan 9000 mil på irdiumstift - skall byta nu bara för att jag ändå skall storserva...:yoparty

Så livslängden är inte bara "lite bättre".

Beviset på detta är pris sättningen , dom vet att dom håller och tar betalt för det.

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Prisskillnaden är så liten så jag tycker inte att det finns någon anledning att inte sätta i Iridium-stift. 400 kr för en uppsättning från UK mot 180 kr för kopparstift lokalt kan det vara värt när man ändå har bökat sig ner till stiften.

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Iridiumstift är mycket snyggare, luktar bättre och har coolare modellnamn. klart man ska ha dom.

moddlaren

Guest
HMMM

iridium varför?

kopparstift finns i ett stort antal steg vad det gäller värmetal, så att montera iridium för att värmen tar kål på koppar stift är bullschit, det är bara att montera rätt värmetal på kopparstiften.

på 2T så laboreras det i mitt garage med stift med värmetal mellan 7-11 beroende på olika faktorer som TEMP/LUFTFUKTIGHET/BAROMETERTRYCK BLA.

Iridium och platinumstift leder VOLT o AMPERE betydligt sämre än koppar stift,, Varför kör dom stora grabbarna i metanol o nitro klasserna till stor del på just NGK BP ??? ES jo det finns nog inga stift som är så enkla att läsa av motorn bränsleblandning o värmeutveckling som på just NGK koppar.

Kör man turbo eller trögtända bränslen så är koppar att föredra absolut då man verkligen vill ha max energi fram till gnistgapet. i mitt fall kör jag med en typ av SILVER belagda stift då silver är absolut överlägsen att leda energi, sedan är silver i princip resistant mot alla tänkbara kemikalier och extremt värmetåliga då siler o koppar fördelar värmen extremt effektivt mot iridium o dylika.

OBS detta är min uppfattning o det finns massor att läsa om just detta på nätet både oberoende tester o mindre oberoende. sedan går koppar stift i en bil utan problem både 10,000 och 20,000 mil.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
HMMM

iridium varför?

kopparstift finns i ett stort antal steg vad det gäller värmetal, så att montera iridium för att värmen tar kål på koppar stift är bullschit, det är bara att montera rätt värmetal på kopparstiften.

på 2T så laboreras det i mitt garage med stift med värmetal mellan 7-11 beroende på olika faktorer som TEMP/LUFTFUKTIGHET/BAROMETERTRYCK BLA.

Iridium och platinumstift leder VOLT o AMPERE betydligt sämre än koppar stift,, Varför kör dom stora grabbarna i metanol o nitro klasserna till stor del på just NGK BP ??? ES jo det finns nog inga stift som är så enkla att läsa av motorn bränsleblandning o värmeutveckling som på just NGK koppar.

Kör man turbo eller trögtända bränslen så är koppar att föredra absolut då man verkligen vill ha max energi fram till gnistgapet. i mitt fall kör jag med en typ av SILVER belagda stift då silver är absolut överlägsen att leda energi, sedan är silver i princip resistant mot alla tänkbara kemikalier och extremt värmetåliga då siler o koppar fördelar värmen extremt effektivt mot iridium o dylika.

OBS detta är min uppfattning o det finns massor att läsa om just detta på nätet både oberoende tester o mindre oberoende. sedan går koppar stift i en bil utan problem både 10,000 och 20,000 mil.

Fast nu håller jag inte med. Bara för att något är bra till en sak är det inte bra till annat. Nitromonster och 2-t racers har inte samma krav på stiften som benny som kör CBR1000RR till jobb. Han vill ha ett stift som håller längre och ger säker gnista oavsett hur han kör. Då är Iridium kanon...

Fördelen med iridium är:
liten elektrod= mindre störning av flamman i tighta förbränningsrum
hårt och mer svåreroderat= längre livslängd
Kräver mindre energi för att alstra gnista= bra i högvarviga motorer med små tändspolar samt när man skall starta sin twin/stånka som är svår att dra runt fort
Brett temperaturspann= kan användas för jobbpendling och raceåka utan att byta stift

NGK racingstift är ju inte gjorda av iridium av en anledning. Där har man guld/palladium legeringar som håller pissigt men är små och har bra ledningsförmåga. Att temperaturspannet är smalt löser man med olika hårdheter och att ge fan i att fisköra....

Jag skulle ändå säga att iridium är att föredra för 95% av SH klientelet. Turbojepparna och racesnubbarna som optimerar allt undantagna...

moddlaren

Guest
Som vanligt så är det genomtänkt o vedertaget det boris skriver, Vad det gäller tändstift så finns ALLT man kan önska och en massa typer man aldrig någonsin kommer att förstå varför man skall ha dom.

Rejs o vanlig gatkörning skiljer ju naturligtvis massor på jag ser ju bara vad det gör att byta ut ett original tändsystem till ett eftermarknads system som är påkostat 2-3 gånger mera än original systemet där händer det grejor.

rejs moppen har fått ett MSD MC-4 system som ex kanske lite overkill men MSD är bra skit, ""sägs det""

Det finns väll inte en tillverkare som sätter i dyrare komponenter än vad som absolut behövs eller krävs för gällande lagstifftning för just det ändamålet, det blir ju dyrare för konsumenten från början då Det finns ju heller ingen plasebo effekt att få för dom som tror på massor mera effekt med hokuspokus saker o bling bling.

mvh

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...