Tänk efter innan du svarar! bemötande av dörrvakter?

Har du blivit så dåligt/våldsamt, av en vakt att det påverkat kvällen?

• Antal röstningar
    0

Ortefon

Der Landwirdschaftminister
Gick med
12 May 2005
Hoj
DR650SE
Har hänt ett antal gånger att ordningsvakter/entrevärdar har påverkat min utekväll till det sämre. I ett fall blev jag och min polare ombedda att lämna stället när vi satt och drack varsin öl vid ett bord och samtalade. Vi hade väl båda några öl innanför västen men var absolut inte apfulla.

Försökte fråga vakten varför vi inte fick vara kvar men det var han inte så sugen att svara på. Kanske hade han förväxlat oss med några andra. Hur som helst kändes det en aning snopet när man i ena stunden satt och snackade lugnt vid ett bord för att några sekunder senare stå ute på gatan och inte fatta något. :confused:

För övrigt anser jag att många vakter behöver jobba på sin attityd och sitt bemötande mot gästerna. I regel får man känslan av att man ska känna sig lyckligt lottad om man blir insläppt på "deras" ställe. Ett korrekt och trevligt bemötande är väl inte så mycket begärt (om man själv agerar trevligt och artigt dvs).

Jag har full förståelse för att det är en utsatt miljö och att vakterna får handskas med ett antal otrevliga, svinfulla och ibland hotfulla gäster varje kväll men varför måste vissa vakter köra med en sån överlägsen attityd mot en trots att man försöker att vara tillmötesgående och trevlig?

Kia

Guest
korvgubbe skrev:
Absolut, där håller jag med. Jag försöker inte skylla allt på vakterna utan krögarna har ett väldigt stort ansvar. Framförallt bör man börja se till att det "allmänna utskänkningstillståndet" faktiskt innebär att man skänker ut till allmänheten... Jag förstår att det tänder till hos vissa mindre stabila när man nekas inträde till en krog enbart för att man inte tillhör någon "helig krets" trots att man är välklädd, "nykter" och artig och stället endast är halvfullt..

Vet inte riktigt vilka ställen ni brukar gå på. Men där jag har jobbat har vi fått tydliga riktlinjer om vilka vi ska avvisa av våran chef. Har aldrig när jag jobbat handlat om att endast släppa in "en helig krets". Kommer man till krogen välklädd, artig och inte alltför full ska man självklart få komma in. Vakterna ska inte hindra folk från att få roa sig, de ska finnas där för folks säkerhet. Men som sagt arbetsgivarna behöver verkligen städa upp bland de anställda.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Kia skrev:
Vet inte riktigt vilka ställen ni brukar gå på.

Ett typexempel är väl ställen som Laroy och Spyan.. De får gärna vara slutna klubbar som endast släpper in medlemmar men då ska de heller inte ha allmänt utskänkningstillstånd.. Antningen är man öppen för alla(som är välklädda, artiga och inte för berusade) eller så är man en klubb som är öppen endast för medlemmar.

När jag såg "förnedringen" utanför Laroy kan jag förstå att svaga individer flippar. Själv tyckte jag mest det hela var tragiskt och mest synd tyckte jag om de som faktiskt på allvar ville komma in och fjäskade för att komma in.

När jag stod där existerade ingen kö utan en "halvmåne" med folk kring entrén. De flesta var så gott som nyktra och välklädda men ytterst få släpptes in. Det var relativt tidigt och stället var inte ens halvfullt. Ändå ägnade sig vakterna åt handplockning och för många öppnade vakterna för långt innan de kommit fram till kön. De tillhörde helt enkelt de utvalada..

Jag och mitt sällskap insåg rätt snart det hopplösa så vi gick till ett ställe där vi var välkommna men många andra stod kvar och försökte desperat fjäska in sig.

I mina ögon var det det tydligaste exempel på "handplockning" jag sett.

juha01 skrev:
Vilken härlig rinkebysvenska du lyckades få till i pollen!

Ajfan, jag missade lite då jag ändrade frågeställningen då ursprungsfrågan blev för lång! :huvet Det skulle stå "bemött" där uppe...

