Tänk på att kolla mätarställningen med VV vid köp!

Jesperado

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
KingCity, Skåne
Hoj
Honda VTR1000 SP1 -00
Köpte en partybuss förra året. Hade gått 190 000 miles (snart 32 000mil) men besiktningen skriver av mätaren som 19000 mil. Spelade inte oss någon större roll. Den höll ihop hela sommaren, så vi var nöjda. Lite förvånad dock att besiktningen inte hade större koll. :)

Vid besiktningen skriver man bara ned den aktuella mätarställningen som på protokollet anges i metrisk enhet, fordonets faktiska körsträcka eller enhet på mätaren lägger man ingen vikt vid.
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Vid besiktningen skriver man bara ned den aktuella mätarställningen som på protokollet anges i metrisk enhet, fordonets faktiska körsträcka eller enhet på mätaren lägger man ingen vikt vid.

Jag tycker ju VV borde kolla hur långt den gått vid tidigare besiktning så dessa fusk minskas.

Roligt att köpa en bil man tror har gått 15000mil men den har gått 35000mil.
 

Jesperado

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
KingCity, Skåne
Hoj
Honda VTR1000 SP1 -00
Jag tycker ju VV borde kolla hur långt den gått vid tidigare besiktning så dessa fusk minskas.

Roligt att köpa en bil man tror har gått 15000mil men den har gått 35000mil.

Problemet är att det inte är otillåtet att ändra mätarställningen, det är bara otillåtet om det görs uppsåtligt i bedrägligt syfte, vilket måste bevisas i efterhand av en eventuell motpart.
Jag vet flera fall där det uppdagats i efterhand att mätare backats och det är helt uppenbart vem som ägt fordonet när mätaren ändrats, trots detta kommer säljaren undan med att säga "jag vet ingenting".

Så länge en stor andel av köparna inte kollar historiken ordentligt utan köper fordon med backade mätare kommer fusket att fortsätta. Även om de fem första intresserade uppdagar fusket kanske den sjätte missar det och köper fordonet ändå, då är det värt besväret och den minimala risken.
 

xds

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen denna sommar.. :(
Vet inte om verkstäderna spar uppgifterna, de skriver ju iaf in det i servicebok om sådan finns - så kanske...

Det KAN ju vara så att man bytt motor. Brorsan kör taxi och det händer att man slänger i en ny rova, kanske så i fallet ovan med V70:n?

Så kan det nog vara, fast denna luktade gammal ockelbo snöskoter om oljan (enl
säljaren var den nybytt). Kändes som om man åkte båt och automatlådan
växlade galet eller inte alls :)

Inte ska vi behöva ringa runt till alla möjliga för att se hur långt ett fordon verkligen har gått, ska inte VV ha all information?
Besiktningen registrerar väl milantalet som sedan någon kan publicera?

Jag skulle gärna slippa göra det och lita på säljaren. Tyvärr tror jag inte det kommer att ske.

VV har information om någon gett dem information, men ex. en taxi hinner
rulla långt innan det är dax för besiktning. Och det är väll bara att skruva
mätaren innan första besiktning och sedan fortsätter man i samma spår..
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top