Tänka på vid avställning över vintern?

Fenster

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
Traja S3 -06
Ja den som skrev ner detta har då inga problem att fördriva Vintern. :rolleyes:

Olja som blivit varm bryts ner :D

Så här har jag gjort i många år.

Oljebyte gör jag, man ska ha rent på för natten.
Jag tankar fullt, för att slippa rost (om cykeln står i ett kallare utrymme)
Tar in batteriet i värmen, om den förvaras kallt, annars inte.
Ett friskt batteri av kvalite' klarar en vinter utan att laddas, och startar hojen galant till våren.

Vid snöfritt tippar jag ner en flaska injector cleaner i tanken.
Jag har "lagat" många hojar som inte går på alla burkar vid den här tiden på året.
Sen körs det :tummenupp

Men du tappar inte förgasarna då eller? Utöver det så tror jag att jag skall köra på din modell iår. Det är ungefär vad jag orkar med! :D
Jag skall snart byta ny olja och filter! Och skaffa centralstöd!
Min kommer stå inomhus men utan värme...något att tänka på eller?
Och förresten..min tank är i plast...då behöver den väl inte fyllas rimligtvis?:D

sajklan

speedy gonzales nu med två raketer
Gick med
6 Jun 2007
Hoj
Honda CB1000RA -09 gata, Honda CBR600RR -08 Bana
Där ser man.

För mig fungerar det utmärkt att konservera, ladda batteri och sånt på hösten för att på våren starta. Båtmotorer, motorcyklar både 2 och 4takt.

Sedan om dom hade startat ännu snabbare/lättare på något annat sätt eller vad som egentligen är bäst för motorn är väl rätt svårt att bevisa!

Expert någon? Undersökning?

Jag tror att har mna bara sakerna i ett varmgarage är där inga som helst problem med hur man gör, sålänge man bara kopplar ur batteriet.
Men med kallgarage måste mna nog tänka ett steg längre, det jag brukar göra men inte denna gången :D

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Men du tappar inte förgasarna då eller? Utöver det så tror jag att jag skall köra på din modell iår. Det är ungefär vad jag orkar med! :D
Och förresten..min tank är i plast...då behöver den väl inte fyllas rimligtvis?:D

Ju mer luft du har i tanken desto mer kondensvatten får du i den under vintern.

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE

Om du har orginaltank så är den inte i plast.

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Hur viktigt är det egentligen att tömma förgasarna ?

Det är faktiskt viktigare än man tror...!

Det blir väldigt lätt avlagringar av gammal besin särskilt i närheten av aluminium.

Det är dessutom avklarat på 5 minuter med hjälp av en lång sjärnmejsel - helt klart värt besväret.

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Skumt. 3sidor och fortfarande inget luftbyte..

:corn

Klart man ska byta luft i däcken!!! ingen som har tipsat om det än?! :dummer

Jag har alltid kört med Shell Super Extra Maximum Power Heavy Duty Air 5000 Men har hört att biltema har kommit med något paketpris. Köp 6 kg luft (2,5-3 till varje däck) och få en burk kompression på köpet. Någon som vet om biltemas luft och kompression är något att ha? Jag har ju slängt in en "Skogsfrisk" wunderbaum i luftburken också för att den ska få lite friskare och bättre luft. Dessutom trycksatt luftburken (dratt åt en tving uta h-e!)

Och för djävulen! glöm inte att smörja upp kamaxelnavförgrenarpackningen med lite bregott (normalsaltat till insprut och extrasaltat till förgasare). En annan viktig grej är ju självklart kolvtillbakaskjutarfjädrarna. Spänn upp dessa med kattstrypare!

Jävlar i benet vad hojen kommer gå sen! :yoparty :hojraket

Ragooka

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
Suzuki
Med tanke på att många tankar har påfyllnadsrör, så blir det svårt att fylla tanken helt - viss mängd luft kommer man inte ifrån - kan det vara lämpligt att blanda lite K-sprit i bensinen (om hojen förvaras i kallgarage)? Hur mycket är lagom? Eller skippa?

Ronkeroo

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Honda
Men du tappar inte förgasarna då eller?

Nu har jag sprut, men tidigare f-gasare.
Nej....faktiskt inte.
Detta beror lite på att dränerskruvar som inte önskat öppna sig, utan milt våld. Och dessa fantastiska ohärdade stjärnskruvar som knappt klarar av att bli beskådade, så pajar stjärnspåret.

Visst, avlagringar blir det när soppan dunstar. Jag förnekar inte detta.
Men Jag kör med min "injector cleaner" rakt ner i tanken i samband med påställning, och den funkar alltid.

Att tanka fullt....ända upp?
Det går ju inte få den absolut full. Men kondens är ju vad man vill undvika, och med tom tank har du ju en full tank "luft" som kondenseras om tillfälle ges.
Men du ju inte genomgående gravrost till våren även om den är tom.:D

Inomhus och utan värme.
Kondens där också, "varm" vinterdag och sen kall.
Inga kapell som stänger in, luftigt och torrt, dammet tvättar man bort till våren.:tummenupp

Fenster

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
Traja S3 -06
Om du har orginaltank så är den inte i plast.

Jajamänsan särru, 05 till mitten av -07 har plast. Nu kör dom bara på plåt....
Men fylla upp låter ändå som en bra idé alltså!

Så kör man injectorcleaner i bensinen vid första körningen så är allt frid alltså?

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Hmm, har aldrig läst i någon fackskrift, instruktions- eller verkstadshandbok och heller aldrig hört av någon mekaniker eller motorkonstruktör att man skall "varmköra motorn ett par gånger" :va

Snarare tvärtom... det är ju kallstarter och tomgångskörning som står för det mesta av slitaget.

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
vtr 1000
Sätter batteriet på laddning, monterar till våren och trycker på knappen. Men vill man vårda extra så är det upp till var och en, men detta är allt som behövs, står den varmt behöver ett bra batteri inte laddas på ett halvår. Dvs ställ undan hojen, tryck på knappen till våren:tummenupp

Jag antar att ni gör samma procedur som ni beskriver på gräsklippare, snöslungor, röjsågar när det inte är säsong för dom:tungan

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Angående glykol. Hur mycket skall man fylla i? Och måste man inte köra lite med hojen för att kylarpumpen skall sprida ut glykolet? Jag fyllde vatten i hojen i somras. Då fyllde jag inte någon glykol i kylaren alls Dumt kanske?

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
KTM ?
Detta med vinterförvaring kommer som någon skriver upp varje höst och
jag tror att de flesta av oss gör på sitt eget sätt...så här kommer mitt...
Ta det som ett tips...

I med ny olja på hösten dvs ifall oljan varit med ett tag, annars inte.
Fyll tanken med bensin och fyll på däcken med luft enligt manualen, rengör hojen och lägg på lite extra olja på kedjan, täck över hojen med ett överdrag. Låt batteriet sitta i hojen, En gång i månaden så kopplar jag bort batteriet från hojen och laddar batteriet..sedan tillbaka med det i hojen. Detta har fungerat för mig i alla år...sedan så när man gör första åkturen på våren så kör man en lång tur och sedan fyller på med fräsch bensin....sedan är det
ny säsong....

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
jo, 50/50 är den rätta blandningen för de flesta glykoler.
Jag ställde nyss undan min i garaget, gjorde rent kedjan och sprejade på mkt kedjesprej det va väl allt, oljan bytt för 50 mil sen så det tror jag räcker bra.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024