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
Dörrvakter har generellt helt fel attityd. skulle jag ha en krog så skulle jag slita huden av vakterna om dom var otrevliga mot gästerna. (som jag tycker att dom som regel är idag) jag har också märkt att på dom krogar som inte har en hord biffkor i dörren med svarta kläder, jag-kunde-inte-bli-polisbrickor, handskar, batonger och handbojor framme, har bättre stämning. jag tror faktiskt att vakterna provocerar fram våldet genom sin blotta närvaro. :gnissla

Kia

Guest
korvgubbe skrev:
Ett typexempel är väl ställen som Laroy och Spyan.. De får gärna vara slutna klubbar som endast släpper in medlemmar men då ska de heller inte ha allmänt utskänkningstillstånd.. Antningen är man öppen för alla(som är välklädda, artiga och inte för berusade) eller så är man en klubb som är öppen endast för medlemmar.

När jag såg "förnedringen" utanför Laroy kan jag förstå att svaga individer flippar. Själv tyckte jag mest det hela var tragiskt och mest synd tyckte jag om de som faktiskt på allvar ville komma in och fjäskade för att komma in.

När jag stod där existerade ingen kö utan en "halvmåne" med folk kring entrén. De flesta var så gott som nyktra och välklädda men ytterst få släpptes in. Det var relativt tidigt och stället var inte ens halvfullt. Ändå ägnade sig vakterna åt handplockning och för många öppnade vakterna för långt innan de kommit fram till kön. De tillhörde helt enkelt de utvalada..

Jag och mitt sällskap insåg rätt snart det hopplösa så vi gick till ett ställe där vi var välkommna men många andra stod kvar och försökte desperat fjäska in sig.

I mina ögon var det det tydligaste exempel på "handplockning" jag sett.

Ajfan, jag missade lite då jag ändrade frågeställningen då ursprungsfrågan blev för lång! :huvet Det skulle stå "bemött" där uppe...

Har ju aldrig jobbat på ett ställe där bara "medlemmar" släpps in. Men som det funkar på mitt jobb... Mitt företag tar emot ett uppdrag från en kund (en krog). Vi får riktlinjer att gå efter av krögaren att så här funkar det på min krog, vi vill inte ha in.... vad det nu än må vara.... här. Min chef tycker att joo det här uppdraget tar vi. Han ger mig (vakten) riktlinjerna, mina arbetsuppgifter vi har fått av våran kund. Jag går dit gör mitt jobb, släpper in de som krögaren önskar att ha som gäster på sin krog...Om det ses som "handplockning" må det vara hänt. Kunden har alltid rätt och mitt företags kund är ju krögaren. Jag som vakt har inga rättigheter att helt plötsligt ändra mina arbetsuppgifter jag har fått av min chef för personliga intressen. Hur fel jag än tycker att krögaren eller min chef har. Jag är där för att sköta mina arbetsuppgifter inget annat. Dissussionen om krogen ifråga ska ha utskänknings tillstånd eller inte får ju kanske hellre tas med sånt folk som beslutar om såna saker...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Kia skrev:
Vi får riktlinjer att gå efter av krögaren att så här funkar det på min krog, vi vill inte ha in.... vad det nu än må vara.... här.

Kan du inte ge lite exempel på vilka dessa riktlinjer brukar vara?!
Utan att skönmåla eller dölja några riktilinjer. Vilka riktlinjer och anvisningar har du fått, brukar du få?!

Du behöver inte rabbla upp självklara saker som
- släpp inte in för fulla
- släpp inte in för unga
- släpp inte in stökiga och gapiga
- släpp inte in folk i gympadojor och mjukisbyxor

För oss som inte är insatta kan det vara intressant att veta vilka riktlinjer ni brukar/kan få?!

A.C

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tenere 700
korvgubbe skrev:
Ett typexempel är väl ställen som Laroy och Spyan.....

Men det handlar väl mer om att det SKA vara kö utanför sånna ställen. För att det ska se ut som att "alla" vill gå dit.

Kia

Guest
korvgubbe skrev:
Kan du inte ge lite exempel på vilka dessa riktlinjer brukar vara?!
Utan att skönmåla eller dölja några riktilinjer. Vilka riktlinjer och anvisningar har du fått, brukar du få?!

Du behöver inte rabbla upp självklara saker som
- släpp inte in för fulla
- släpp inte in för unga
- släpp inte in stökiga och gapiga
- släpp inte in folk i gympadojor och mjukisbyxor

För oss som inte är insatta kan det vara intressant att veta vilka riktlinjer ni brukar/kan få?!

Just de riktlinjer du räknar upp hör väl till de som oftast dyker upp. Men det har hänt att vissa krögare gett lite andra önskemål också...

- te.x anser vissa krögare att människor med piercing i ansiktet inte hör hemma på deras krog.
- Blir det mycket kö prioritera att få in de som ser ut att tillhöra den äldre åldersgruppen (de har i regel mer pengar att göra av med.)
- Prioritera också de som kommer i taxi ända till dörren.. av samma anledning som ovan.
- Många krögare vill inte släppa in romer. Zigenare med folkdräkt.
Bara för att nämna några önskemål som krögare har...

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
A.C skrev:
Entrevärdar är väl inte ordningsvakter? :va

Entrèvärd är en person som är anställd av krogen/nattklubben och har för avsikt att kolla leg och vara trevlig (och öppna dörren =) )
En entrèvärd behöver ingen utbildning what so ever.

I Linköping (hela östergötland) tror jag tom att Ordningsvakterna inte får kolla leg, något åt det hållet (min vaktchef hemmavid nämnde detta) utan uteställena får därför förutom o-vakt även ha en entrèvärd.

För att svara på frågan i pollen, nej det har jag inte.
Dock i onyktert tillstånd då o-vakten brukade övervåld, ingen anmälan gjordes.
Kan tänka mig att jag var ganska provocerande och såhär i efterhand när man själv är i yrket så förstår jag vakten i fråga lite mer än innan. Lätt att bli trött på fulla o dryga gäster.

Kia skrev:
Det behöver inte vara så... Men de allra flesta krogar väljer idag att ha en utbildad ordningsvakt i dörren också...För säkerhets skull. Entrevärdarna har inte på långa vägar samma utbildning som en ordningsvakt har.

och därmed långt ifrån samma befogenheter...

De får tex inte avlägsna gäster, endast avvisa.

Har nattklubben/puben/krogen ifråga dansgolv måste det finnas o-vakt på plats.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Kia skrev:
Just de riktlinjer du räknar upp hör väl till de som oftast dyker upp. Men det har hänt att vissa krögare gett lite andra önskemål också...

- te.x anser vissa krögare att människor med piercing i ansiktet inte hör hemma på deras krog.
- Blir det mycket kö prioritera att få in de som ser ut att tillhöra den äldre åldersgruppen (de har i regel mer pengar att göra av med.)
- Prioritera också de som kommer i taxi ända till dörren.. av samma anledning som ovan.
Eum, är det inte olagligt att vägra vissa "typer" in på krogen?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu har någon inhämtat sin samhällskunskap från TV3 igen.
KoLlA aFfton BlADet ocHså.
:rofl

Kia

Guest
mjukis skrev:
och därmed långt ifrån samma befogenheter...

De får tex inte avlägsna gäster, endast avvisa.

Har nattklubben/puben/krogen ifråga dansgolv måste det finnas o-vakt på plats.

Fast de tror ju väldigt gärna att de har samma befogenheter rätt ofta tyvärr...

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Last edited:

Kia

Guest
HanneZ skrev:
Eum, är det inte olagligt att vägra vissa "typer" in på krogen?

Det är det säkert... Krögarens ansvar... han som bestämmer...
Sen är det ju inte så att vakten kommer att säga: Nej, du får inte komma in här för att du är...zigenare eller nåt.. Utan vakten säger med all säkerhet nånting annat. Riktlinjerna jag tog upp är ju såna vi får "off the record" liksom.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Kia skrev:
Det är det säkert... Krögarens ansvar... han som bestämmer...
Sen är det ju inte så att vakten kommer att säga: Nej, du får inte komma in här för att du är...zigenare eller nåt.. Utan vakten säger med all säkerhet nånting annat. Riktlinjerna jag tog upp är ju såna vi får "off the record" liksom.
Ja men då har du ju prickat problemet ganska bra. Ordningsvakterna anser sig ha rätt att bryta alla möjliga lagar bara för deras chefer säger de. Personligen skulle jag aldrig i helvete slå någon på käften eller liknande för min chef sa de. Om dom tror att våld är lösningen i 9 fall av 10 istället för 1 fall av 10 så tror dom helt jävla fel.

Fast visst är det lätt för mig o sitta här o tycka och jag inser att jag inte kan sätta mig in i hur det är att stå där när det börjar hopa sig med arga jävlar som bara vill spöa en... men påstå inte att det är krögarens ansvar om du gör fel.

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
mjukis skrev:
Lätt att bli trött på fulla o dryga gäster.

.

Det är ju det som är så oproffsigt hos många vakter. Sån attityd provocerar gästerna.
Vakterna verkar inte förstå att det är ett serviceyrke dom har.

