Beklämmande kommentarer om de inte är ironiska...
Alla kan göra misstag i trafiken.
Även ni übercoola sporthojsvirutioser med större självförtroende än...
Är du dum och kör fortare än att du inte hinner bromsa och väja, vem får då lida?
Alla får nog fasen lida i en sådan situation som på filmen. Vissa längre tid än andra...
... För du kör aldrig snabbare än att du hinner stanna oavsett vad som hoppar/springer/kör ut framför dig på valfritt avstånd?
Visst, man kan inte förutsätta att alla ska se sig för och lämna det företräde som de egentligen ska... Men man borde inte behöva förutsätta att ingen gör det heller. Handlar väl i slutändan om vem som blir vållande till olyckan, även om det inte är roligt för någon part...
Jag försöker alltid ha handlingsberedskap för att någon annan ska göra något jag inte är beredd på. Sen kan man såklart inte försäkra sig mot allt och kan inte förutsätta att t.ex. mötande bilar ska byta väghalva och sånt heller. Men en rimlig beredskap.
Jag med, där det känns motiverat. Tättbebyggda områden med höga häckar som begränsar sikten i korsningar etc. Men inte fan kör jag omkring i 40 på större landsväg bara för att hinna bromsa om någon dåre plötsligt kört rakt ut i en väl synlig korsning. Och jag tvivlar på att TS har den typen av beredskap överallt. Rimlig beredskap absolut, men även om man ska vara beredd på att andra kan göra fel så tycker jag att det är lite väl mycket fokus på hastigheten i klippet (istället för det faktum att någon bryter mot förkörsrätten). Visst hade en olycka kanske kunnat undvikas med lägre hastighet, men det är inte ens säkert att det hade hjälpt. En olycka hade kunnat uppstå även om killen hållit laglig hastighet, beroende på när och hur plötsligt den andre kör ut. Tycker folk börjar bli lite väl blinda i sin hastighetshäxjakt.
Vassego
DOE och TAC har gjort massor av filmer om trafiksäkerhet på olika teman.Fast den där var ju å andra sidan inte så lite fult gjord, ingen hojåkare synbar i början men när de "klipper tillbaka" försöker de låtsas som att man borde ha märkt honom "för han var ju där"... Tyckte den korsningen såg ut att ha ganska god sikt, även om en hoj är mindre och generellt kör fortare borde man nog kunna upptäcka honom om man inte är helt blind (eller om reklambyrån klippt bort honom). Förstår för övrigt inte riktigt om du vill trycka på min poäng, att man ska se sig för innan man kör ut istället för att beskylla den som kör in i sidan på en när den personen har förkörsrätt (även om han kanske inte riktigt håller hastigheten), eller om du försöker säga emot mig genom att visa att vi är de som skadas av andras dumhet?
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|