Täta tank med tenn?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Min kraschtank läcker, den är svetsad på undersidan, å när den ligger uppåner så blir det en skvätt soppa "i" den. Jag testade med vatten, men då läckte det inget. Antingen för att det måste vara mer lättflytande (=små hål), en viss temp, eller stå ett tag för att det ska läcka.
Ikväll tvättade jag bort färgen med aceton så att det blev plåtrent. Jag hade en illussion om att det skulle gå att laga med lödtenn, hetta upp tanken med varmluftspistol och smälta i lödtenn i hela svetsfogen, så att det blir tätt.
Men, det blev bara små kulor av tennet, och dom fastnade inte heller. Hur får jag tennet att smälta sådär fint och rinna ner i alla porer? :va
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Då måste man hårdlöda alltså med gasolbrännare. Fast då verkar det lättare o göra det rätt. sömma igen hålen med svetsen:tummenupp
 

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
Du använder ett flussmedel. Men vad jag förstår så kan det finnas bensin inne i skarven? Var i sådana fall försiktig så att skiten inte exploderar.

Har du svetsat med MIG? Brukar avara det generalfel alla gör. MIG är inte avsedd för perfekta täta svetsar. Sådant använder man gas eller TIG till.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Det går alldeles utmärk att löda en tank/stål) använd butanbrännare flussmedel, karosseritenn ev tennpasta blästra eller slipa rent:tummenupp
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Och då funkar ingen varmluftspicka.....med gasbrännare får du upp tempen så de flyter ut - men tänk på att lacken inom nån dm lär få det jobbigt av värmespridningen i godset.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Då måste man hårdlöda alltså med gasolbrännare. Fast då verkar det lättare o göra det rätt. sömma igen hålen med svetsen:tummenupp
Kruxet är bara att det är inga hål, bara småsmå porer :( Och svets har jag ingen ;)

Du använder ett flussmedel. Men vad jag förstår så kan det finnas bensin inne i skarven? Var i sådana fall försiktig så att skiten inte exploderar.

Har du svetsat med MIG? Brukar avara det generalfel alla gör. MIG är inte avsedd för perfekta täta svetsar. Sådant använder man gas eller TIG till.
Nix, tanken har varit tom i ett halvår, och vattenfylld dessutom, så brandrisken är minsta problemet ;)

Det är inte jag som har svetsat! Tack å lov :hihi Fogen ser helt ok ut, men nånstans sipprar det ut lite.

Det går alldeles utmärk att löda en tank/stål) använd butanbrännare flussmedel, karosseritenn ev tennpasta blästra eller slipa rent:tummenupp
Var hittar man karosseritenn då? :va Går det att använda en varmluftspistol, eller blir den för kall? Lödtennet blev ju som vatten av den iaf :)
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Kruxet är bara att det är inga hål, bara småsmå porer :( Och svets har jag ingen ;)


Nix, tanken har varit tom i ett halvår, och vattenfylld dessutom, så brandrisken är minsta problemet ;)

Det är inte jag som har svetsat! Tack å lov :hihi Fogen ser helt ok ut, men nånstans sipprar det ut lite.


Var hittar man karosseritenn då? :va Går det att använda en varmluftspistol, eller blir den för kall? Lödtennet blev ju som vatten av den iaf :)

Allt finns hos clas O i insjön utom tennpasta, fördelen med karosseritenn är att det är segt och går att forma med en trä spackel, tennpasta använder man innan karroseritennet för att få bra fäste Värmepistol funkar inte, använd en butan brännare med den får man en väldigt liten och koncentrerad låga
 
Last edited:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Borde funka med dom flesta tenn+flussmedel.
Slipa rent ordentligt.
Värm upp ytan ordentligen med en gasbrännare (eller varmluftspicka om det räcker för att värma upp ytan å mycket att YTAN orkar smälta tennet av sig själv)
Doppa tennet i flussmedlet.
Applicera tennet på ytan som skall lödas (INTE applicera värmekällan samtidigt, det blåser bara bort tennet)
Då bör tennet flyta ut fint o väta metallen.
 

_stensmo_

ingen kommer ihåg en fegis
Gick med
7 Aug 2005
Ort
östersund
Hoj
honda tsr 250, honda crf 250
kan testa å limma med tvåkomponent, mkt enklare än att limma, fungerar helgott om de bara är för att täta
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Kruxet är bara att det är inga hål, bara småsmå porer :( Och svets har jag ingen ;)


Nix, tanken har varit tom i ett halvår, och vattenfylld dessutom, så brandrisken är minsta problemet ;)

Det är inte jag som har svetsat! Tack å lov :hihi Fogen ser helt ok ut, men nånstans sipprar det ut lite.


Var hittar man karosseritenn då? :va Går det att använda en varmluftspistol, eller blir den för kall? Lödtennet blev ju som vatten av den iaf :)

Tror att du hade för låg temp bara...
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Tänkte faktiskt inte på det där:tummenupp Funkar faktiskt utmärkt vet en som täta igen svetsporer på sin HD tank med sån där gucka,undrar om inte touring butiken sålde sånt förr:va Va länge sen jag kollade i en katalog från dom.

Ja titta här https://www.touring.se/touring/Servlet?page=11&anr=54-4997
Vi har faktiskt tätat en endurancetank med dylikt och den höll faktiskt tätt, tillochmed efter en vurpa med resultat bucklig tank, i stort sett hela förra säsongen:tummenupp
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Hade en gammal tnak förrut som det hade rostt igenom och där hade jag på biltemas kemiska metall. Funkade prima. :)
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ful lösning =auto marine :rolleyes:
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Löda med tenn går jättebra. Det som är säkrast är förstås att använda en REJÄL lödkolv, som du kanske kan låna av någon. Sedan krävs flussmedel som andra har påpekat. Det är lämligt att knacka in rostskadan några mm så att du får i så mycket tenn att det finns kvar efter slipning. Det är ganska svårt att lägga igen porer med tenn, det kräver lite övning, att man så att säga bygger över porerna med tennet. Med bra kolvvärme (min 250 watt) och att man sedan bygger i etapper är det inget problem dock.
 
Last edited:

2stroke

kalle50cc
Gick med
29 Dec 2005
Ort
Västerås
Hoj
Kreidler 50cc GP racer, 70RR, Honda RS125R -92.
OBS. blästra inte utan att konsultera proffs, sand eller glaspartiklar blir kvar, särskilt i aluminium. Sen är det godnatt att svetsa.
 

Toffe10

Presidetn No Limit Cruisers
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Åland
Hoj
-04 Husaberg 650FE SM-Utrustad
OBS. blästra inte utan att konsultera proffs, sand eller glaspartiklar blir kvar, särskilt i aluminium. Sen är det godnatt att svetsa.


Det går visst att svettsa efter att man har blästrat har gjort det ett flertal gånger på både aluminium och vanligt järn...Enda problemet är att man nöter på metalen så att det blir små gropar i den...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top