Tänka på vid avställning över vintern?

festiz021

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Västerås
Hoj
1998, Suzuki 750 gsx-r
Vad ska man tänka på nu när man ska ställa av motorcykeln över vintern?
Är de bara att koppla bort batteriet eller ska man ta ur alla vätskor/oljor också?

Tacksam för svar =D
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
olja är ju bra å ha i maskin så det inte bildas kondens eller liknande så de börjar ärga å skit,,

när man vinter konserverar båtmotorer så häller man i 2t olja i cyklindrarna drar runt maskin å låter den tjocka 2t oljahinnan sitta så slipper man korrition osv..

och med vxlhuset byter man å fyller upp, ofta så tappar man vxl olja under säsongen på en båtmotor så påfyllnad krävs så då kan man lika gärna byta så de är gjort till kommande säsong på sjön..

så att tömma motorn på hojjen låter ingevidare.
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Byt till ny och fräsh olja, tappa ut förgasarna, sätt batteriet på laddning. Gör ev service i vinter, typ ventiljustering o.s.v. Ta ut den till våren o gasa!
 

_Benny_

lite snabbare än tidigare
Gick med
1 Jul 2007
Ort
Staffanstorp
Hoj
Honda X-11 -02
Koppla ur batteriet, byt motorolja, fyll upp tanken och se till att du har tillräckligt med glykol. Så har jag gjort i alla år och det har funkat alldeles utmärkt. Få upp hojen på central- eller depåståd så är den bekvämare att köra de första kilometrarna när du tar ut den till våren.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
går i samma tankar själv och tror jag ska köpa en service manual från motorboken.se så får man lite hjälp på vägen!
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Skruva ner hela hojen och bygg om den i vinter så slipper du bekymra dig för kondens i oljan!

Annars så tycker jag att man kan spilla i frisk olja och filter när det börjar vanakas åkning.
Batteriet mår bäst av att få masseras av en Cetec laddare hela vintern.
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Kör soppatorsk och fyll upp tanken helt med alkylatbensin (finns på macken). Så slipper du avslagringar och slagg som det lätt blir med gammal standardsoppa.
 

wriid

Sporthojare
Gick med
3 Feb 2005
Ort
Mariefred
Hoj
Hojlös
Jag har bara kört ca 50mil sedan jag bytte olja i min. Ska jag ändå byta olja inför vintern i allla fall? Och sedan byta när det är dags att ta fram den igen?
 

sajklan

speedy gonzales nu med två raketer
Gick med
6 Jun 2007
Ort
På toppen av Lund
Hoj
Honda CB1000RA -09 gata, Honda CBR600RR -08 Bana
ääääsch jag kör året runt istället... har ju ändå ingen vinter i skåne ;)
 

MaxiMandi

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Spanien
Hoj
2002 Yamaha r6
Detta hittade jag på internet för ett par år sedan:



”Här är några tips för vinterförvaringen som jag brukar göra och det har visat sej fungera bra i många år.

Bränlslesystemet: Det brukar ju tyvärr bli avlagringar i förgasarna som gör att dom inte fungerar nåt vidare på våren eller flödar över. Om man har stängt bensinkranen och inte tappat ur förgasarna så blir det garanterat problem på våren då bensinen har dunstat och gett avlagringar inne i förgasarna. Det finns många olika teorier om vad som är bäst, jag vet vad jag tycker är bäst och som jag vet fungerar.

1. Se till att ha ny färsk bensin i tanken när du ställer in den för säsongen, dagens bensin härsknar på ca 6 månader... Jag använder mej av Shell 98 blyfri och anledningen är följande: Shell har destillerat bränsle och de andra har krackelerat bränsle, Shells är renare och har högre energiinnehåll ( det skiljer 2,8 hkr i bromsbänk på min racerbil). I och med att den är renare så lämnar den inga avlagringar.

2. Slå i ca 2% tvåtaktsolja i tanken vare sej hojen är 2-T eller 4-T eller har separatsmörjning. Oljan konserverar tanken, förgasarna, slangar mm, glöm inte att köra motorn ett tag på blandningen innan du ställer in den.

3. Låt bensinkranen stå på under vintern, under förutsättningen att du har täta flottör ventiler. Anledningen är att det kommer hela tiden att dunsta av bensin i förgasarna och då fylls det på automatiskt om kranen är öppen och du slipper avlagringar efter avdunstat bränsle, visst kommer det att ryka lite mer på våren men det luktar ju två-takt!!

4. Ta ur batteriet och se till att det finns destillerat vatten upp till rätt nivå samt ladda ur det ibland med en 5W lampa och ladda det sedan med en laddare så slipper du oxiderade plattor i batteriet plus kortis. Man ska inte ladda ur batteriet helt med 5W lampan utan bara dra ur det lite grann för att sedan ladda det igen.

