Nu är ju siffrorna kankse inte mycket att tjafsa om, fast mig veterligt betalar pensionärer skatt och avgifter som de flesta andra.SSB skrev:2474168Av sveriges 9 miljoner invånare är 2 miljoner 18 år eller yngre, 1.8 miljoner är 68 år eller äldre.
Alltså är 3,9 miljoner människor av 9, eller 43%, av sveriges befolkning inte i arbetsför ålder. Ja, vissa avvikelser finns, men det stämmer rätt väl att 40% av befolkningen på ett eller annat sätt lever på de övriga 60.
Källa: http://www.scb.se/statistik/BE/BE0101/2005A01/be0101tab2helar05.xls
Men vad jag vänder mig mot i sitt svar är att 40% skulle leva på de övriga 60%. Vi bor alla i ett och samma samhälle och är alla beroende av varandra. Visst en del betalar mer i skatt, men å andra sidan klarar ju inta firmorna sig utan arbetare som ställer upp med arbetskraft för att dra in kapital till företaget.
Jag är kanske naiv men jag tror att bra samhällen bygger på respekt för varandra och medkänsla mot de som har det svårast i samhället. Å jag lovar att det INTE är höginkomsttagarna! Om du undrar så tillhör jag själv de med "god inkomst" men jag ser inte det som en ursäkt för att se ned på andra personer.
Sedan har jag ofta fått höra om alla svenska chefer som minsann kan flytta utomlands om det inte passar. Tja, vad hindrar dem? Det måste ju tydligen finnas något bra i Sverige eftersom de stannar, trots deras usla löner och höga skatter. Dessutom har jag inte hört att internationella bolag efterlyser just svenska chefer...