Tävla/Träna med minimoto?

sandstream

Guest
Vet inte om man får skriva om små hojar i det här forumet men det är ju racing... :)

Vart kan man läsa mer om minimoto på svenska?
Svar jag söker är:
- Vilka modeller får man tävla med?
- Vart och när anordnas tävlingar?
- Vilka klubbar finns?
osv osv.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Allt du frågar efter finns nog här:

http://www.svenskaminimoto.com/

Om du tänker på Kina-mopparna så har de fel motor enligt reglementet och kan alltså inte tävlas i befintliga serier. De är dock tillåtna att träna med om banägaren tycker att det är ok. Kolmårdens bana får vi köra på t ex.

sandstream

Guest
Tackar för svaren boys! :tummenupp

Tänkte läsa på lite inför nästa säsong. Är det så kul som det ser ut så blir det ju bra mycket lättare att ta sig till diverse gokartbanor än till de stora banorna när man som jag bor i RR u-staden Stockholm.

Sen blir det ju lättare att göra en ny Rossi av grabben om han kan låna farsans hoj (istället för att tråna efter sånna här åbäk) :D

Bifogat

• elliot_polis.jpg
    elliot_polis.jpg
    129.9 KB · Visningar: 103

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Min kompis kör tillsammans med sin son (12 år) sedan ett halvår och har tydligen otroligt kul. De kör mest i Södertälje när det är utomhussäong och i Tumba nu när det har blivit kallt.

Visst är det både billigare och enklare än roadracing. Kör hårt!

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
Min kompis kör tillsammans med sin son (12 år) sedan ett halvår och har tydligen otroligt kul. De kör mest i Södertälje när det är utomhussäong och i Tumba nu när det har blivit kallt.
Visst är det både billigare och enklare än roadracing. Kör hårt!
Har en regering att övertala bara, hon säger att dottern ska ha en häst isf :kocko :D :tummenupp

Coola Ola

Guest
Ninjaboy skrev:
Allt du frågar efter finns nog här:

http://www.svenskaminimoto.com/

Om du tänker på Kina-mopparna så har de fel motor enligt reglementet och kan alltså inte tävlas i befintliga serier. De är dock tillåtna att träna med om banägaren tycker att det är ok. Kolmårdens bana får vi köra på t ex.

Tydligen så har många av kinamopparna 39cc-motor (14E ska ha det t.ex.), bara tillverkaren som varit lite optimistisk vid när de skrev ihop den tekniska infon. Har ingen säker källa för det på nåt sätt men isf borde de ju vara ok att rejsa med (man skulle komma toksist men det är ju annan fråga)

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Reglementet säger att det ska vara en Polini-motor och det tror jag inte Kineserna har. :hihi

--->
C) Motor
Motorn måste vara serietillverkad och vara av Polini fabrikat och av typ 2-takts motor, ej överstiga 40cc. I klass super är dock 4-takt med max 90cc tillåtet under 2004 för utvärdering, fabrikatet är valfritt. Kylning är fritt, vattenkyld eller luftkyld. Det är tillåtet att balansera rörliga detaljer i motorn. Det är dock ej tillåtet att lägga till eller ta bort material.
<---

Last edited:

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Coola Ola skrev:
Tydligen så har många av kinamopparna 39cc-motor (14E ska ha det t.ex.), bara tillverkaren som varit lite optimistisk vid när de skrev ihop den tekniska infon. Har ingen säker källa för det på nåt sätt men isf borde de ju vara ok att rejsa med (man skulle komma toksist men det är ju annan fråga)

Min 14E har iaf inte någon 39cc, den är på drygt 47cc original :)

Jag tror bara det är en del som har blivit levererade med 39cc motor, antagligen för att fabriken för tillfället hade slut på 47cc...

303

Twin Wanker
Gick med
22 May 2003
Hoj
748R -02
*Superlight* skrev:
Min 14E har iaf inte någon 39cc, den är på drygt 47cc original :)

Jag tror bara det är en del som har blivit levererade med 39cc motor, antagligen för att fabriken för tillfället hade slut på 47cc...

Precis, de två 14e jag beställde har också 47cc. Vad jag förstått så är alla minimoto som levererats av fabriken som cuihans beställning kom ifrån utrustade med 47cc.

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
De luftkylda kinamopparna är alla över 40cc, då dessa aldrig var tänkta att passa in i något tävlinsreglemente... :rolleyes:
Dock så gör kineserna också vattenkylda kopior på Blata och Polini, på 39cc då och med liknande prestanda som originalen...läs mer i Tävla med "kinamoppe" 2005-tråden!

Dock hade det varit kul med en egen klass för luftkylda kinamoppar på 40-50cc! :tummenupp

Coola Ola

Guest
McFille skrev:
De luftkylda kinamopparna är alla över 40cc, då dessa aldrig var tänkta att passa in i något tävlinsreglemente... :rolleyes:
Dock så gör kineserna också vattenkylda kopior på Blata och Polini, på 39cc då och med liknande prestanda som originalen...läs mer i Tävla med "kinamoppe" 2005-tråden!

Dock hade det varit kul med en egen klass för luftkylda kinamoppar på 40-50cc! :tummenupp

En del av de luftkylda mopparna (14E) som borde ha varit 47cc levererades med 39cc-motorer. Alltså i övrigt exakt samma modell, bara en annan (fel) motor. Men du har rätt i att de också gör exakta kopior på modeller från etablerade minimotomärken (t.ex. 14F på cuihan.com)

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Jaså? Är det så...det e Kineserna i ett nötskal det....hehe :)
Dock så ser Polini kopian 14F fin ut...verkar gå jäkligt fint också! Har du sett filmen där de kör med en 14E och sen 14F mot varandra, och sen en Polini mot 14F:en? Det blir iaf. dött lopp mellan Polini och kopian! :tuttar

Sen återstår det dock att se om kvalitén är bättre än de luftkylda mopparna... :rolleyes:

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...

Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag