Tätning för motoroljeläckage - Bra eller dåligt?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag är genuint skeptisk till att hälla något annat än olja där oljan ska vara. Speciellt nåt gegg som har "partiklar som permanent tätar alla läckor"... Sådana partiklar låter inte som nåt man vill ha i lager och glidytor rent spontant.
Men kan inte påstå att jag vet något om produkten, varesig om den funkar öht eller om den har några skadliga effekter.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
skulle jag måsta riva hela motorn skulle jag göra en fullösning om de verkligen kommer på ett ställe, göra super rent, sen på med lite JB weld auto marine där de läcker. :tungan
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
http://www.kullagret.com/omega-917-packningsskydd-177ml/1682-0

Den här funkar mycket bra på gummitätningar och är ofarligt för motor (jag har provat) men tveksam om den funkar på en vanlig packning,, men värt att prova kanske.


Paybacks vers av gummi renoverare är minst lika bra men billigare och sälj av samma företag.

http://www.kullagret.com/-417-packningsrekond-tatar-olje-lackage-payback-lubricants/4032-0

Men i detta fall låter det som block läcker och då skulle jag rengöra och epoxylimma utifrån helt enkelt. Biltemas tvåkomp stålepoxy är faktiskt bättre än JB weld för den är elastisk.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Har du för det första konstaterat vad som läcker? Om inte så är stalltipset att tvätta rent motorn ordentligt när den är kall och sedan varmköra beväpnad med en ficklampa. Mest för att du inte ska behöva försöka täta ex. läckande oljeplugg/filter, oljetrycksgivare etc. med något mirakelmedel...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det kommer någon droppe om motorn har varit varm men inget allvarligare
menar du
Det kommer någon droppe om jag varit ute och kört med hojen.

så kan det vara kedjeolja/kedjesmörjning (om du smörjer kedjan) som slängts av vid främre kedjedrevet och sedan droppar ner under hojen.
För mig är detta helt normalt. För jag smörjer kedjan efter varje tur.
Är det däremot så att om du varmkör hojen (men inte kör en sväng) och det då kan komma nån oljedroppe
under natten så är det inte kedjeolja.
Men jag skulle inte bry mig. När Motorrad hade kört 5000mil med en Honda CBR1000R och bad om Hondas kommentar till en oljeförbrukning på 4 dl olja/100 mil så var Hondas svar att det var helt normalt. :D
Innan jag häller nåt i oljan skulle jag veta var det läcker som steg 1.
Jag blir mörkrädd när jag läser sånt här
De två viktigaste delarna som behöver oljans smörjning är kullagren och kolvarna.
Jag skulle sätta de tre viktigaste delarna till glidlagren, kolvarna och kamnockar/kamsläpor.
 

linkan_8011

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
1979 Kawasaki Z500 B1, 1978 Honda CB500 K3, 1979 BMW R100rs
menar du
Det kommer någon droppe om jag varit ute och kört med hojen.

så kan det vara kedjeolja/kedjesmörjning (om du smörjer kedjan) som slängts av vid främre kedjedrevet och sedan droppar ner under hojen.
För mig är detta helt normalt. För jag smörjer kedjan efter varje tur.
Är det däremot så att om du varmkör hojen (men inte kör en sväng) och det då kan komma nån oljedroppe
under natten så är det inte kedjeolja.
Men jag skulle inte bry mig. När Motorrad hade kört 5000mil med en Honda CBR1000R och bad om Hondas kommentar till en oljeförbrukning på 4 dl olja/100 mil så var Hondas svar att det var helt normalt. :D
Innan jag häller nåt i oljan skulle jag veta var det läcker som steg 1.
Jag blir mörkrädd när jag läser sånt här

Jag skulle sätta de tre viktigaste delarna till glidlagren, kolvarna och kamnockar/kamsläpor.

När jag sömnlös låg och funderade på detta problem, så kom jag faktiskt att tänka på att det skulle kunna vara detta som är "problemet". Ska kolla när jag kommer hem. Fingers crossed!
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
På en gammel bilmotor hade jag kanske vågat prova en dylik gegga men på motorcykeln så har man ju också kopplingen att ta hänsyn till, vad händer med den? kommer den att gegga ihop lamellerna lr börja slira?
Förmodligen ingen som vet.
 
Last edited:

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Gör rent ordentligt utvändigt och täta med JB weld orginal. Hade en läcka från kopplingkåpan på en tidigare hoj, tätade med jb weld och det funka perfa. Även använt smörjan till andra reparationsarbeten och det är faktiskt riktigt grymt.
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top