tänkte bygga en liten leksak i vinter.

fillefilur

fart dödar inte de gör oväntade stop!
Gick med
14 Dec 2005
Hoj
Yamaha R1 -99
objektet är en finsk lättcyckel vid namn Helakama äzzä.

så här ser planera ut i en snabb skiss. ni får gärna komma med färgförslag å förbättringar men de som är säkert är väll:

-renovering å trim te motorn sen
-svetsa 12 stag
-sätta på "vurppuckar"
-lacka
-lätgre styre
+ lite smått å gott som kopor å skit.

här är iaf bilden som ni kan modda om ni vill.

moddazz47tw.jpg

PS inte min på bilden men exakt likadan.

Last edited:

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
Här var det tomt.
... sätt på ett framlyse typ ett sånt som sitter på husor eller ktmer..
sen ta och vinkel slipa bort bakändan vett jag.. (den som sticker ut baktill) :D

The Nameless

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2005
Hoj
En vråltrimmad moppe med kolvuppstudsar fjäder och filat bakdrev
hm har litte saker du kan göra på den... Crosstyre, Diamond framkåpa, ktm stänka i fram, fälg stripes, Däcktext och diod baklyse? det är vad jag kommer på nu :pannkyss

Kronen skrev:
... sätt på ett framlyse typ ett sånt som sitter på husor eller ktmer..
sen ta och vinkel slipa bort bakändan vett jag.. (den som sticker ut baktill) :D

De är ju en 12:a clock :hihi .... nu när jag tänker på de borde den inte luta typ 75-55 istälelt för 45 ? ... för om den sticker utt så där blir de inte ngt man kan ligga på :va

StewOo

4-Stroker
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
CBR 900RR Fighter
Yee en Ässä!!!

Jag har själv en ässä som jag har som leksak. Finns fan ingen moppe som går lättare på bakan än ässän, det är en sam som är sant!

kör men hemmapulad orginalcylinder, orginalfugge, hemmafilad kolv och gianelli avgas och jevlarns vad de går=) orkar varva ut fullt med 3 pers på och går bra att växla på hjulet med den! har crossstyre på den funkar mycket bättre än orginal för det är extremt uselt

jag har kapat bort dendär fula pakethållaren som är en del av ramen men lämnat en bit att ha foten på när man leker :)

kan slänga upp en film när ajg leker bara jag monterat och pulat på en ny maskin som ajg har liggandes, den andra så rasade lådan på=P

Last edited:

fillefilur

Gick med
14 Dec 2005
Hoj
Yamaha R1 -99
re

StewOo skrev:
Yee en Ässä!!!

Jag har själv en ässä som .........................

kul emd en till vet du möjligtvis vad de är för motor på dem å om de finns delar å få tag på?

MVH/7 Fille

fillefilur

Gick med
14 Dec 2005
Hoj
Yamaha R1 -99
re

så nu är motorn avtagen å ska börjas att gå igenom imorgon samt att trim ska fixas.... :banana vet fortfarande inte vad jag ska ha för färg på den kom gärna med färgförslag...

MVH

NSR_MAN

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
ingen nsr längre
sno gärna lite ideer från mitt hemma byggen :tummenupp (på bilden då den står brevid NSRen de e så den ser ut nu):)

Bifogat

• mina göttegrisar.jpg
    mina göttegrisar.jpg
    101.2 KB · Visningar: 105
  • gullepluttensss.jpg
    gullepluttensss.jpg
    128 KB · Visningar: 127

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
Snabb
En annan gick ut och byggde om den gamla snowracern häromdan, jäkligt kul att åka bakom bilar och skoter på när man länktar till sommaren, fort går de och de känns lite som att slicka kurvor.. :p

NSR_MAN

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
ingen nsr längre
Saabmosare skrev:
En annan gick ut och byggde om den gamla snowracern häromdan, jäkligt kul att åka bakom bilar och skoter på när man länktar till sommaren, fort går de och de känns lite som att slicka kurvor.. :p
:fakta välkommen in i klubben :tummenupp fast jag å polarn använde hoj som draghjälp :rolleyes:

stoooffe skrev:
NSR utan backspeglar ser ut som en katt utan öron. :lol

Grym liten sak! :tummenupp
äsch :rolleyes: funderar på att köpa nya kåpor till sommarn kanske krash kåpor till en cbr 600 rr -05 å sen modda lite så dom sitter perfa :tungan

