Man kanske inte håller med om allt men karln har några poäng:
Denna potentiella omställning av världsmarknaden för fordon tycker jag är intressant och kanske något man borde klura på innan man går in och hämtar ut en bränslebil för några hundra idag.
Filmen är 63,33 minuter lång så du får gärna sammanfatta några bra och dåliga poäng!
Sol snackar han om och om vart annat nybyggt hus satte upp solfångare på taket, eller som hans exempel i Köpenhamn, på fasaden, skulle vi kunna stänga våra kärnkraftverk som i Tyskland.
Jag gillar visserligen ångmaskiner men storskaligt, oavsett hur man värmer vattnet, känns det inte långsiktigt hållbart. Solen klarar att ge varmvatten från vår till höst utan att gå omvägen via el...
Solceller för elproduktion menar du?. Njaa vart ska elen komma ifrån i januari när det är är molnigt, ingen sol och kallt så man knappt hittar picken när man ska pissa? Baskraft kan aldrig ersättas med intermittent kraft. Det är än fråga om effekt, inte energi.
Omväg via el? Fjärrvärme samproduceras ju med el i kraftvärmeverk med en totalverkningsgrad på typ 90% idag.
Som komplement för att tex förvärma varmvattnet är ju dock solfångare inget direkt ovanligt idag rent tekniskt. Blir väldigt stora acktankar som ändå behöver spetsvärmas om man endast försöker med solfångare gissar jag på.
50 grader ska ju tvv hålla vid tappstället sen finns det ju också äldre 80/60 radiatorsystem som då behöver 80 grader i framledningen vid DUT. Klarar man det med solfångare?
Man kan tro det, och det gjorde jag också tidigare... Men solen lyser även när det är molnigt vilket betyder att jag, när det är 10 grader och molnigt, kan ha 30 grader på taket.
Och, tack vare en partiledare, vet vi att det blåser mer på vintern än på sommaren så även när solen inte skiner så ger vinden energi.
Och när det är molnigt och vindstilla ger vattnet energi så visst kan vi få energi även på vintern.
Kärnkraftsverk värmer vattnet till ånga som driver turbiner som ger el som sedan går till kraftvärmeverk som har 90 % verkningsgrad när fjärrvärmen produceras?
Med sol på taket har jag varmvatten och värme i huset från april till slutet av september där elen till cirkulationspumpen i princip är min enda kostnad. Sedan blir det "spetsvärme" en gång i veckan i någon månad tills det blir mörkare och kallare.
Så jag gissar inte längre...
Ser man problem istället för att försöka hitta lösningar så blir det naturligtvis svårare...
Kärnkraften kan inte ersättas bara av solkraft eller bara av vindkraft eller bara någonting annat, det måste till flera olika lösningar.
Solceller är inte ett alternativ för mig som betalar en femhundring i månaden när taket dessutom inte är perfekt för solceller. Vore det det skulle jag även ha några månader till med solvärme men att fixa det är inte ekonomiskt försvarbart.
I Tyskland finns det sol på var och vartannat tak så omöjligt är det inte...
Hur länge till ska Tyskland vara 80 gånger bättre än Sverige på solenergi?
https://kit.se/2016/05/19/47319/solenergimatchen-tyskland-spoar-sverige-med-8-01/
Det blir svårt att hitta en ersättare för kärnkraften.
Nu är jag inte emot ångmaskiner och är heller ingen miljömupp men att fortsätta som vi gör är inte hållbart i längden. Det hindrar inte att jag kan njuta av den svaga kolröksdoften på akterdäck på en ångbåt eller köra tusentals mil motorcykel om året.
Och när ni ser mig i sadeln eller bakom ratten på väg till eller ifrån jobbet så är det inte för att inte vill åka kollektivt utan för att jag inte jobbar kontorstider och inte bor på Södermalm så jag kan ta lastcykeln till jobbet...
Alla energislag har för- och nackdelar men för kärnkraften ser framtiden inte ljus ut. Nu håller jag inte med nedanstående helt och fullt, förspråkare brukar inte vilja se nackdelar och motståndare inte fördelar...
Kärnkraft är det dyraste av alla alternativ för elproduktion i Sverige. Ändå satsar regeringen på kärnkraften, skriver tekn dr Göran Bryntse i ett debattinlägg på Nyteknik.se
https://www.nyteknik.se/opinion/goran-bryntse-karnkraft-ar-dyrt-och-farligt-6412125
Att säkra stora, komplexa system – så att vi slipper uppleva fler härdsmältor – gör kärnkraften allt dyrare.
https://www.fokus.se/2014/04/dyrkopt-karnkraft/
Kärnkraften är gårdagens teknologi. Den är dyr, inte klimatsmart och är därför ingen långsiktigt hållbar lösning
http://www.unt.se/asikt/debatt/karnkraft-dyrt-och-kortsiktigt-982510.aspx
Det var denna mening som du skrev som jag reagerade på: "Sol snackar han om och om vart annat nybyggt hus satte upp solfångare på taket, eller som hans exempel i Köpenhamn, på fasaden, skulle vi kunna stänga våra kärnkraftverk som i Tyskland."
Jag har ju hela tiden hävdat att det intermittent kraft inte kan ersätta baskraft fullt ut. År 2020 kommer vi ha stängt ner 4 av 10 svenska kärnkraftverk. Hoppas finnarna blir klara med Olkiluoto 3 så vi kanske kan få lite kräm därifrån.
