Tänk efter före...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
DOE och TAC har gjort massor av filmer om trafiksäkerhet på olika teman.
Men de som sprids handlar nästan uteslutande om hastighet.
Jag vet inte om det är politiker som försöker få medhåll för hastighetssänkningar eller folk som kör sakta men dåligt som sprider dem.
Men någon jävla konspiration är det.

Naturligtvis skulle de flesta olyckorna kunna undvikas eller mildras genom lägre hastighet.
Men är det det vi vill?

Det pågår just nu en debatt i mina hemtrakter om huruvida hastighetsgränsen skall höjas från 110 till 120 km/h på en motorvägssträcka som byggts om.
Jag ser det som självklart.
Men det är betydligt fler än man tror som vill behålla 110, eller sänka, för trafiksäkerhetens skull.
De är dessutom närmast rabiata.
Jag brukar undvika motorvägen och köra "gamla Riksettan" i stället.
Den känns relativt smal och krokig med många påfarter.
Där var hastighetsgränsen 130 km/h fram till 1970.
130 är ganska fort rakt fram i en bil byggd innan 1970.

Jag har sett en hel del av dem, de bästa och mest relevanta enligt mig är de som handlar om distracted driving och ouppmärksamhet.

Jag håller med dig, och det är ju lite det jag menar. Det pågår en hetsjakt mot hastighet och i huvudet på de som bedriver den är hastighetssänkningar lösningen på alla problem och det enda som har en chans att förverkliga nollvisionen. Jag anser att det är ett korkat och trångsynt synsätt och att man borde trycka på andra saker, bland annat att folk ska ägna sin uppmärksamhet åt körningen, vägen och omgivningen och se sig för innan man kör ut i trafik.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Sluta nu. Poängen är levererad men filmen var rutten då den visar en människa som inte kan greppa rådande omständigheter.

Visst körde killen i bilen (enligt filmen) för fort men det ser man väl då man ska svänga ut? Kan man inte det utan genomför en utfart baserat på vad som står på en skylt är det samma sak som att gnälla på en gps när man gör ner i en sjö.

Har folk självbevarelsedrift eller är alla hjärndöda polyper?

Vet ju inte hur du tolkar filmen men jag personligen relaterar till de där gångerna man passerat point of no return, man kan inte undvika olyckan trots att miljoner tankar hinner passera genom huvudet.

Tack och lov har jag än så länge bara skadat mig själv och materiella ting.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Fast den där var ju å andra sidan inte så lite fult gjord, ingen hojåkare synbar i början men när de "klipper tillbaka" försöker de låtsas som att man borde ha märkt honom "för han var ju där"... Tyckte den korsningen såg ut att ha ganska god sikt, även om en hoj är mindre och generellt kör fortare borde man nog kunna upptäcka honom om man inte är helt blind (eller om reklambyrån klippt bort honom). Förstår för övrigt inte riktigt om du vill trycka på min poäng, att man ska se sig för innan man kör ut istället för att beskylla den som kör in i sidan på en när den personen har förkörsrätt (även om han kanske inte riktigt håller hastigheten), eller om du försöker säga emot mig genom att visa att vi är de som skadas av andras dumhet? :va

Men poängen är ju att visa att du "ser" bara det du tittar efter. Det är ingen nyhet att hjärnan sållar bort ovidkommande information som inte behövs. Och bakom ratten är en motorcykel inget hot, därför "ser" du inte den men däremot bilen, bussen, lastbilen som du tittar efter.

Dessutom fungerar hjärnan så att ett större objekt känns närmare än ett litet vid samma avstånd. Motorcykeln känns därför längre bort än vad den är och då måste man lära hjärnan att så inte är fallet. Är du erfaren motorcyklist vet du detta och hamnar sällan i de otrevliga situationerna som många nybörjare hamnar i...

Slutsatsen är TÄNK motorcykel och sök efter motorcyklar så "ser" du!
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Men poängen är ju att visa att du "ser" bara det du tittar efter. Det är ingen nyhet att hjärnan sållar bort ovidkommande information som inte behövs. Och bakom ratten är en motorcykel inget hot, därför "ser" du inte den men däremot bilen, bussen, lastbilen som du tittar efter.

Dessutom fungerar hjärnan så att ett större objekt känns närmare än ett litet vid samma avstånd. Motorcykeln känns därför längre bort än vad den är och då måste man lära hjärnan att så inte är fallet. Är du erfaren motorcyklist vet du detta och hamnar sällan i de otrevliga situationerna som många nybörjare hamnar i...

Slutsatsen är TÄNK motorcykel och sök efter motorcyklar så "ser" du!

Nej, tänk fordon! Och du ser du alla fordon, om du nu verkligen tittar.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top