Bushido
Skånsk Säckpipsninja
- Gick med
- 9 Sep 2006
- Ort
- Sydöst
- Hoj
- HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
DOE och TAC har gjort massor av filmer om trafiksäkerhet på olika teman.
Men de som sprids handlar nästan uteslutande om hastighet.
Jag vet inte om det är politiker som försöker få medhåll för hastighetssänkningar eller folk som kör sakta men dåligt som sprider dem.
Men någon jävla konspiration är det.
Naturligtvis skulle de flesta olyckorna kunna undvikas eller mildras genom lägre hastighet.
Men är det det vi vill?
Det pågår just nu en debatt i mina hemtrakter om huruvida hastighetsgränsen skall höjas från 110 till 120 km/h på en motorvägssträcka som byggts om.
Jag ser det som självklart.
Men det är betydligt fler än man tror som vill behålla 110, eller sänka, för trafiksäkerhetens skull.
De är dessutom närmast rabiata.
Jag brukar undvika motorvägen och köra "gamla Riksettan" i stället.
Den känns relativt smal och krokig med många påfarter.
Där var hastighetsgränsen 130 km/h fram till 1970.
130 är ganska fort rakt fram i en bil byggd innan 1970.
Jag har sett en hel del av dem, de bästa och mest relevanta enligt mig är de som handlar om distracted driving och ouppmärksamhet.
Jag håller med dig, och det är ju lite det jag menar. Det pågår en hetsjakt mot hastighet och i huvudet på de som bedriver den är hastighetssänkningar lösningen på alla problem och det enda som har en chans att förverkliga nollvisionen. Jag anser att det är ett korkat och trångsynt synsätt och att man borde trycka på andra saker, bland annat att folk ska ägna sin uppmärksamhet åt körningen, vägen och omgivningen och se sig för innan man kör ut i trafik.