Tävlingsrapport: Quad - Isracing Östhammar 2006-03-04!

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Vit! Vit! Vit! Jisses...


Jaha, då var finalen på isen för Team Boive Racings del avklarad. Det kunde ha gått bättre om vi säger så. Men, som vanligt, tar vi det från början:


Quaden behövde lite kärlek, inget allvarligt, men lite småpyssel. Började i god tid, för en gångs skull. Åkte iväg och hämtade släpet på Statoil i Berga. Får åka ståndsmässigt den här gången, Audi S6, även om vår hemmarostade Toyota Corolla från -89 har sin charm så får man leta lääänge innan man hittar den. Charmen, alltså... Men nu var det i alla fall Audi som gällde, perfekt dragbil med Quattro, automat och lätt masserad av Its Fun. Vi lämnade "likbilen" (så kallad av dess förste förare och undertecknads fru, reds anm.) i snösprutet bakom oss. Framme hos Statoil möts vi av en ung tjej, får våra tillbehör och beger oss i väg för att hämta deras största släp. Väl parkerad i en snödriva, visar det sig.

Trots att jag jobbar mycket fysiskt i mitt arbete som systemutvecklare, ett par tangenter kärvar faktiskt lite ibland, och att jag har huvudansvaret för fjärrkontrollen till TV:n hemma lyckades jag inte, ett par välriktade svordomar till trots, dra fram och koppla på släpet! Inte ens att jag går på kryckor eller mina nya gympadojjor verkade hjälpa... Jag fick bita i det sura äpplet och gå och be om hjälp. Till saken hör att jag brukar hyra på en annan Statoil station. Där följer de alltid med ut, kopplat på och kollar så alla lampor fungerar, bra service tycker jag. Ponera nu att du jobbar med ett serviceyrke, det är vinter. Den enbenta killen på kryckor och iförd glasögon(!), som precis har hyrt deras största släp (som står i en snödriva i mörkret) går fram till dig och säger: "Ursäkta, du får nog lov att hjälpa mig med släpet i alla fall." Till svar fås: "Vadå'rå?"

Hallå! Fatta! Ser hon inte att jag har glasögon?! *Suck*
Efter att ha påpekat det uppenbara fick jag faktiskt hjälp, av en annan kille som faktiskt var riktigt serviceinriktad.


Väl hemma backar jag upp släpet på vår oplogade gästparkering med säkert 2dm snö i lätt uppförsbacke, för att göra det extra spännande går färdbromsen i på släpet i backen. Quattro is King! Lastar in alla kläder och verktyg i bilen men väntar med att lasta in fyrhjulingarna till morgonen därpå. Som Alfons Åberg brukar säga: "Ska bara..." Montera handtagsskydden, i mitt fall. Mina nya fina ProMad handtagsskydd och lite småplock och trippelkoll gjorde att jag likväl inte kom i säng förräns vid midnatt. Nåväl, besiktningen började inte förräns 09:00, klockan sattes på 05:40, sovmorgon! När jag ska lasta i fyrhjulingarna visar det sig att jag har pyspunka på vänster bak, fint... Överfyller däcken och hoppas att det ska hålla under tävlingen. Kommer faktiskt iväg i tid, börjar få rutin på detta som den erfarna räserförare som man är med "hela" två tidigare tävlingar i ryggen.

Ute på vägarna är det inte bara halt, det är som att köra på blankpolerad såpa! Vi är ute i god tid så det borde lösa sig ändå. Med vägar som nästa slår knut på sig själva och att hjulen mer fungerar som roder går det ändå hyggligt, åtminstone åker jag raka spåret dit. Knappt vilse en enda gång! Hinner lasta ur och plocka i ordning, betala startavgift mm, i god tid. Besiktningen går i en flygande fläng och sen är det vänta och frysa som står på programmet. Besiktningen började 09:00 och träningen är 11:00, två härliga timmar av väntan... Med mina nya handtagsskydd tänkte jag prova att köra med sommarhandskarna, i -7C... Det, ett väl perforerat skinnställ avsett för varma dagar, och att planeringen av tävlingen var tämligen bristfällig, gjorde att det var mycket väntan utan möjlighet att värma sig med kläder. Nu vet jag hur ett fruset torskblock känner sig, utelämnad i snålblåsten.

Till slut fick även vi åka, även om det såg mörkt ut ett tag. Hög prioriterade som vi är får Quad alltid åka sist, då vi är med lite på nåder. Detta innebär att det mer eller mindre bara finns ett spår att åka i då det utanför spåret är ett snöpulver som ger begreppet halt en ny innebörd. Inte nog med att det är som att köra i kvicksand, man tappar all fart, det går dåligt att styra också. Något som jag personligen skulle få stifta närmare bekantskap med lite längre fram i tävlingen...
Träningen kändes rätt bra, svårt att komma iväg från stillastående, i vanlig ordning, och lite snörök var det men det fungerade. Mina startproblem tror jag ligger i mina däck. Jag är den enda som kör med 8":are med denna dubbsättning, alla andra kör med 10" och mer eller mindre fulldubbat. De kommer iväg i starten, jag gör det inte. Undrar om jag ska ta det som en hint... *Hmmm* Nåväl, får bli till nästa säsong.

Förarmöte 12:15. Lite mummel från arrangörerna och ett evigt steppande i ett fruktlöst försök att få liv i de bortdommande tårna.

Mera frys, mera väntan och till slut första kvalet 13:00. Jag iväg bland de sista men jag kniper några redan i första böj. Jobbar mig stadigt uppåt och ligger och krigar med Raffe (på sin grymma W-Tech för övrigt) om fjärdeplatsen. Jag ligger i rumpan på honom när han snurrar i den långa vänstern som leder ut på start och målrakan! Höger? Vänster? Höger? Höger! Jag rundar honom på yttern och det hade inte gått att få in ett både nypressat och nystruket frimärke mellan honom och mig... *Phew*
Slutar 1:a kvalet på en 4:e plats, känns bra. Det nya styret funkar mycket bra och jag är inte alls lika slut i armarna som tidigare.

Min pyspunka på vänsterbak är nu akut. Som tur är får jag låna kompressorn av Roger på CH Bilplåt. Tack Roger! Fyller i lite mer än vad jag har i det andra hjulet och hoppas att det håller sig.


Äntligen dags för andra kvalet. Kommer iväg lite bättre. Men nu är snöröken brutal! Du ser mindre än ingenting, det är som att stirra in i en vit vägg! Vart är banan? Man får titta längs med kanterna, efter funktionärer och annat för att ha en uppfattning om när det är dags att svänga. Det är särskilt spännande när man kommer fullt på femman och ska bromsa hårt innan en dubbel vänster. Spårvalen blir ibland helt uppåt väggarna. Men jag klättrar i listan och krigar med Roger om tredje platsen när det händer... Jag ser ingenting, samma långa vänster ut på start och mål som Raffe snurrar i.. Det är vit-vit-vit, vart man tittar. Jag har bra häng på Roger och jag tänker inte släppa. "Banan borde vara här.. Någonstans.. Jag håller kvar!" När snöröken släpper lite, för ett ögonblick, går inte alls kurvan där jag har tänkt, utan jag är på tok för långt ut! Hamnar i snöpulvret med fullt på fyran. Bakhjulet hakar tag i snövallen, ordentligt! Det tar tvärnit! Quaden stannar i snövallen, det gör inte jag utan fortsätter i luften vidare i tangentensriktning gör en halv frivolt i luften, med tveksamma stilpoäng, och hamnar efter några meters luftfärd på rygg i en snövall. *Poff*! Snön yr och jag vet inte vad som är uppe eller ner. Jag landade iaf mjukt, men innan jag kravlat mig fram ur snön, hittat åt vilket håll banan är och vart min fyrhjuling står och kommit iväg är jag ett varv efter. Fan också! Slutar sist i andra kvalet... Ska det räcka till en finalplats?


