Tänk efter innan du svarar! bemötande av dörrvakter?

Har du blivit så dåligt/våldsamt, av en vakt att det påverkat kvällen?

• Antal röstningar
    0

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
mjukis skrev:
Två veckors utbildning! (mer exakt 80 timmar)
Kostnad: 7800kr (plus 600kr för att få ditt förordnande om du klarar kursen.)

Kolla i ditt aktuella län när utbildning hålls: http://www.polisen.se

Lite fakta om ordningsvakters befogenheter.
http://www.polisen.se/inter/nodeid=14679&pageversion=1.html
Oj hade missat detta.

Kia: Är det 2 veckors skillnad på ordningsvakt och entrévärd? Är det dessa två veckor som ger uttryck för att den sämre utbildningen inte "på långa vägar" är lika gedigen :hihi

Kia

Guest
HanneZ skrev:
Jag förstår precis, du är rädd om jobbet och därför gör du som chefen säger. Frågan är vart du drar din gräns? När säger du ifrån? Snart får du i uppdrag att "hitta" en kniv på en som dom velat porta länge. Nästa gång ska du vakta dörren när dom slår skiten ur nån jävel som känner en som hade spöat krogägarens son.

Något jag finner hysteriskt kul är när man på lördagen blir snäst åt av en stor tuff vakt och sen på måndagen så finner man honom sittandes på ICA o frågar: "Är det bra så?" med en halvsnett leende på läpparna :hihi

Jajamänsan jag är rädd om mitt jobb. Jag har en liten dotter att försörja och vill inte leva på en skral A-kassa. Så jaa jag gör som chefen säger så länge det är inom rimliga gränser. Sen vart man drar sin gräns det är väl helt upp till var och en. De fall du drar upp känns ju bara löjliga att ens kommentera. Klart att jag inte skulle ställa upp på nåt sånt. Men igen jag kan ju bara svara för mig själv såklart.

Är varken stor eller särskilt "tuff" så. Mäter 163 cm över havet och väger ungefär 55 kg. Visst jag tränar 2-3 ggr i veckan men av helt andra anledningar än att kunna spöa dryga killar på krogen. Snäser gör jag endast åt de som snäser åt mig. Tror inte att jag ser alltför provocerande ut i min uniform heller faktiskt. Har en rätt positiv attityd men har tillräckligt med skinn på näsan för att kunna säga ifrån när jag tycker det räcker. Å suttit i kassan på Ica har jag också gjort, trevlig söt och rar. Frågat pensionärerna om de har medlemskortet med sig idag också.

HanneZ skrev:
Oj hade missat detta.

Kia: Är det 2 veckors skillnad på ordningsvakt och entrévärd? Är det dessa två veckor som ger uttryck för att den sämre utbildningen inte "på långa vägar" är lika gedigen :hihi

Jajamänsan under två veckors tid sitter vi instängda i en källare utan mat och vatten. 10 st blivande ordningsvakter. Bara en batong som sällskap som får användas efter eget huvud. Vi matas med en massa våldsfilmer och får ständigt höra samma mantra genom ett par högtalare: "Spöa dem spöa dem spöa dem" Sen när vi till slut släpps ut är vi så blodtörstiga och dryga att vi passar bra till att vakta apfulla svenskar som tycker att provocera vakten är det enda nöjet på krogen....

Oj kanske skulle tillägga att jag var lätt ironisk i mitt inlägg... Sorry :tummenupp :tungan

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Vad jag menade va bara att dom som är så stora o tuffa sedan blir så trevliga o snälla. Det är ganska kul!

Som sagt, dessa två veckar var alltså skälet till uttrycket "på långa vägar". Man kanske skulle sätta krav på 6 månader varav hälften av dessa gick ut på att förstå ordet tålamod.

Jag kan tillägga att jag vet flertalet väldigt duktiga och bra vakter där jag går ut. Så jag fördömer verkligen inte alla.

Last edited:

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
JA

vid tre tillfällen så har jag och min Team kompis blivit vägrade inträdde på Exet i Göteborg baren mitt imot Valand dör jag för övrigt inte har haft några problem alls :)

Men tillbaka till Exet så har det varje gång (4) vart att vi har tunnlar i öronen jag ca 6 mm och krille 10 mm ,och det skulle enligt vakten vara provocerande.

