Tänk efter före...

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Före du kör rakt ut i en korsning utan att se dig för?

jetson

Guest
Visst ska man sakta ner, speciellt om man är en värdelös förare som inte kan väja för hinder.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Innan man sätter sig i en bil. Man dör direkt! :fakta

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Köp en gammal dieselpickis som inte går så fort. Då kan ni gasa hur mycket ni vill I tells ya!

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Beklämmande kommentarer om de inte är ironiska...

:huvet

Alla kan göra misstag i trafiken.
Även ni übercoola sporthojsvirutioser med större självförtroende än... :tungan

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Beklämmande kommentarer om de inte är ironiska...

:huvet

Alla kan göra misstag i trafiken.
Även ni übercoola sporthojsvirutioser med större självförtroende än... :tungan

Beklämmande att skjuta över skuldbördan på fel person.

Är pappa dum får son lida.

Sentimentalt pjaff som varenda jefvel på fejjan postat..

/Bitter cynisk gubbjävel på 30

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Är du dum och kör fortare än att du inte hinner bromsa och väja, vem får då lida?

Alla får nog fasen lida i en sådan situation som på filmen. Vissa längre tid än andra...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
... För du kör aldrig snabbare än att du hinner stanna oavsett vad som hoppar/springer/kör ut framför dig på valfritt avstånd?

Visst, man kan inte förutsätta att alla ska se sig för och lämna det företräde som de egentligen ska... Men man borde inte behöva förutsätta att ingen gör det heller. Handlar väl i slutändan om vem som blir vållande till olyckan, även om det inte är roligt för någon part...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tycker bättre om "Bloody idiots" kampanjen:
Men det beror nog på att jag aldrig kör full, men gärna fort.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Är du dum och kör fortare än att du inte hinner bromsa och väja, vem får då lida?

Alla får nog fasen lida i en sådan situation som på filmen. Vissa längre tid än andra...

Sluta nu. Poängen är levererad men filmen var rutten då den visar en människa som inte kan greppa rådande omständigheter.

Visst körde killen i bilen (enligt filmen) för fort men det ser man väl då man ska svänga ut? Kan man inte det utan genomför en utfart baserat på vad som står på en skylt är det samma sak som att gnälla på en gps när man gör ner i en sjö.

Har folk självbevarelsedrift eller är alla hjärndöda polyper?

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
... För du kör aldrig snabbare än att du hinner stanna oavsett vad som hoppar/springer/kör ut framför dig på valfritt avstånd?

Visst, man kan inte förutsätta att alla ska se sig för och lämna det företräde som de egentligen ska... Men man borde inte behöva förutsätta att ingen gör det heller. Handlar väl i slutändan om vem som blir vållande till olyckan, även om det inte är roligt för någon part...

Jag försöker alltid ha handlingsberedskap för att någon annan ska göra något jag inte är beredd på. Sen kan man såklart inte försäkra sig mot allt och kan inte förutsätta att t.ex. mötande bilar ska byta väghalva och sånt heller. Men en rimlig beredskap.

sampan

Pengarna ska rulla!
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
sxv 550 -08 + PANIGALE!!
Fy fan om man skulle få uppleva varje krock som på filmen, att det stannar och man får tänka på vad man gjort och på konsekvenserna som när han såg på sin son.. galet.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Antingen har du hämtat "inspiration" från zatzy där denna nu också är uppe eller så kanske det är du som postar den både här och på zatzy eller så har du fått en delning via fejsbook och känner att du bara "måste" sprida den vidare.

Sanningen är att den är gammal och redan utdiskuterad här för ett par år sedan, den är säkert överdiskuterad överallt förutom på fejsbook (där inget egentligen verkar kunna bli diskuterat).

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag försöker alltid ha handlingsberedskap för att någon annan ska göra något jag inte är beredd på. Sen kan man såklart inte försäkra sig mot allt och kan inte förutsätta att t.ex. mötande bilar ska byta väghalva och sånt heller. Men en rimlig beredskap.