Parkera Quaden och konstaterar att bakskylten är trasig och att jag inte längre har någon tomgång. Men i övrigt verkar det som den klarade sig bra. Vet inte om den slog runt i luften, jag tittade efter den när jag flög (medans jag fick flashbacks från filmen "Hot Shots", ni vet scenen med "I can see my house from here".) och hoppades att den inte skulle landa på mig. Det jag hann se var att den precis landade på hjulen igen. Troligtvis sparkade jag sönder skylten själv på min väg över styret...
Nåväl, ett nervöst väntande vid resultat tavlan förbyttes till slut i irritation. Till och med resultaten från solocyklarnas B-final kom upp utan att vår startordning för finalen syntes till. Hade jag inte haft handskar på mig hade naglarna varit obefintliga. Till slut dyker det upp en förvirrad herre med vår startordning i näven, där den gjorde tveksam nytta för vår del. Utan att få se den blir det en hel del irritation och vi får till svar att, mot reglementet, ska alla ner till start som går... Nu! Springer i cross stövel, djupsnö och kryckor mot bilen för att sätta på sig hjälm och Quad. Rullar ner och får ställa upp sist med andan i halsen. Får sämsta(?) spår men är rätt nöjd ändå då jag tror att jag egentligen inte skulle fått köra final alls, om vi gått efter regelboken.


Starten är katastrof. Är långt efter och snöröken ligger tung över banan.. Kämpar och sliter. Ligger och pressar bakom en norrman på nya Suzuki 450R, jag kan åka fortare men jag kommer bara inte förbi. Har ingen aning om vart jag ligger i fältet, men det måste vara långt ner. Jag har problem på rakorna då jag har på tok för lågt drevat, varvar ur efter drygt halva start och mål-rakan. Det är i kurvorna och bromsningarna jag tar placeringar. På, vad jag tror, är varv 6/6 gör jag en chansning i första kurvan, men det går inte. Hamnar i snöpulvret och tappar mark. Arrangörerna tycker att vi ska åka 7/6 varv så vi gör det, men det hjälper inte då jag är för långt efter.

Det som såg så lovande ut i början blir platt fall. Jag slutar 7:a av 13 startande... Inte vad jag hoppats på som avslutning men vi kommer igen vassare, starkare och tuffare (samt med nya däck) nästa is-säsong!


Som vanligt vinner Patrik, på sin Bombardier 650, alla kval och även finalen. Stort grattis och hatten av!


/R
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ja, det började som en soligt strålande vinterdag, men ganska snart började lappmöglet yra i luften. Tur dock att snön inte kom tidigare, för det blev sedan ett riktigt kräksnöande utan dess like på många år. De obligatoriska röda baklamporna gjorde inte mycket nytta...

Jag svassade runt i depån och snackade med gamla bekanta - en del som jag inte sett på säkert ett par år. Det blev även några korta filmklipp på träningar och kval. Finns att hämta här i en snabbt ihopklippt film http://irt.slu.se/tomk/sm/pics/Isbana-2006-03-04/isbana060304.mpg
 

Tamtech

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
uppl-väsby
Hoj
ingen
Hmmm. inköp av fyrhjuling drar sig bara närmare känner jag... jag tror bara att en 450 är lite klent, eller? några tips?
Bombardiern är fet, men precis som du skrev tidigare, den är just FET. = stor

tvåtakt suger häst, så.. vad ska jag handla? just nu så är en DS ganska nära..
 

doordie

#500
Gick med
15 Mar 2005
Ort
Uppland
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
BILDER!!!! :4skrika :Bugar :yoparty


(Nån som vet HUR man anmäler sig till Härjedalens AK Isbane tävling 25/3?
Dom har ingen websida. :va)
 
Last edited:

KTM DAVVE

Mmmmm Hojjar..:)
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Gävle
Hoj
KTMx2+R1
(Nån som vet HUR man anmäler sig till Härjedalens AK Isbane tävling 25/3?
Dom har ingen websida. :va)[/QUOTE]
Har dom visst! www.mnd.nu bara anmäla o göra klart!

//Davve.
 

doordie

#500
Gick med
15 Mar 2005
Ort
Uppland
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
KTM DAVVE skrev:
(Nån som vet HUR man anmäler sig till Härjedalens AK Isbane tävling 25/3?
Dom har ingen websida. :va)
Har dom visst! www.mnd.nu bara anmäla o göra klart!

//Davve.[/QUOTE]

Kanon Davve! :tummenupp

En bild hitta jag iaf...
 

Bifogat

  • 1.JPG
    1.JPG
    25.1 KB · Visningar: 86

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Ser ut som Bröms leder på bilden, hur slutade topp fem i endurodubb resp. finndubb ??

Jag jobbade så jag fick stå inomhus å inte leka med kameran :3freak

doordie skrev:
Har dom visst! www.mnd.nu bara anmäla o göra klart!

//Davve.

Kanon Davve! :tummenupp

En bild hitta jag iaf...[/QUOTE]
 

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Tom - Du missade det bästa! Inga Quads i filmklippet! :huvet ;)

TamTech - 450:na går riktigt bra, har du inte kört Quad tidigare så räcker de mer än väl. YZF450 är grym! Nya Suzuki 450R går riktigt fint. Jag skulle vilja påstå att de är för mycket om man inte är van. Banshee går riktigt fint, men det är ju två takt. LTZ400:an är också bra att börja på, driftsäker och funkar bra.


Doordie - Sorry, jag åkte själv och hovfotografen var hemma med våra sjuka barn. Däremot fick Bobbo V en bild strax efter min vurpa. Säger en del om hur långt jag flög då jag har hunnit hoppa fram en bit när bilden togs. (Jag rullade ingenting utan stannade direkt, när jag landade mjukt på rygg i en snövall.)

4138-m.jpg




/R
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Raid72 skrev:
Tom - Du missade det bästa! Inga Quads i filmklippet! :huvet ;)

Jo, jag vet - sorry! :pannkyss Jag stod nog och snackade skit med folk i depån när det var träningsdags för fyrhjulingarna och jag åkte iväg sedan efter de två första kvalen för finn/enduro-dubb. Missade därmed all quad-åkning... :brinnerup
 

doordie

#500
Gick med
15 Mar 2005
Ort
Uppland
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
Raid72 skrev:
Tom - Du missade det bästa! Inga Quads i filmklippet! :huvet ;)

TamTech - 450:na går riktigt bra, har du inte kört Quad tidigare så räcker de mer än väl. YZF450 är grym! Nya Suzuki 450R går riktigt fint. Jag skulle vilja påstå att de är för mycket om man inte är van. Banshee går riktigt fint, men det är ju två takt. LTZ400:an är också bra att börja på, driftsäker och funkar bra.


Doordie - Sorry, jag åkte själv och hovfotografen var hemma med våra sjuka barn. Däremot fick Bobbo V en bild strax efter min vurpa. Säger en del om hur långt jag flög då jag har hunnit hoppa fram en bit när bilden togs. (Jag rullade ingenting utan stannade direkt, när jag landade mjukt på rygg i en snövall.)

4138-m.jpg




/R
Såg att du körde,det var jag som stod bredvid dig i depån(KX500 nr 43) :tummenupp
Du skulle kommit in i min "racevagn" och VÄRMT dig lite efter dina bravader :pannkyss

//doordie
 

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Tom - :7peta :fatta! Quad är ju inte direkt prioriterat, får alltid åka sist i snömodden. Skulle någon arrangör kört hade de nog fasen blåst av tävlingen och plogat banan.

Doordie - Tacka gudarna för bensinvärmaren i bilen! Uppe i depån funkar det ju när man kan ha på sig en jacka. Värre är när man måste sitta och vänta hur länge som helst nere vid banan innan man får åka. Hade inga supporters med mig som kunde ta några kläder så det blev till att sitta och frysa...

Var det inte du som vann din klass? Kul att se någon som blir glad! :tummenupp



/R
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Raid72 skrev:
Skulle någon arrangör kört hade de nog fasen blåst av tävlingen och plogat banan.
Va!? Plogades inte banan en enda gång under dagen ?
 

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
TomK skrev:
Va!? Plogades inte banan en enda gång under dagen ?

Jodå, men bara mellan session. Alltså att alla kör först och sen plogas det. I och med att vi alltid får köra sist så blir det väldigt snöigt och bara ett spår att åka i, knappt det.

Men det är ju så där när vi inte har SM status på våra tävlingar.



/R
 

doordie

#500
Gick med
15 Mar 2005
Ort
Uppland
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
Raid72 skrev:
Tom - :7peta :fatta! Quad är ju inte direkt prioriterat, får alltid åka sist i snömodden. Skulle någon arrangör kört hade de nog fasen blåst av tävlingen och plogat banan.

Doordie - Tacka gudarna för bensinvärmaren i bilen! Uppe i depån funkar det ju när man kan ha på sig en jacka. Värre är när man måste sitta och vänta hur länge som helst nere vid banan innan man får åka. Hade inga supporters med mig som kunde ta några kläder så det blev till att sitta och frysa...

Var det inte du som vann din klass? Kul att se någon som blir glad! :tummenupp



/R
Jo,vi är lite "nedprioriterade" quad och endurodubb solo, men ni quadare har iaf. 4 hjul att åka på i modden. :)
Det stämmer att jag tog hand om den största pokalen i endurodubb cupen och jävlar vad nöjd jag blev :pussa

//doordie
 

Bobbo V

Blodgivare
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 660 ´03
Raid72 skrev:
Tom - Du missade det bästa! Inga Quads i filmklippet! :huvet ;)

TamTech - 450:na går riktigt bra, har du inte kört Quad tidigare så räcker de mer än väl. YZF450 är grym! Nya Suzuki 450R går riktigt fint. Jag skulle vilja påstå att de är för mycket om man inte är van. Banshee går riktigt fint, men det är ju två takt. LTZ400:an är också bra att börja på, driftsäker och funkar bra.


Doordie - Sorry, jag åkte själv och hovfotografen var hemma med våra sjuka barn. Däremot fick Bobbo V en bild strax efter min vurpa. Säger en del om hur långt jag flög då jag har hunnit hoppa fram en bit när bilden togs. (Jag rullade ingenting utan stannade direkt, när jag landade mjukt på rygg i en snövall.)

4138-m.jpg




/R

Måste bara skryta lite med att jag har provkört en Bombardier 650, fy satan vilken trevlig maskin! iofs så har jag inget att jämföra med men ändå! :)

Som sagt, det var en jäkla flygtur, tur att du landade i snön.

Hittade en bild till, du har precis hoppat på quaden igen. Inte så intressant kanske men jag lägger den i galleriet ändå. :tummenupp

http://img529.imageshack.us/gal.php?g=imgp15388rt.jpg

/Bobbo
 

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Doordie - Visserligen, men vi har mer modd att åka i än er också. ;)
Vi är så breda så det finns i princip bara ett spår att åka i vilket gör att starten är 2/3 av själva racet. Vilket är lite synd, särkskilt då jag alltid kommer iväg sist... :huvet


Boobo - En original antar jag? Testa en tävlingsmaskin och skriv sen vad du tycker... :yoparty
Ja, nu har jag provat på att vurpa. Nu vet jag hur det är så nu behöver jag inte göra om det fler gånger... :rolleyes:


/R
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top