5. Givetvis så byter du olja plus filter i motorn och växellådan, en olja som en gång har blivit varm bryts ner på ca 6 månader när den får stå, tillsatserna bryts ned.

6. Se till att du har luft i däcken och smörj in däcken och sadeln med vinylputs för bilinstrumentbrädor, det håller gummit och vinylen mjuk samt skyddar det mot nedbrytning av ozonet i luften.

7. Vaxa och putsa upp den så blir det ingen oxidation, spraya motorn med tex 556 så blir den skyddad mot oxidation.

8. Rulla på hjul, vrid runt motorn samt tryck på fjädringen fram och bak minst en gång i månaden så står inte alla packboxar och torkar ihop.

9. Det absolut bästa är att starta hojen nån gång i månaden så att grejerna får röra på sej, inget mår bra av att stå helt still.

10. När bytte du bromsvätska sist? Många svarar att måste man göra det? Bromsvätskan är ingen olja utan en alkoholbaserad vätska som absorberar vatten vilket inte är kul att ha i systemet då det rostar samt att man kan riskera att bli utan bromsar om dom blir varma på grund av luft i systemet. När bromsvätskan är tillräckligt vattenmättat så fäller vattnet ut syre när det blir varmt och man får luft i bromsarna även om allt är sjysst. Ta för vana att byta den minst varannat år. Använd en vanlig typ av vätska, silicon typ är för racing och ska bytas ofta annars så kan den emulgera. Se till att vätskan har en hög kokpunkt, lura dej inte på att bara kolla på ett högt DOT tal, typ DOT5. DOT talet är ett medelvärde för fryspunkt och kokpunkt. Jag rekommenderar Quaker State brake fluid DOT3 som fungerar i banracing med bil, räcker alltså mycket gott i våra hojar.

11. Det är samma sak med oljan i framgaffeln, när byttes den sist... ”
 

kuba

Hey
Gick med
22 May 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster
Tack för tipsen Stinger, gäller dina råd för förvaring i kallgarage/varmgarage?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack för tipsen Stinger, gäller dina råd för förvaring i kallgarage/varmgarage?
Det var väl inga större fel på de råden. Men smörj inte in däcken med vinylglans bara... :skrämd

Verkar inte vara en teoristark kille/tjej som skrev det där :hihi

" Bromsvätskan är ingen olja utan en alkoholbaserad vätska som absorberar vatten vilket inte är kul att ha i systemet då det rostar samt att man kan riskera att bli utan bromsar om dom blir varma på grund av luft i systemet. När bromsvätskan är tillräckligt vattenmättat så fäller vattnet ut syre när det blir varmt och man får luft i bromsarna även om allt är sjysst. Använd en vanlig typ av vätska, silicon typ är för racing och ska bytas ofta annars så kan den emulgera. Se till att vätskan har en hög kokpunkt, lura dej inte på att bara kolla på ett högt DOT tal, typ DOT5. DOT talet är ett medelvärde för fryspunkt och kokpunkt. Jag rekommenderar Quaker State brake fluid DOT3 som fungerar i banracing med bil, räcker alltså mycket gott i våra hojar."

/J
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike

Annars så tycker jag att man kan spilla i frisk olja och filter när det börjar vanakas åkning.

Är det av någon speciell andledning?

Kan tyvärr inte referera till någon tråd men har som för mig att det var något med att oljan koksar ihop under vintern och massa avlagringar lägger sig på botten och blir kvar där? :va
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är det av någon speciell andledning?

Kan tyvärr inte referera till någon tråd men har som för mig att det var något med att oljan koksar ihop under vintern och massa avlagringar lägger sig på botten och blir kvar där? :va

Om man har mycket partiklar, korrosiva förbränningsrester och bensin i oljan så kan det vara bra att inte ha den ståendes och settla i motorn hela vintern. Så har motoroljan ändå kort tid kvar till byte inför avställningen på vintern så är det lika bra att tappa ur och byta innan tycker jag. Då har man ett bättre korrosionsskydd om hojen kallförvaras, samt en mindre risk att det bildas bottensats som sugs genom oljepump och kanaler vid uppstart på våren.

Tycker jag

/J
 

Tony85

Shit happen
Gick med
13 Sep 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
ska köpa
Om man varm kör motorn några gånger på vinter så slipper man många problem
 

sajklan

speedy gonzales nu med två raketer
Gick med
6 Jun 2007
Ort
På toppen av Lund
Hoj
Honda CB1000RA -09 gata, Honda CBR600RR -08 Bana
Om man varm kör motorn några gånger på vinter så slipper man många problem

ja det är så jag gör med räser bilen varje vinter, så fort det är torrt så tar jag ut den och kör den varm på området... har aldrig haft nått problem med den änsålänge...
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top