Kia skrev:

Det var ju det som var grundproblemet. Krögare sätter sig över gällande lagar.
Jag förstår dom dock. Som krögare vill man inte ha problempersoner inne på sin krog. (såvida dom inte är trendiga innegangsters) sen att dom generaliserar och drar alla över en kam är bara mänskligt (dock olagligt och jävligt dumt)

Kia

Guest
HanneZ skrev:
Ja men då har du ju prickat problemet ganska bra. Ordningsvakterna anser sig ha rätt att bryta alla möjliga lagar bara för deras chefer säger de. Personligen skulle jag aldrig i helvete slå någon på käften eller liknande för min chef sa de. Om dom tror att våld är lösningen i 9 fall av 10 istället för 1 fall av 10 så tror dom helt jävla fel.

Fast visst är det lätt för mig o sitta här o tycka och jag inser att jag inte kan sätta mig in i hur det är att stå där när det börjar hopa sig med arga jävlar som bara vill spöa en... men påstå inte att det är krögarens ansvar om du gör fel.

Du missförstår mig...
Jaa, jag utför de arbetsuppgifter min chef ger mig. Jag vill ju gärna behålla mitt jobb. Att tänja på diskriminerings lagarna är väl ingen bra jämförelse med att slå nån på käften? Det jag säger är att vi har fått önskemål om att på ett snyggt sätt avvissa vissa kategorier människor av våran kund. Vi vill ju gärna behålla våran kund så vi försöker i möjligaste mån att tillmötesgå honom. Jag tycker inte att krögarna har rätt att göra så men tyvärr så är det så här det går till ute i den stora världen. Jag tycker kanske inte heller att det är helt rätt av bevakningsföretagens chefer att ta emot sådana uppdrag. Men visst förstår jag att om man är företagare så vill man hellre gå runt och bli anlitad av krögarna än att få en stjärna i himlen för att man va så moraliskt duktig. Å jag vet inte hur det är med er andra men jag är beroende av mitt jobb och min inkomst för att slippa gå på A-kassa så jag utför mitt jobb. Vad jag sen personligen tycker och tänker när jag är civil det ventilerar jag med andra..
Håll isär privat och arbetslivet...

Tror inte alls att våld är lösningen i 9 fall av 10. Har stått vakt på krogen hyfsat många gånger och det är faktiskt väldigt få gånger vi har fått tagit till våld för att avlägsna nån. Å då har det absolut inte handlat om att slå någon på käften. Nu kanske jag har haft tur och jobbat på "städade" ställen, vad vet jag?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Kia skrev:
Du missförstår mig...
Jaa, jag utför de arbetsuppgifter min chef ger mig. Jag vill ju gärna behålla mitt jobb. Att tänja på diskriminerings lagarna är väl ingen bra jämförelse med att slå nån på käften? Det jag säger är att vi har fått önskemål om att på ett snyggt sätt avvissa vissa kategorier människor av våran kund. Vi vill ju gärna behålla våran kund så vi försöker i möjligaste mån att tillmötesgå honom. Jag tycker inte att krögarna har rätt att göra så men tyvärr så är det så här det går till ute i den stora världen. Jag tycker kanske inte heller att det är helt rätt av bevakningsföretagens chefer att ta emot sådana uppdrag. Men visst förstår jag att om man är företagare så vill man hellre gå runt och bli anlitad av krögarna än att få en stjärna i himlen för att man va så moraliskt duktig. Å jag vet inte hur det är med er andra men jag är beroende av mitt jobb och min inkomst för att slippa gå på A-kassa så jag utför mitt jobb. Vad jag sen personligen tycker och tänker när jag är civil det ventilerar jag med andra..
Håll isär privat och arbetslivet...

Tror inte alls att våld är lösningen i 9 fall av 10. Har stått vakt på krogen hyfsat många gånger och det är faktiskt väldigt få gånger vi har fått tagit till våld för att avlägsna nån. Å då har det absolut inte handlat om att slå någon på käften. Nu kanske jag har haft tur och jobbat på "städade" ställen, vad vet jag?
Jag förstår precis, du är rädd om jobbet och därför gör du som chefen säger. Frågan är vart du drar din gräns? När säger du ifrån? Snart får du i uppdrag att "hitta" en kniv på en som dom velat porta länge. Nästa gång ska du vakta dörren när dom slår skiten ur nån jävel som känner en som hade spöat krogägarens son.

Något jag finner hysteriskt kul är när man på lördagen blir snäst åt av en stor tuff vakt och sen på måndagen så finner man honom sittandes på ICA o frågar: "Är det bra så?" med en halvsnett leende på läpparna :hihi

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...