Tänka på vid första körlektionen?

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Tänk på att ha blicken "rätt" är man ovan och nervös sjunker gärna blicken ner åt backen för mycket.

Anekdot: När jag körde körskola för längesen var det en kille som körde in i ett staket 25 meter från konbanan och lågfartsövningsplatsen. Han blev så stressad av körläraren som skrek åt honom i radion när han skulle vända att han inte kunde släppa gas och bromsa samtidigt, rätt kul att se faktiskt, han syntes aldrig till igen på den körskolan :hihi Så mao. Ta det lugnt första lektionen :tummenupp

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
nämen vara jävligt gnällig tror jag är viktigt också, pusta och himla med ögonen när du ska göra säkerhetskontroll osv.
att använda ord som "skit", "bajs", "crap" är viktiggt men även menigar som tex.
"ame lägg av" "vafan då" och "nä det här är ju itne sant"

Det är dock viktigt att poängter att det min käre kollega tippsar om här är lite av en överkurs, som man inte bör ta till förran på den 3:e lektionen.

Allt som kan lätta upp stämmningen alt minska nervositeten är ju bra. Kanske en lite pratical joke skulle kunna vara på plats ? En morot i avgasröret i lärarens hoj och så ett förstulet fniss när han hittar moroten..och så typ ett fyndigt comment i stil med "man måste ju hitta sin morot här i livet så det är lättare att ta sig igenom prövningar..." uppbackat av ett hjärtligt och jovialt skratt som kommer från hjärtat. Ja, nått i den stilen ! En anna sak du absolut bör göra är att visa långfinger till Poliser under körlektionen..Det gäller förstås inte bara den första lektionen utan kan vara bra att ha med sig under hela sin MC karriär !

Last edited:

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Förmodligen kommer även din handledare att fråga dig precis i början hur stor körvana du har och om du klarar att köra ut till konbaban själv eller omdu ska sitta bak.
Här är det otroligt viktigt att direkt visa att du är av rätt kaliber, så här skadu göra. Du har i förväg tagit reda på vad det är för hojj du ska köra så när han frågar börjar du att vräka ur all möjlig data.

"Om ja kan köra den hera?klart som fan, 750cc 84kw med en hjulbas på dittan dattan" -du hajjar, han komemr bli fett impad och vilja gäsa direkt

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Det du kan börja med är det sk MFS (moppefucosnacket) för att visa att du är ivrig och intresserad.

Du ska direkt köra igång med frågor som "Kan du börna ?" och "Hur fort går den" ? samt "Ärren trimmad"...kör du en fråga i taget ska den upprepas 2-3 ggr, men kombo räcker det med 1 gång med 10 sek pauser dvs:

BörnaBörnaBörna !! eller KandubörnaKandubörna ?

Kombo är lite mer överkurs: Kandubörna?Hurfortgården?Ärrentrimmad? konstpaus....Jag hade en 125 en gång...fan vaden jick !!

amlin

Wheelie is tha shiiit
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Såld
Förmodligen kommer även din handledare att fråga dig precis i början hur stor körvana du har och om du klarar att köra ut till konbaban själv eller omdu ska sitta bak.
Här är det otroligt viktigt att direkt visa att du är av rätt kaliber, så här skadu göra. Du har i förväg tagit reda på vad det är för hojj du ska köra så när han frågar börjar du att vräka ur all möjlig data.

"Om ja kan köra den hera?klart som fan, 750cc 84kw med en hjulbas på dittan dattan" -du hajjar, han komemr bli fett impad och vilja gäsa direkt

Det du kan börja med är det sk MFS (moppefucosnacket) för att visa att du är ivrig och intresserad.

Du ska direkt köra igång med frågor som "Kan du börna ?" och "Hur fort går den" ? samt "Ärren trimmad"...kör du en fråga i taget ska den upprepas 2-3 ggr, men kombo räcker det med 1 gång med 10 sek pauser dvs:

BörnaBörnaBörna !! eller KandubörnaKandubörna ?

Kombo är lite mer överkurs: Kandubörna?Hurfortgården?Ärrentrimmad? konstpaus....Jag hade en 125 en gång...fan vaden jick !!

:rofl :rofl :rofl :rofl :rofl :rofl :rofl :rofl :rofl :rofl :rofl :rofl

Kommer väl till pass inför min första lektion.. :p

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Med våra tipps kan du helt enkelt inte misslyckas även om du skulle vilja. Vi körde alla de där och se, vi har körkort idag så vi kan ju inte ha fel.Du kan tacka oss senare !

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka