Tänka på vid första körlektionen?

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ducati Monster S2R
Har ni något bra tips till första körlektionen?
Har inte möjlighet att övningsköra så tänkte att man kanske skulle lära sig säkerhetskontrollen? något annat tips? vill ju bli kelis med läraren på en gång ;)

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Säkerhetskontrollen gjorde jag inte förens precis 2 lektioner innan jag skulle köra upp på min skola så :p... Men annars är de väll typ ta det lungt ingen fråga är dum. Kan du köra lite sen innan eller är helt ute och cyklar när det gäller växla och kopplingen och allt sånt? om ni kör en sträcka så bred ut dig försök att inte se ut som en moped som ligger längst till höger på vägen.
Något jag försökt kolla lite på skulle vara manöver banorna för dem kommer du säkert köra under din första lektion.

GLHF :)

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
bäst är nog om du sparar dina frågor till din lärare. Risken är annars att du lär dig fel, alternativt lär dig på fel sätt.

vill inte verka negativ på något sätt, men tror det är bäst så!

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Lyssna på vad läraren säger och gör som läraren säger att du ska göra. Är det något du inte förstår eller uppfattar så fråga.

Lektionen kostar ju kanske 10kr/minut eller mera. Så då är det onödigt att slösa en massa pengar på att inte riktigt ha förstått hur man ska göra. Låt oss t.ex. säga att du har missuppfattat något och det tar fyra minuter innan du kommer på det. Då är det en dosa snus som har gått upp i rök helt i onödan.

Och kom inte för sent till lektionen.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Få det inte att verka som att du kan mer än vad du kan. Du är ju där för att försöka undvika Minneslundforumet så länge som möjligt.
Lycka till!

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ducati Monster S2R
Tack för alla svar! Har kört cross/moped så koppling/gas kan jag... Blev dock lite skrämd i sommras då jag fick möjlighet att prova kompisens gammla kawasaki på hinderbanan. Gick problemfritt tills jag skulle vända längst bort i rutan =/ misstänker att jag bromsade med frambromsen och hojjen lutade innåt så mycket att jag inte orkade hålla upp den med ett ben. Var dock inga problem då jag kunde lägga den mot fotpinnen och lyfta upp den med båda benen...
Antar att jag gjorde helt fel och med rätt teknik så bör det inte vara några problem ;) Men visst kommer jag vara nervös nästa gång jag ska testa "garagevändningen"

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Du måste skalla läraren. Det är en grej hojåkare emellan, lite bonding. Du skallar honom och säger "det där har du inte väntat dig din gamle nazist" och så garvar du järnet ett tag för att bryta isen. Sedan har ni en kontakt som om ni känt varandra hela livet !!

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Du måste skalla läraren. Det är en grej hojåkare emellan, lite bonding. Du skallar honom och säger "det där har du inte väntat dig din gamle nazist" och så garvar du järnet ett tag för att bryta isen. Sedan har ni en kontakt som om ni känt varandra hela livet !!

:rofl :rofl :rofl :rofl :rofl :hihi :hihi :rofl :rofl :rofl :rofl :rofl

:fyllisar

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1

Ja va fan, någon måste ju lära rookien all hojetikett och traditioner oss gamla rävar emellan. Ni kommer ju bara med träiga och torra tipps och hemlighåller de uråldriga grejorna. En annan grej han kan köra med läraren för att bonda är den gamla festliga "pungsparken" med rejspjucken ! Berätta om den istället för "vält inte hojen"...det fattar han ju också lixom !

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Tänk på att tilltala läraren med respekt ! Mr Myiagi funkar...alt lite skojigt och familjärt sådär..."din gamle kuksugare" !

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka