Ténéré 700

Matadorsmurfen

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2023
Hoj
Yamaha Ténéré 700
Ryckig gång!
Hej, jag har ganska nyligen köpt en Ténéré 700 -21. I låga hastigheter upplever jag en ganska ryckig gång. Det är svårt att köra mjukt och fint när man cruisar i stadsmiljö. 1,2 och 3:ans växel. Jag är medveten om att en 2 cylinders motor har dessa drag men och den går givetvis hur bra som helst när man gasar på :)
Finns det något man kan göra för att få en mer mjuk gång på låg varv?
Tycker även att motorbromsen är i kraftigaste laget.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Kör den inte på låga varv. Var noga med korrekt kedjesträckning.

Det är samma typ av motor som Yamahas tidigare 850-900 kubikstwinnar så jag antar att den precis som de inte går nåt vidare under 2500 rpm.

Går det inte byta körläge på den, till ett som är mappat med mindre motorbroms? Eller har den inte sån elektronik? Isåfall kommer lite högre varv hjälpa till även där.

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
 

Matadorsmurfen

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2023
Hoj
Yamaha Ténéré 700
Kör den inte på låga varv. Var noga med korrekt kedjesträckning.

Det är samma typ av motor som Yamahas tidigare 850-900 kubikstwinnar så jag antar att den precis som de inte går nåt vidare under 2500 rpm.

Går det inte byta körläge på den, till ett som är mappat med mindre motorbroms? Eller har den inte sån elektronik? Isåfall kommer lite högre varv hjälpa till även där.

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
Tack för info. Man kanske kan mappa om den hos Yamaha!? Jag får varva lite mer helt enkelt :)
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Kör den inte på låga varv. Var noga med korrekt kedjesträckning.

Det är samma typ av motor som Yamahas tidigare 850-900 kubikstwinnar så jag antar att den precis som de inte går nåt vidare under 2500 rpm.

Går det inte byta körläge på den, till ett som är mappat med mindre motorbroms? Eller har den inte sån elektronik? Isåfall kommer lite högre varv hjälpa till även där.

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
exakt samma erfarenhet på min 22:a.
Man kan inte "finköra" den utan man får vara lite aktiv med varv och jag ger alltid mellangas samtidigt som jag bromsar vid nedväxling. Mycket även för att det är tufft och låter ballt! hahaha

Nä, slirkopplingen är grym på T7:an men lite mellangas kan inte skada.

Kedjesträckningen är viktig att kolla. Min hoj var ny = ny kedja och det blir ett jävla slack efter ett tag på ny kedja så du måste säkerligen spänna om du inte gjort det ännu.
 

Matadorsmurfen

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2023
Hoj
Yamaha Ténéré 700
exakt samma erfarenhet på min 22:a.
Man kan inte "finköra" den utan man får vara lite aktiv med varv och jag ger alltid mellangas samtidigt som jag bromsar vid nedväxling. Mycket även för att det är tufft och låter ballt! hahaha

Nä, slirkopplingen är grym på T7:an men lite mellangas kan inte skada.

Kedjesträckningen är viktig att kolla. Min hoj var ny = ny kedja och det blir ett jävla slack efter ett tag på ny kedja så du måste säkerligen spänna om du inte gjort det ännu.
Jag får slå ett extra öga på kedjan. Har kollat den en gång men skadar nog inte att kolla en extra gång. Tack för tipsen!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
DrBoris har väl mappar för nya Tenere, men känner jag honom så är det nog mer med inriktning mot full effekt, och med bortplockade strypande komponenter.

Men han kanske hittade bättre körbarhet också, i samma veva, ibland kan det ju hjäpa om dom får gå lite fett på vissa varv, och det tillåts ju inte i orginalmapparna på grund av avgaskrav
 
Last edited:

Matadorsmurfen

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2023
Hoj
Yamaha Ténéré 700
DrBoris har väl mappar för nya Tenere, men känner jag honom så är det nog mer med inriktning mot full effekt, och med bortplockade strypande komponenter.

Men han kanske hittade bättre körbarhet också, i samma veva, ibland kan det ju hjäpa om dom får gå lite fett på vissa varv, och det tillåts ju inte i orginalmapparna på grund av avgaskrav
Tack för tipset! Man kan ju alltid kolla. Mer effekt är jag inte ute efter då jag tycker den rör på sig så det räcker :) Jag har spänt gasvajern (tips från youtube) då spelet från noll läge till den öppnade spjället var väldigt långt. Nu reagerar den direkt och den ryckiga ”huggiga” gången är betydligt bättre.
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Boosterplug.com gör en dongel som ger rikare blandning i lågregistret. Tyvärr bara till 2019-20 T7 enligt hemsidan. Gör stor skillnad och sänker det användbara varvtalet med 500 rpm.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Mappning styr bara öppen loop (högre varv och hårdare gaspådrag). Vad du vill ha är en lambda-lurare (motsvarande ECU för sluten loop) så hojen får mer soppa vid låga varvtal och mindre gaspådrag. Då kommer den bli bättre att stadsköra med.

Jag har en från Powertronics på min hoj (Svartpilen 401) och det gjorde rätt stor skillnad faktiskt. Går säkert att googla fram något till din hoj. De är lätta att installera.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Mappning styr bara öppen loop (högre varv och hårdare gaspådrag). Vad du vill ha är en lambda-lurare (motsvarande ECU för sluten loop) så hojen får mer soppa vid låga varvtal och mindre gaspådrag. Då kommer den bli bättre att stadsköra med.

Jag har en från Powertronics på min hoj (Svartpilen 401) och det gjorde rätt stor skillnad faktiskt. Går säkert att googla fram något till din hoj. De är lätta att installera.

Jag har för mig att Boris hade mappar för hojar utan lambada och katt
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Jag har letat med ljus och lykta efter någonting som kan feta till blandningen på min släde som får T7an att verka som en spinnande katt på låga varv :)
Tyvärr verkar det som att utbudet till de nya EU5 hojjarna är väldigt begränsat.
Löste någonstans (kan ha feltolkat) att det till och med kan vara straffbart att erbjuda utrustning som manipulerar bränsle/luft blandningen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har letat med ljus och lykta efter någonting som kan feta till blandningen på min släde som får T7an att verka som en spinnande katt på låga varv :)
Tyvärr verkar det som att utbudet till de nya EU5 hojjarna är väldigt begränsat.
Löste någonstans (kan ha feltolkat) att det till och med kan vara straffbart att erbjuda utrustning som manipulerar bränsle/luft blandningen.

Man måste väl bara säga att modden är för tävlingsbruk så är det OK
Ungefär som Hobbex gjorde med mopedcylindrarna....
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Just fan! Innan ni beställer nånting etc så kör 98:an istället för 95. Allt går så mycket bättre med 98:an det andra pisset.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Man måste väl bara säga att modden är för tävlingsbruk så är det OK
Ungefär som Hobbex gjorde med mopedcylindrarna....

Jo så är det nog, men det verkar ha begränsat viljan hos tillverkarna, kanske speciellt till de motorcyklar som inte säljs i större mängder. Såg nu här ovanför att Coober har till T7, hoppas den fungerar som utlovat!
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Man måste väl bara säga att modden är för tävlingsbruk så är det OK
Ungefär som Hobbex gjorde med mopedcylindrarna....
Det har blivit hårdare kontroll , Ebay tillåter inte försäljning av såna produkter längre , jag beställde en sån plugg till min Yamaha XT660x i sommar som fetar på blandningen och gör den mindre ryckig i botten , 2v senare fick jag detta meddelande av Ebay om att det är förbjudet att använda och dom har plockat bort den från försäljning , så jag tog direkt lös den från min hoj och destruerade den såklart ☺️
 

Bifogat

  • IMG_9024.jpeg
    IMG_9024.jpeg
    228.1 KB · Visningar: 26

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
meddelande av Ebay om att det är förbjudet att använda och dom har plockat bort den från försäljning , så jag tog direkt lös den från min hoj och destruerade den såklart ☺️

Ja det är bra, det är så riktiga laglydiga medlemmar på SH gör.
Det finns så många motrcyklar därute som man bara vill sätta tillbaka orginalblinkersar och avgassystem på...
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Haha Fy fan vilken hoj Tenere 700 är. Efter man kört mycket på min Virago 1100 - 1997 så inser man vilket mästerverk T7 är. Otroligt mjuk och grym på alla vis! Sjukt lätt är den också för sin storlek. Ja jävlar vilket mästerverk helt enkelt...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Haha Fy fan vilken hoj Tenere 700 är. Efter man kört mycket på min Virago 1100 - 1997 så inser man vilket mästerverk T7 är. Otroligt mjuk och grym på alla vis! Sjukt lätt är den också för sin storlek. Ja jävlar vilket mästerverk helt enkelt...

Inte minst i jämförelse med en Virago -97!

:)
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top