Jag med, där det känns motiverat. Tättbebyggda områden med höga häckar som begränsar sikten i korsningar etc. Men inte fan kör jag omkring i 40 på större landsväg bara för att hinna bromsa om någon dåre plötsligt kört rakt ut i en väl synlig korsning. Och jag tvivlar på att TS har den typen av beredskap överallt. Rimlig beredskap absolut, men även om man ska vara beredd på att andra kan göra fel så tycker jag att det är lite väl mycket fokus på hastigheten i klippet (istället för det faktum att någon bryter mot förkörsrätten). Visst hade en olycka kanske kunnat undvikas med lägre hastighet, men det är inte ens säkert att det hade hjälpt. En olycka hade kunnat uppstå även om killen hållit laglig hastighet, beroende på när och hur plötsligt den andre kör ut. Tycker folk börjar bli lite väl blinda i sin hastighetshäxjakt.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag med, där det känns motiverat. Tättbebyggda områden med höga häckar som begränsar sikten i korsningar etc. Men inte fan kör jag omkring i 40 på större landsväg bara för att hinna bromsa om någon dåre plötsligt kört rakt ut i en väl synlig korsning. Och jag tvivlar på att TS har den typen av beredskap överallt. Rimlig beredskap absolut, men även om man ska vara beredd på att andra kan göra fel så tycker jag att det är lite väl mycket fokus på hastigheten i klippet (istället för det faktum att någon bryter mot förkörsrätten). Visst hade en olycka kanske kunnat undvikas med lägre hastighet, men det är inte ens säkert att det hade hjälpt. En olycka hade kunnat uppstå även om killen hållit laglig hastighet, beroende på när och hur plötsligt den andre kör ut. Tycker folk börjar bli lite väl blinda i sin hastighetshäxjakt.

Vassego

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj

Fast den där var ju å andra sidan inte så lite fult gjord, ingen hojåkare synbar i början men när de "klipper tillbaka" försöker de låtsas som att man borde ha märkt honom "för han var ju där"... Tyckte den korsningen såg ut att ha ganska god sikt, även om en hoj är mindre och generellt kör fortare borde man nog kunna upptäcka honom om man inte är helt blind (eller om reklambyrån klippt bort honom). Förstår för övrigt inte riktigt om du vill trycka på min poäng, att man ska se sig för innan man kör ut istället för att beskylla den som kör in i sidan på en när den personen har förkörsrätt (även om han kanske inte riktigt håller hastigheten), eller om du försöker säga emot mig genom att visa att vi är de som skadas av andras dumhet? :va

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Fast den där var ju å andra sidan inte så lite fult gjord, ingen hojåkare synbar i början men när de "klipper tillbaka" försöker de låtsas som att man borde ha märkt honom "för han var ju där"... Tyckte den korsningen såg ut att ha ganska god sikt, även om en hoj är mindre och generellt kör fortare borde man nog kunna upptäcka honom om man inte är helt blind (eller om reklambyrån klippt bort honom). Förstår för övrigt inte riktigt om du vill trycka på min poäng, att man ska se sig för innan man kör ut istället för att beskylla den som kör in i sidan på en när den personen har förkörsrätt (även om han kanske inte riktigt håller hastigheten), eller om du försöker säga emot mig genom att visa att vi är de som skadas av andras dumhet? :va
DOE och TAC har gjort massor av filmer om trafiksäkerhet på olika teman.
Men de som sprids handlar nästan uteslutande om hastighet.
Jag vet inte om det är politiker som försöker få medhåll för hastighetssänkningar eller folk som kör sakta men dåligt som sprider dem.
Men någon jävla konspiration är det.

Naturligtvis skulle de flesta olyckorna kunna undvikas eller mildras genom lägre hastighet.
Men är det det vi vill?

Det pågår just nu en debatt i mina hemtrakter om huruvida hastighetsgränsen skall höjas från 110 till 120 km/h på en motorvägssträcka som byggts om.
Jag ser det som självklart.
Men det är betydligt fler än man tror som vill behålla 110, eller sänka, för trafiksäkerhetens skull.
De är dessutom närmast rabiata.
Jag brukar undvika motorvägen och köra "gamla Riksettan" i stället.
Den känns relativt smal och krokig med många påfarter.
Där var hastighetsgränsen 130 km/h fram till 1970.
130 är ganska fort rakt fram i en bil byggd innan 1970.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO