Täta läckander rör?

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Det låter som om du har en blandare med slangar på eller hur!?

Min gissning; Du har dragit dit två st raka 12 kopplingar, för att det är kopparrör fram till blandaren. På blandaren sitter det två st slangar med lekande muttrar. Gängan på dessa är samma som på en 12 koppling. Va bra tänker du och rar dit slangarna på kopplingarna. MEN!!! För att kopllingen (den med lekande mutter och en lite packning) ska täta så ska du dra den mot en plan (slät) gänggång. Det är det inte på en rak 12 koppling!

Resultat; packningen skärs sönder och det blir otätt.

Stämmer detta eller är jag ute och cyklar?

//spenk
Det där e ju annars lite av en klassiker.

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blackbird
Jepp been there, fixed it! De gånger man inte har en rak 12xR10 i bilen har det blivit filen för att snygga till kopplingen lite. Då går det!

//Fil. Kand. Rör Mok.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Jepp been there, fixed it! De gånger man inte har en rak 12xR10 i bilen har det blivit filen för att snygga till kopplingen lite. Då går det!

//Fil. Kand. Rör Mok.

Lyxar man till det kan man ju skruva dit en 3/8" nippel så e ju saken biff. Men annars så funkar filen och att man drar "lagom".
Allt går med gängtejp. Är du osäker med en Rörmokerifråga,så e svaret gängtejp,tydligen.:yoparty

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det låter som om du har en blandare med slangar på eller hur!?

Min gissning; Du har dragit dit två st raka 12 kopplingar, för att det är kopparrör fram till blandaren. På blandaren sitter det två st slangar med lekande muttrar. Gängan på dessa är samma som på en 12 koppling. Va bra tänker du och rar dit slangarna på kopplingarna. MEN!!! För att kopllingen (den med lekande mutter och en lite packning) ska täta så ska du dra den mot en plan (slät) gänggång. Det är det inte på en rak 12 koppling!

Resultat; packningen skärs sönder och det blir otätt.

Stämmer detta eller är jag ute och cyklar?

//spenk

Du är inte HELT ute och cycklar...bara tvärt om. Blandaren har 2 10mm rör och Jag har slangar från balofixen rill blandarrören. Nu sitter allt som sagt som de ska.

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blackbird
:D njaaaaa gängtape är väl inte min bästa vän. Jag hör till gamla stammen som kör men lin och locherpasta. Tape kör jag med om det är ånga eller olja, då är tape det bättre valet.

Lite komiskt, jag håller på med att byta kök hemma och ikväll sätter jag ditt bänkskivorna och monterar kökshon. Tror ni jag kan återkomma när det blir dags att sätta blandaren, framåt 22snåret?:)

Skämtåsido, 15 år i branchen har satt sina spår... Sen är det så att den som inget gör - han gör heller inga fel dvs jag har också gjort mina grodor...

//spenk

Bara det går bra! Kul att man hade liiiite hum om det då!:)

3205679 Du är inte HELT ute och cycklar...bara tvärt om. Blandaren har 2 10mm rör och Jag har slangar från balofixen rill blandarrören. Nu sitter allt som sagt som de ska.
OK bara det går bra! Kul att jag hade lite hum i alla fall.

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
:D njaaaaa gängtape är väl inte min bästa vän. Jag hör till gamla stammen som kör men lin och locherpasta. Tape kör jag med om det är ånga eller olja, då är tape det bättre valet.

Lite komiskt, jag håller på med att byta kök hemma och ikväll sätter jag ditt bänkskivorna och monterar kökshon. Tror ni jag kan återkomma när det blir dags att sätta blandaren, framåt 22snåret?:)

Skämtåsido, 15 år i branchen har satt sina spår... Sen är det så att den som inget gör - han gör heller inga fel dvs jag har också gjort mina grodor...

//spenk

Bara det går bra! Kul att man hade liiiite hum om det då!:)

OK bara det går bra! Kul att jag hade lite hum i alla fall.

Ball! Jag har krupit under hon hela eftermiddan:D Du har nog mer koll på vvs äm Jag i alla fall det är klart!

AAAAHHHHhHhhhhhhhh DISKMASKIN!:yoparty

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blackbird
Kul!?:mad: Sätter dit blandaren och märker att den inte blev så snygg som jag velat! Får fråga chefen när hon kommer hem från jobbet om den får sitta kvar..... blir nog ingen diskmask inkopplad ikväll.....:huvet

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Kul!?:mad: Sätter dit blandaren och märker att den inte blev så snygg som jag velat! Får fråga chefen när hon kommer hem från jobbet om den får sitta kvar..... blir nog ingen diskmask inkopplad ikväll.....:huvet

Offra en rulle tejp, dra i hop skiten och kör en trotsdisk så du känner att DU vann och inte rören/blandaren. Sen kan du riva i sär skiten efter igen. Jag hör hur min sköljer as we speek!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024