Tändsystem till CB750

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hej på er!
Jag har en gammal CB750 som jag ägt i 35 år och som ser ut ungefär som något Magnus Mossberg ägt i... 35 år. Slitet! Men den går!!!! Doch finns det en utvecklingspotential, det är lite hoppigt och ibland går den på tre. Anar att tändning med slitna brytare, och tändkablar/hattar som är hårda och sitter dåligt fast på tändstiften KAN ha med detta att göra.
Ser att man för tramspengar kan eliminera brytare med dessa system: https://www.ebay.co.uk/itm/Honda-CB...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2060353.m1438.l2649
eller detta:
Någon som har erfarenhet? Funkar?

Vidare inbillar jag mig att nya tändspolar/kablar/tändhattar skulle göra susen. Är detta bra skit?

Eller ska man lyxa till det med ett fullt kit?
https://www.ebay.co.uk/itm/Electron...527304?hash=item2cbb746088:g:u9AAAOSwfplb7f8Q

Kan någon med erfarenhet guida mig tack!

Bifogat

• Honda CB 750.jpg
    Honda CB 750.jpg
    121.9 KB · Visningar: 31

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Ignitech är väl BRA grejor, och 2600kr låter helt ok för ett HELT kit! Skulle vara kul att snacka med din polare. Kan man få numret?
Skall kolla med honom om det är ok ignitech sitter på ett Ban åkar sidovagns ekipage.

Fördelen med ignitech är ju att alla precis alla parametrar går att justera väldigt enkelt med en pc o ignitech gratis programvara.

Att man sedan kan köra insprut med bredbandslambda o styra kylfläktar auto växling styra start varvtal osv osv bara fantasin sätter gränser.

Vi har använt dessa på räääser mopparna med mycket gott resultat.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Vad gällande tändspolar, undvik Dynatek (de som medföljer de två kiten du refererar till), tillförlitlighet som en Trabant. Har själv torskat två Dynatek tändspolar vilket ger ett felutfall på 50% för de fyra jag köpt. Du kan använda vilka tändspolar som helt från vilken 4-cylindrig hoj som helst som inte använder CDI. Dyna-S tändningen är pålitligheten själv. Ignitech har också fått bra omdömen. Att mecka med kondensatorer och brytarspetsar är ju coolt! Dessutom en naturlig varvtalsbegränsare. :näsblod

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
kör på dyna s, det funkar
köp nya grönna tändspolar o nya kabler också. så kommer den spinna som en katt igen.
jag kör med dyna s o grönna dyna spolar på race suzukin
har aldrig haft problem med detta

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
kör på dyna s, det funkar
köp nya grönna tändspolar o nya kabler också. så kommer den spinna som en katt igen.
jag kör med dyna s o grönna dyna spolar på race suzukin
har aldrig haft problem med detta
Coolt, tack! Gröna spolar? Har du en länk till det?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Dynatek Green är 3.3 ohms spolar. Originalspolar ligger på mellan 2 - 4 ohm. Sålunda, ingen skillnad i energi. Använd originalspolar från vilken rad-fyra som helst och köp ett nytt bakdäck för pengarna du spar.

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
typ dessa. men jag handlar av sölle racing i ystad

jaka

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2009
Hoj
2003,Honda ST 1300A
Hej!
Funderar också på att konvertera till brytarlöst system på min Honda CB 750 (1969 Sand Cast). Motorn går bra nu men håller inte tomgångsvarvtalet (runt 9000-1000v/m) när man precis startar den, då motorn är kall. Annars vill jag nog påstå at motorm går perfekt när den är varm. Har kallibrerat förgasarna med kallibreringssats från "Carbtune". så förgasarna "svarar" perfekt! -Så vad säger ni ! Kan ett brytarlöst system från exempelvis Dynatec förbättra motorgången generellt?
Skilnaden är ju stor mellan den Honda 1300 ST A från 2003 som jag också har och den 52 år gamla CB 750 (som trost åren är i nyskick) när det gäller tomgångsvarv vid start. Pan European har jämnt varvtal från start, precis som en ny bil. Den gamla CB 750:an däremot måste hållas på jämnt varvtal (1000v/m )med gashandtaget för att inte lägga av innan motorn blir varm.

Last edited:

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
det väl helt normalt för en gammal förgaser motor
det ju därför det finns choke på förgasern
för att höja tomgångsvarvet tills motorn har fått upp lite värme
ps... visa en bild på sandcasten

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Hej!
Funderar också på att konvertera till brytarlöst system på min Honda CB 750 (1969 Sand Cast). Motorn går bra nu men håller inte tomgångsvarvtalet (runt 9000-1000v/m) när man precis startar den, då motorn är kall. Annars vill jag nog påstå at motorm går perfekt när den är varm. Har kallibrerat förgasarna med kallibreringssats från "Carbtune". så förgasarna "svarar" perfekt! -Så vad säger ni ! Kan ett brytarlöst system från exempelvis Dynatec förbättra motorgången generellt?
Skilnaden är ju stor mellan den Honda 1300 ST A från 2003 som jag också har och den 52 år gamla CB 750 (som trost åren är i nyskick) när det gäller tomgångsvarv vid start. Pan European har jämnt varvtal från start, precis som en ny bil. Den gamla CB 750:an däremot måste hållas på jämnt varvtal (1000v/m )med gashandtaget för att inte lägga av innan motorn blir varm.
Om du har en CB750 från -69 i nyskick så ska du väl behålla den så original det går, och inte bygga om den! Som team toker säger, använd choken istället, det är ju det den är till för. Och upp med bild ;)

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
typ dessa. men jag handlar av sölle racing i ystad
Sölle är guld! Servat flera olika hojar där. Hjälpte mig senast i höstas när Transalpen beslöt sig för att besöka ett dike. Svets, spett och slägga var några redskap som användes. Men finmekanik behärskar han såklart också!
Ledsen för trådkap Mossberg! Sålde min CB750 -76 supersport i våras, för mkt att göra och, hum..., otålig som jag är gick renoveringen för långsamt...

jaka

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2009
Hoj
2003,Honda ST 1300A

Bifogat

• IMG_20200215_191937_01.jpg
    IMG_20200215_191937_01.jpg
    418.3 KB · Visningar: 10
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Dyna-S är värt för att slippa brytarspetsarna. Man behöver inte använda Dyna's tändspolar, original funkar minst lika bra.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Frågan är då varifrån man ska köpa Dyna-s tändsystem? Från säljare på EBay för ca 2200:- (finns flera), säljare från Kina på EBay för ca 900:- Eller varifrån???
Behåll nuvarande system.
Kludda inte till en så fin original hoj.
Dessutom kommer du inte märka någon skillnad på motorn

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...