täppa igen uppborrade hål i avgasröret?

Naim

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Oslo
Hoj
zx7r
Har en gsx 600f 92, så till problemet :rolleyes:
ett av avgasrören har en tidigare ägare borrat 3 mindre hål i utöver det större som det är vanligen. den andra är som den ska helt orginal och inga modifkationer. detta resulterar ju till ett helt annat ljud från andra avgasröret som är högre och mer "smällande" vilket inte är så kul att ha på enbart ena. finns det något sätt att täppa igen de hålen, för det borde väl vara det som gör att ljudet blir annorlunda och starkare där?
vet inte varför en tidigare ägare har gjrort det men kan väl tänka mig att han ville ha mer effekt eller att det skulle låta mer. det märktes inte med den förra motorn men nu när jag bytt motor hörs det väldigt tydligt att avgasrören inte låter likadant.

sedan gnistlar även bakbromsen när man bromsar men det är en annan historia....
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Naim skrev:
Har en gsx 600f 92, så till problemet :rolleyes:
ett av avgasrören har en tidigare ägare borrat 3 mindre hål i utöver det större som det är vanligen. den andra är som den ska helt orginal och inga modifkationer. detta resulterar ju till ett helt annat ljud från andra avgasröret som är högre och mer "smällande" vilket inte är så kul att ha på enbart ena. finns det något sätt att täppa igen de hålen, för det borde väl vara det som gör att ljudet blir annorlunda och starkare där?
vet inte varför en tidigare ägare har gjrort det men kan väl tänka mig att han ville ha mer effekt eller att det skulle låta mer. det märktes inte med den förra motorn men nu när jag bytt motor hörs det väldigt tydligt att avgasrören inte låter likadant.

sedan gnistlar även bakbromsen när man bromsar men det är en annan historia....

Pja, utan att ha alltför stora kunskaper om detta så tänker jag spontant på att hitta 3 st. plåtskruvar i passande storlek och dra fast dem i hålen. Alternativt hårdlöda hålen med lämplig fyllning.
 

Melin

Gasar till det rasar!!!!
Gick med
27 Jul 2003
Ort
Järvsö
Hoj
HONDA CRF 450 -04
Borra 3st lika hål i andra dämparen också :) :) :) :)

nä.. det kan säkert vara svårt att täppa till dom utan att det
blir styggt... fixa en till dämpare :rolleyes:
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Det går att täta hålen på massor av sätt, det beror ju lite på hur snyggt det ska bli.
Det enklaste sättet är nog som nån sa att dra i skruvar i hålen, det kan även vara bra att smeta in skruvarna med lite ljuddämparpasta innan du drar i dom i hålen så att dom tätar ordentligt och inte vibrerar loss.

Naim skrev:
...sedan gnistlar även bakbromsen när man bromsar men det är en annan historia....
Det går att fixa genom att plocka bort oket och lägga på lite kopparpasta på ytorna mellan bromsbelägget och oket.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Micke_Lindstrom skrev:
... Det går att fixa genom att plocka bort oket och lägga på lite kopparpasta på ytorna mellan bromsbelägget och oket.
Eller siloko silko sliko silokn silikongummi (svårt ord det där!). Samma verkan som koppargojan.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Vagnsbult, om du kommer åt insidan...
 

Hjerth

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Söderköping
Hoj
R1 -09
Naim skrev:
Har en gsx 600f 92, så till problemet :rolleyes:
ett av avgasrören har en tidigare ägare borrat 3 mindre hål i utöver det större som det är vanligen. den andra är som den ska helt orginal och inga modifkationer. detta resulterar ju till ett helt annat ljud från andra avgasröret som är högre och mer "smällande" vilket inte är så kul att ha på enbart ena. finns det något sätt att täppa igen de hålen, för det borde väl vara det som gör att ljudet blir annorlunda och starkare där?
vet inte varför en tidigare ägare har gjrort det men kan väl tänka mig att han ville ha mer effekt eller att det skulle låta mer. det märktes inte med den förra motorn men nu när jag bytt motor hörs det väldigt tydligt att avgasrören inte låter likadant.

sedan gnistlar även bakbromsen när man bromsar men det är en annan historia....


popnita :tummenupp
 

Naim

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Oslo
Hoj
zx7r
jo ska nog skruva igen dem med 3st framskärms srkuvar från en amazon.. bromarsna ska få känna på lite kopparpasta tackar grabbar...
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top