Nej kärnkraft är inte speciellt dyrt om man tar bort politiska styrmedel.(Edit. Haha: Göran Bryntse, Tekn Dr
Ordf. i Folkkampanjen mot Kärnkraft-Kärnvapen).
https://medier.talentum.com/media/article6311547.ece/BINARY/PwC-rapporten Vad kostar kraften.pdf
http://www.elforsk.se/Rapporter/?rid=14_40_
Och varför skulle kärnkraft inte vara klimatsmart? Din sista länk/artikel - skriven av två miljöpartister - svarar inte på den frågan.
Nu har jag bara kommit halvvägs genom hans presentation men han menar att det redan finns möjlighet att lagra el hyfsat billigt. Alla hus kommer i framtiden ha batterier för lagring som jämnar ut topparna.
Om det stämmer? Svårt att veta men han låter övertygande...
Och varför skulle kärnkraft inte vara klimatsmart?
Är uranbrytning klimatsmart?
Är avfall som är farligt i 100 000 år klimatsmart?
Är hanteringen av avfallet klimatsmart?
Ja, det kan man faktiskt tycka och ha rätt...
Det finns ingen tydlig definition av vad som krävs för att något ska kallas klimatsmart, så uttrycket används även när det kanske inte borde.
http://www.klimatordlista.se/klimatsmart/
Men det tråden handlar om är bilar och förbränningsmotorn har ingen framtid enligt Tony. I framtiden är alla fordon elektriska och självkörande.
För oss som motorcyklister är det inte en lysande framtid bland självkörande elbilar.
En, för mig, irriterande sak är när han säger ten times cheaper tio gånger billigare. Det borde väl vara en tiondel av priset?
Men det är kanske samma logik att inte längre gå ut fullt utan 110%
Som när man äter skitgott (ännu bättre med sär skrivning, skit gott)
The red squares represent the area that would be enough for solar power plants to produce a quantity of electricity consumed by the world today, in Europe (EU-25) and Germany (De). (Data provided by the German Aerospace Centre (DLR), 2005)
Eftersom vi idag dessutom inte har nån verklig slutförvaring av bränslet är behovet av gen4 reaktorer och breeder reaktorer dessutom oundvikligt. Önskar att nån kunde ruska liv i dom hjärndöda stackarna i rosenbad och förklara detta.Nja. När man pratar om kärnkraft så är det ju flera saker som man bör tänka på som faktiskt har rätt stor påverkan på vilken bedömning som är vettig att göra ifråga om miljöpåverkan.
Idag använder vi lättvattenreaktorer. Dom svenska tillhör generation 2 kraftverk. I resten av världen byggs det generation 3+.
Det betyder att på grund av vad Svenska staten har för inställning så sitter i idag med föråldrade kärnkraftverk som inte alls är lika säkra som dom moderna motsvarigheterna.
Den största skillnaden mellan generation 2 och generation 3 är gällande säkerhet.
Det pågår forskning på generation 4 kraftverk men väldigt lite av detta har skett i Sverige eftersom vi under lång tid inte fick forska på kärnkraft eller fick bygga kärnkraftverk.
Om man jämför generation 3 och generation 4 så är skillnaderna följande.
Generation 2 och 3 utnyttjar mindre än 1% av energin i bränslet. Dom använder dessutom Uran 235 som står för ca 0,7% av uranförekomsten.
Generation 4 utnyttjar över 95% av energin i bränslet. Dom fungerar dessutom med Uran 238 som står för 99% av förekomsterna. alternativt Thorium som är vanligare än Uran.
Dom kan dessutom använda det idag uttjänta bränslet från våra kraftverk för att producera el. Restprodukten blir dessutom då betydligt mer kortlivad.
Dvs idag kör vi kärnkraftverk som använder mindre än 1% av energin i bränslet som sedan måste slutförvaras i miljontals år. (några 100 000 år räcker inte eftersom fleratalet isotoper i bränslet har halveringstider på flera 100 000 år)
Om man istället använder sig av generation 4 kraftverk som kommer att komma inom inte alltför många år så skulle man kunna använda det uttjänta bränsle vi redan idag har till att förse Sverige med elenergi i några hundra år och det bränslet som är uttjänt från det behöver slutförvaras i några tusen år istället för några miljoner år.
Dvs att bygga generation 4 kraftverk är vettigt ur förvaringshänseende eftersom det skulle lösa en stor del av problemet som vi har idag med slutförvar av uttjänt bränsle.
Är inget fel på förbränningsmotorn, byt soppa bara så står sig tekniken i 100år till. Infrastrukturen finns och laddning kan hämtas i en bärbar dunk.
Eftersom vi idag dessutom inte har nån verklig slutförvaring av bränslet är behovet av gen4 reaktorer och breeder reaktorer dessutom oundvikligt. Önskar att nån kunde ruska liv i dom hjärndöda stackarna i rosenbad och förklara detta.
Hjärndött som sagt. Jag hade ju haft finjobb i 10 år framöver om det satsades liteJa. Men så länge som dom sitter där och mässar att kärnkraft är livsfarligt och inte fattar att det faktiskt finns möjligheter att lösa vårt problem med slutförvaring av bränslet den vägen så lär det inte hända något på den punkten.
vi har ju liksom redan grävt uppen djävla massa uran och bara använt en bråkdel av energin i det men tydligen så är det farligt att försöka använda resten av energin. Men enligt min mening så är det ju i stort sett samma som återbruk eller återvinning och det borde dom ju gilla. Men inte då.
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |