Tänker ni er för när ni köper effektdämpare begagnat?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Det är ett känt faktum att slipon stjäls hejvilt i Sverige. Både jag själv och bekanta har blivit utsatta för stölder. Jag satt häromdagen och funderade på hur många av de ljuddämpare som annonseras ut på begagnatmarknaden som är stulna. Så till vida inte allt exporteras eller användes av tjuvarna själva, så bör det vara en ansenlig andel.

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Hoj
HD superglide sport
mb skrev:
2387986 Det är ett känt faktum att slipon stjäls hejvilt i Sverige. Både jag själv och bekanta har blivit utsatta för stölder. Jag satt häromdagen och funderade på hur många av de ljuddämpare som annonseras ut på begagnatmarknaden som är stulna. Så till vida inte allt exporteras eller användes av tjuvarna själva, så bör det vara en ansenlig andel.

det är nog en hel del tjuvgods där, som med allting annat...

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Det är nog ganska många som byter in hojen utan att lämna med ett slipon då det sällan ger mer i inbyte, sen säljer man det privat och tjänar nån tusenlapp eller två.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
erik skrev:
2388007 Det är nog ganska många som byter in hojen utan att lämna med ett slipon då det sällan ger mer i inbyte, sen säljer man det privat och tjänar nån tusenlapp eller två.
Säkert, men mycket är nog också stulet. Själv skulle jag dock kränga hojen utan orginalsystem (då det sällan ger mer) och istället sälja orginalet separat på blocket ;)

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Personligen skulle jag aldrig köpa något, om jag misstänkte att det var stulet.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Penguin skrev:
2388026 Personligen skulle jag aldrig köpa något, om jag misstänkte att det var stulet.
Tyvärr så är det alltför många som skiter i det, så länge priset är (för) bra :va

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
mb skrev:
2388016 Säkert, men mycket är nog också stulet. Själv skulle jag dock kränga hojen utan orginalsystem (då det sällan ger mer) och istället sälja orginalet separat på blocket ;)

Kan ibland vara mer svårsålt utan orginal, det finns ju alltid en risk att det skiter sig med besiktningen t.ex.

P@trik skrev:
2388030 Jag är godtrogen och litar på folk.

Tyvärr är det en ful ovana som vi hederliga människor har...:D

Last edited:

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
mb skrev:
2388016 Säkert, men mycket är nog också stulet. Själv skulle jag dock kränga hojen utan orginalsystem (då det sällan ger mer) och istället sälja orginalet separat på blocket ;)
Originalsystem är i princip omöjliga att sälja separat. Tro mig jag vet, ingen vill ju ha original, alla vill ha helsystem eller slipon.

Du kan fa köpa mitt nästan oanvända originalsystem till en ZX-9R -98 för en tusenlapp. NÄHÄ ingen annan vill ha det heller...

Sen kan det säkert finnas stulna slipons ocksa men hur kollar man det. :va

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Palmas skrev:
2388106Tro mig jag vet, ingen vill ju ha original
Det var det jag menade med att man inte får nåt för att skicka med orginalet :D
Palmas skrev:
2388106Sen kan det säkert finnas stulna slipons ocksa men hur kollar man det. :va
I regel förblir man nog lyckligt ovetandes om att man köpt stöldgods. Jag vill mest mena att det finns fog för extra förskitighet när det gäller misstänkta försäljare och ljuddämpare.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Ta fram gravyrpennan (finns att låna hos polisen) och skriv "STULEN FRÅN ZZZ 123 (<== mc:ns aktuella regnummer) på insidan där det inte syns så illa när systemet sitter på plats

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
psxcare skrev:
2388304 Ta fram gravyrpennan (finns att låna hos polisen) och skriv "STULEN FRÅN ZZZ 123 (<== mc:ns aktuella regnummer) på insidan där det inte syns så illa när systemet sitter på plats
Bra tips. Platsar definitivt i den här tråden:

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=126610

Funkar det även i titan? Kanske man kunde skriva det på ett sätt så att det syns vid närmare anblick. "Tillhör ZZZ 123". Möjligen hejdar sig tjuven.

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
psxcare skrev:
2388304 Ta fram gravyrpennan (finns att låna hos polisen) och skriv "STULEN FRÅN ZZZ 123 (<== mc:ns aktuella regnummer) på insidan där det inte syns så illa när systemet sitter på plats
om du sen själv vurpar hojen åt vänster och klarar burken, och vill sälja den för att få in pengar till en ny hoj. Hur gör du då?? graverar in, "gäller inte längre då jag ångrat mig" eller? :va

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
crashtestdummy skrev:
2388325 om du sen själv vurpar hojen åt vänster och klarar burken, och vill sälja den för att få in pengar till en ny hoj. Hur gör du då?? graverar in, "gäller inte längre då jag ångrat mig" eller? :va
Det väl väl bara att skriva till "Ny ägare ABC123" och så får eventuella ytterligare köpare ringa och kolla med tidigare ägare så att det stämmer. Kvitton torde lösa kvarvarande tvivel.

I mitt fall skulle troligen inte försäljning av systemet bli aktuellt från första början.

Last edited:

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
mb skrev:
2388331 Det väl väl bara att skriva till "Ny ägare ABC123" och så får eventuella ytterligare köpare ringa och kolla med tidigare ägare så att det stämmer. Kvitton torde lösa kvarvarande tvivel.

I mitt fall skulle troligen inte försäljning av systemet bli aktuellt från första början.
Låter mycket lättare att införa dödsstraff på hojstöld.

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
mb skrev:
2388331 Det väl väl bara att skriva till "Ny ägare ABC123" och så får eventuella ytterligare köpare ringa och kolla med tidigare ägare så att det stämmer. Kvitton torde lösa kvarvarande tvivel.

Haha! snyggt det skulle bli efter ett tiotal ägare? :D

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
SkaD skrev:
2388640 Haha! snyggt det skulle bli efter ett tiotal ägare? :D
Hehe. Nå, nu behöver vi inte dra alltför stora växlar av det här.

Tanken är god :D

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
mb skrev:

Jag skulle aldrig köpa en hoj utan orignal

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Rasorblade skrev:
2388718 Jag skulle aldrig köpa en hoj utan orignal
Beror lite på vad det är för hoj. Mitt orginalsystem väger bly (uppåt ett 10-tal kg extra...) och kommer av den anledningen troligen aldrig nånsin att användas. När det gäller besikningen tar man sig lätt igenom med t.ex. en fräsch yoshi.

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Blå
Rekommenderar mc-larm.
Då sover man tryggt på nätterna :)

osså läser man på den här sidan ibland om hojåkare som blir förvånade när deras hojar stjäls när dom står ute på natten mitt i storstan utan larm...

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...