Bifogat

• IMG_0586.jpg
    IMG_0586.jpg
    73.3 KB · Visningar: 83
  • IMG_0587.jpg
    IMG_0587.jpg
    66.6 KB · Visningar: 62
  • IMG_0588.jpg
    IMG_0588.jpg
    66.4 KB · Visningar: 58
  • IMG_0589.jpg
    IMG_0589.jpg
    59.5 KB · Visningar: 62

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
Här var det tomt.
ser kul ut de där..

har ju ingen möjlighet att prova i år värkar som det inte kommer någon Snö här nere i söder.. den brukar komma Januari - Febuari men klimatet är ju helt fuckat så...... man vet ju aldrig, kommer kanske ingen snö alls i år...

NSR_MAN

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
ingen nsr längre
Kronen skrev:
ser kul ut de där..

har ju ingen möjlighet att prova i år värkar som det inte kommer någon Snö här nere i söder.. den brukar komma Januari - Febuari men klimatet är ju helt fuckat så...... man vet ju aldrig, kommer kanske ingen snö alls i år...
jo den där snön kom jätte tidigt :confused: men nu e de typ 1-3cm snö här :tummenupp fast hälst av allt borde de vara sommar :yoparty

StewOo

4-Stroker
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
CBR 900RR Fighter
fillefilur skrev:
kul emd en till vet du möjligtvis vad de är för motor på dem å om de finns delar å få tag på?

MVH/7 Fille

det är samma maskin som på helkama raisu fast ända skilnaden är att topp och cylinder inte är samma.
eftersom det är en finsk mopoloid så är det väldans svårt att hitta grejer på svenska ställen. Nästintill omöjligt...

www.moposport.fi brukar jag beställa grejer från, finns nog att få tag på det mesta av dom.

NSR_MAN skrev:
sno gärna lite ideer från mitt hemma byggen :tummenupp (på bilden då den står brevid NSRen de e så den ser ut nu):)

varför ett 2takts avgasrör på en 4takts ?sachs? motor?

NSR_MAN

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
ingen nsr längre
Kronen skrev:
är din också en sån finsk hoj? hur mkt kostar en sån?
det är en honda dax, den är japansk :tummenupp fast min e en kopia(de e en -00) ,det är samma motor som sitter i monkeyn (den som e på bilden, så såg min typ ut när jag köpte den) jag köpte den sprillans ny för 15000 men nu går dom väll på 8000 orginal e det 50cc men jag har trimmat me 90cc å rör å större förgasare men jag fick slipa motorblocket föratt få platts med nya cylinder :D åsen har jag gjort lite små trim här å där ex: portat den osv... å nu går den som SATAN!!!!!!! :yoparty jag hänger på fiddys med den :confused: som har 110cc med 3ventilars topp :kocko

StewOo skrev:
det är samma maskin som på helkama raisu fast ända skilnaden är att topp och cylinder inte är samma.
eftersom det är en finsk mopoloid så är det väldans svårt att hitta grejer på svenska ställen. Nästintill omöjligt...

www.moposport.fi brukar jag beställa grejer från, finns nog att få tag på det mesta av dom.

varför ett 2takts avgasrör på en 4takts ?sachs? motor?
de är inte orginal! det är ett underliggande (funkar som megafone) den höjjer ljudet( V8 muller :tungan ) men de sitter en insatts så de låter mindre annar klagar grannarna :D

Bifogat

• honda dax.jpg
    honda dax.jpg
    113.1 KB · Visningar: 71
Last edited:

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
Snabb
j0igp0.jpg
NSR_MAN skrev:
:fakta välkommen in i klubben :tummenupp fast jag å polarn använde hoj som draghjälp :rolleyes:

äsch :rolleyes: funderar på att köpa nya kåpor till sommarn kanske krash kåpor till en cbr 600 rr -05 å sen modda lite så dom sitter perfa :tungan

Jag kör en sån här, får man plats på sen så går de att hoppa lite med den med. ;) Antingen drar vi den bakom epatraktor eller snöskoter, beror på vart vi kör, skidorna är totalt slut nu sen vi körde asfalten i byn.. :kocko Men kul hade vi.. :p

Last edited:
Nyheter
Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...