Men en gång så kom jag in va efter en kräftskiva vi hade haft här uppe hos mej vi va ett sällskap på ca 15 personer som gick in C.K gick för att köpa cigg så han sa att han skulle komma in senare verkade ju vara lungt ikväll och den vakten som brukade neka oss såg inet ut att jobba.Men fel hade vi han jobbade och när C.K skulle gå in så va det samma visa. C.K ringer mej och jag går ut har hunnit dricka två glas vin hemma till kräftorna och en halv grogg inne på exet. tar en cigg tillsammans med krille vi bestämmer att jag ska gå in och hämta dom andra,den snälla vakten som iaf släppte in mej öppnar så fint jag och går in igen..
på vägen upp för trappan så möter jag den andra vakten, hinner inte ens reagera innan han har stryp tag på mej och släpar ut mej och slänger ut mej rakt på gatan och skriker att jag är för full..nu utbryter stark ordväxling tro mig..men ger upp ganska snart när idioten vägrar fatta så ringer tjejen och hon samlar ihop hela sällskapt där och sen går alla ut bara

vi samtliga tillfällen så har vi vart mer nyktra än påverkade jag och C.K har lagt en anmälan på dom

Fireblejd

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kommer snart
Kan börja med att nämna att jag själv har jobbat som ordningsvakt och att jag kan instämma i mycket av kritiken, DOCK är det ju som alltid individen det hänger på. Jag har jobbat ihop med några riktiga muskelberg som på intet sätt förstått vikten av att kunna prata med folk. Det känns INTE kul att jobba ihop med sådana människor eftersom många av dem har som mål att avvisa/omhänderta/gripa så många som möjligt under en kväll.

Sedan kommer nästa grej, det är fruktansvärt otacksamt att vara OV - oftast! Folk anser sig få kalla dig vad som helst och du ska bara stå där och se glad ut och säga "Välkommen!". Finns så jäkla många bra vakter som har fattat att de är där för att se till att gästerna trivs men dessa hör man aldrig talas om.

För er som såg "Insider" igår så måste jag bara säga att Staffan Heimersson måste ju helt ha tappat fotfästet. I mina öron lät det endast som att han ville skryta om sina jordenruntresor och om hur det var på krogarna i New York etc. Undrar om han funderat över VARFÖR man har västar "som används i krig"? Tror han att alla som bär vapen på krogen skulle bli lammungar bara för att vakterna slängde västarna? Det är enligt min mening ingen trevlig känsla att gå in i ett bråk utan att ha väst på sig, för det är ju trots allt du som OV som är där för att reda ut det och gissa då åt vilket håll de viftar med kniven?

Angående det här med att kolla leg så kan en OV inte kräva att få se leg, däremot kan han/hon be snällt. Skulle gästen vägra så är det entrévärdens uppgift att kontrollera att gästen har åldern inne.

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Backdraft skrev:
Angående det här med att kolla leg så kan en OV inte kräva att få se leg, däremot kan han/hon be snällt. Skulle gästen vägra så är det entrévärdens uppgift att kontrollera att gästen har åldern inne.

Yes, Jag hade rätt! :) Tycker dock det är lite konstigt.

Är det inte samtidigt något med visitation OV vs Entrèvärd?
En värd får visitera på ngt sätt o en OV på ett annat, tex kroppsvisitering får endast utföras av värd? Eller ngt åt det hållet.

HanneZ skrev:
Som sagt, dessa två veckar var alltså skälet till uttrycket "på långa vägar". Man kanske skulle sätta krav på 6 månader varav hälften av dessa gick ut på att förstå ordet tålamod.

Du får sitta på en intervju på polisstationen innan du blir antagen till utb.
Där är det tänkt att spån och psykopater ska gallras bort men vissa klarar sig visst igenom detta ändå.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Varför skulle en entrévärd ha större befogenheter än en ordningsvakt? Varenda en som inte får bli ordningsvakt är ju märkligt nog entrévärd.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
mjukis skrev:
...

Du får sitta på en intervju på polisstationen innan du blir antagen till utb.
Där är det tänkt att spån och psykopater ska gallras bort men vissa klarar sig visst igenom detta ändå.

Hehe, "vissa". De där ser jag som ett skämt. Jag har sett ordningsvakter bokstavligt talat slänga folk med huvudet före in i dörrar för det försökt smita förbi betalningen men omedelbart stannat när det blivit tillsagda.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
HanneZ skrev:
Hehe, "vissa". De där ser jag som ett skämt. Jag har sett ordningsvakter bokstavligt talat slänga folk med huvudet före in i dörrar för det försökt smita förbi betalningen men omedelbart stannat när det blivit tillsagda.
Det är väl en merit att ha psyke som nån jävla dokusåpadeltagare

Fireblejd

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kommer snart
mjukis skrev:
Yes, Jag hade rätt! :) Tycker dock det är lite konstigt.

