Att köra en ny och fin hoj som vinterpendlingsfordon får den gamla segelbåtsliknelsen "som att stå i en kall dusch och riva sönder tusenlappar" att verka sund och normal i jämförelse.
De vettigaste vinterpendlingshojarna - äldre offroadare är tyvärr ofta så illa hårt nedgångna, och överprisade dessutom. Mycket meck med en sådan.
Här är en bra beskrivning från en kille som använde en AT på vintern, delvis som arbetsfordon när han var ute på nyhetsfotograferingar för bra många år sedan.
http://hem.fyristorg.com/2hjul/vintermc.htm
Texten ger en liten glimt av all den skit man kan råka ut för med frusna reglage, stopp-, start- och ljusknappar som fryshänger sig och jävlas i största allmänhet. Det krävs både noggranna förberedelser och mer underhåll än man tror för att få vinterpendling att funka.
Skulle jag börja vinterpendla igen (Göteborgsområdet) så skulle jag nog satsa på en vanlig standardhoj, med lite halvklen kubik. Det finns fortfarande massa billiga CB 400 N (18'+19') eller ärkefula XS 400 (18'+18') som inte gått mer än 1000 mil eller så, och har mycket kvar att ge.
Kan dessutom skos med vettiga däck.
OBS! Bra alternativ till dubbat om man skall pendla någonstans där det inte är stadig stabil vinter är Heidenaus K60 i det speciella kiseldioxidinblandade utförandet: Si02
http://www.reifenwerk-heidenau.de/m...hp?point=5&rtyp=17&profil=101&pic=104&lang=en
Funkar överraskande bra ner till nollan och även på snötäckta vägar, men ersätter
inte dubbdäck på is.
Säljs aktivt av Hojdäck denna vintern:
http://hojdack.se/Heidenau/Motorcykeldäck/Heidenau/K60-Silica.aspx