Detta hittade jag på internet för ett par år sedan:
”Här är några tips för vinterförvaringen som jag brukar göra och det har visat sej fungera bra i många år.
Bränlslesystemet: Det brukar ju tyvärr bli avlagringar i förgasarna som gör att dom inte fungerar nåt vidare på våren eller flödar över. Om man har stängt bensinkranen och inte tappat ur förgasarna så blir det garanterat problem på våren då bensinen har dunstat och gett avlagringar inne i förgasarna. Det finns många olika teorier om vad som är bäst, jag vet vad jag tycker är bäst och som jag vet fungerar.
1. Se till att ha ny färsk bensin i tanken när du ställer in den för säsongen, dagens bensin härsknar på ca 6 månader... Jag använder mej av Shell 98 blyfri och anledningen är följande: Shell har destillerat bränsle och de andra har krackelerat bränsle, Shells är renare och har högre energiinnehåll ( det skiljer 2,8 hkr i bromsbänk på min racerbil). I och med att den är renare så lämnar den inga avlagringar.
2. Slå i ca 2% tvåtaktsolja i tanken vare sej hojen är 2-T eller 4-T eller har separatsmörjning. Oljan konserverar tanken, förgasarna, slangar mm, glöm inte att köra motorn ett tag på blandningen innan du ställer in den.
3. Låt bensinkranen stå på under vintern, under förutsättningen att du har täta flottör ventiler. Anledningen är att det kommer hela tiden att dunsta av bensin i förgasarna och då fylls det på automatiskt om kranen är öppen och du slipper avlagringar efter avdunstat bränsle, visst kommer det att ryka lite mer på våren men det luktar ju två-takt!!
4. Ta ur batteriet och se till att det finns destillerat vatten upp till rätt nivå samt ladda ur det ibland med en 5W lampa och ladda det sedan med en laddare så slipper du oxiderade plattor i batteriet plus kortis. Man ska inte ladda ur batteriet helt med 5W lampan utan bara dra ur det lite grann för att sedan ladda det igen.
5. Givetvis så byter du olja plus filter i motorn och växellådan, en olja som en gång har blivit varm bryts ner på ca 6 månader när den får stå, tillsatserna bryts ned.
6. Se till att du har luft i däcken och smörj in däcken och sadeln med vinylputs för bilinstrumentbrädor, det håller gummit och vinylen mjuk samt skyddar det mot nedbrytning av ozonet i luften.
7. Vaxa och putsa upp den så blir det ingen oxidation, spraya motorn med tex 556 så blir den skyddad mot oxidation.
8. Rulla på hjul, vrid runt motorn samt tryck på fjädringen fram och bak minst en gång i månaden så står inte alla packboxar och torkar ihop.
9. Det absolut bästa är att starta hojen nån gång i månaden så att grejerna får röra på sej, inget mår bra av att stå helt still.
10. När bytte du bromsvätska sist? Många svarar att måste man göra det? Bromsvätskan är ingen olja utan en alkoholbaserad vätska som absorberar vatten vilket inte är kul att ha i systemet då det rostar samt att man kan riskera att bli utan bromsar om dom blir varma på grund av luft i systemet. När bromsvätskan är tillräckligt vattenmättat så fäller vattnet ut syre när det blir varmt och man får luft i bromsarna även om allt är sjysst. Ta för vana att byta den minst varannat år. Använd en vanlig typ av vätska, silicon typ är för racing och ska bytas ofta annars så kan den emulgera. Se till att vätskan har en hög kokpunkt, lura dej inte på att bara kolla på ett högt DOT tal, typ DOT5. DOT talet är ett medelvärde för fryspunkt och kokpunkt. Jag rekommenderar Quaker State brake fluid DOT3 som fungerar i banracing med bil, räcker alltså mycket gott i våra hojar.
11. Det är samma sak med oljan i framgaffeln, när byttes den sist... ”