Är det inte samtidigt något med visitation OV vs Entrèvärd?
En värd får visitera på ngt sätt o en OV på ett annat, tex kroppsvisitering får endast utföras av värd? Eller ngt åt det hållet.

Har för mig att det har att göra med att en OV är en myndighetsperson och att det inte ingår i arbetsuppgifterna att kolla leg. Poliserna på kursen sa att en gäst kan neka att visa leg för OV men inte för värden.

Ska se om jag kan hitta mina gamla pärmar men tipset just nu är att man endast har rätt att söka efter farliga föremål som OV. (Om det inte klirrar o har sig i väskan, för då brukar man ju snällt be gästen att förklara vad denne har i väskan.) Lite lurigt när en gäst tar med sig egen alkohol in på krogen då det kan skapa massor med problem för krögaren. Dock brukar det (åtminstone på sommaren) vara lite besvärligt att smuggla in medhavd i sprit med tanke på klädseln.

Gabor

Guest
crashtestdummy skrev:
Dörrvakter har generellt helt fel attityd. skulle jag ha en krog så skulle jag slita huden av vakterna om dom var otrevliga mot gästerna. (som jag tycker att dom som regel är idag) jag har också märkt att på dom krogar som inte har en hord biffkor i dörren med svarta kläder, jag-kunde-inte-bli-polisbrickor, handskar, batonger och handbojor framme, har bättre stämning. jag tror faktiskt att vakterna provocerar fram våldet genom sin blotta närvaro. :gnissla

Det stämmer väldigt bra, men de ställena du nämner som har bra stämning där är det ingen "wannabe faktor" på, inget "innefolk"...alltså inget "drag"

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
För mig är en bra entrevärd någon som med trevligt bemötande tar emot och släpper in gäster vid dörren. En bra ordningsvakt är någon som man inte märker av förens det behövs. Vakter/värdar som försöker vara tuffa och respektingivande brukar jag ignorera i största möjliga mån, medan jag gärna kan ge några uppmuntrande ord till de som är trevliga.

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
Fredr28 skrev:
JA!

P.g.a könsdiskriminering.
Vi skulle lämna krogen och stod vid garderoben med min bricka ihanden. Jag väntade brevid vakten medans han stod och drägglade över en fjortis :tuttar som försökte smöra sig in. Så efter att jag väntat tålmodigt i 10 minuter påpekade jag att han kanske skulle intressera sig av andra kunder än fjortisbrudar. Han blev helt vansinnig och bokstavligen kastade ut mig så jag trillade i backen, självklart utan min jacka.

Vill påpeka att vi var nyktra, anledningen till att vi lämnade krogen var för att vi tröttnat på att bartendern endast servade fjortis :tuttar ...Droppen var när jag stod längst fram vid baren och en :tuttar stod och hoppade upp och ner bakom min rygg och försökte tränga sig fram...gissa vem som blev servad...

Vakten var självklart av typen "Belgian Blue".

Har totalt tröttnat att gå på krogen, nu är det pub som gäller eller så träffas vi hemma hos en polare och super + spelar poker istället.

mmm.. känner igen dedär med fjortisbrudar som försöker tränga sig å armbågar en i ryggen.. å sedan när jag "snällt" bad henne sluta.. så började hon jävlas med mig.. så då bad jag henne "inte fullt så snällt å sluta, innan jag skulle se till att hon låg på golvet å sprattlade" då knäade hon mig i arslet :3freak .. men jag fick min bärrs innan henne iaf :hihi

Gabor

Guest
heimdal skrev:
mmm.. känner igen dedär med fjortisbrudar som försöker tränga sig å armbågar en i ryggen.. å sedan när jag "snällt" bad henne sluta.. så började hon jävlas med mig.. så då bad jag henne "inte fullt så snällt å sluta, innan jag skulle se till att hon låg på golvet å sprattlade" då knäade hon mig i arslet :3freak .. men jag fick min bärrs innan henne iaf :hihi

vad alla verkar vara trevliga när dom går på krogen, åså undras det varför OV behövs och varför dom gör som dom gör...

Om du hade frågat tjejen istället om du kunde hjälpa henne så startar du ett upplägg för bråk,,,smart :kocko ....

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...