Tömma bensintanken för långtidsförvaring?

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag kommer nog inte köra hojen på mycket länge eller kanske aldrig mer. Bensintanken är full sedan förra säsongen och den bör väl tömmas men hur undviker jag rost?
Vill minnas att vissa hävdar att locket skall vara öppet, minns även att någon sköljer runt med lite diesel. Hur gör man anser ni?
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Varm eller kallförvaring?

Kommer den riskera temperaturväxlingar?
 

Street Bandit

Sporthojsnörd
Gick med
30 May 2013
Ort
Mellan dom 2 stora sjöarna
Hoj
HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
Jag blandar alltid i en skaplig dos med tvåtaktsolja ok kör en stund innan vinterförvaring.
Sedan till våren kör jag bara en sväng och tankar fullt igen.
Rätt eller fel?Har alltid funkat bra för mig...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag hade sålt hojen om jag aldrig mer skulle använda den.

Jag hade tankat fullt och stängt tanklocket. Eftersom den redan är fulltankad hade jag inte gjort något.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Kallgarage så temperaturen växlar.
Jo, jag brukar fylla max till vintern men nu kommer den att stå länge då jag inte kan köra pga felopererad handled. Jag kommer att operera mig igen i höst men vet inte vilken rörlighet jag får men den kommer inte att bli normal, därav osäkerheten.
Har två hojar och det är 35 liter bensin och tänkte att det var synd att låta den bli gammal men jag vet inte hur länge det håller. Nästa år blir bensinen 2-2,5 år.

Kan man förvara en tom tank i kallgarage så använder jag gärna bensinen till bilen då det ändå är ca 700:-
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Då skulle jag tömma tanken, slå i en skvätt olja och skvalpa runt.

Modern bensin har sämre hållbarhet än mjölk, och den satans spriten drar åt sig vatten
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kallgarage så temperaturen växlar.
Jo, jag brukar fylla max till vintern men nu kommer den att stå länge då jag inte kan köra pga felopererad handled. Nästa år blir bensinen 2-2,5 år.

Kan man förvara en tom tank i kallgarage så använder jag gärna bensinen till bilen då det ändå är ca 700:-
Tre av mina R6or tankades fulla 2015 och en av dem startades i vintras. Efter ca ett halvt varv på startmotorn gick den igång som om det hade varit igår. Med åtta år gammal soppa! :tummenupp

Jag skulle ha låtit tanken vara full, särskilt om temperatur inte är stabil. Men, om man ska va petig, kanske tömt om det blir nån körning i framtiden.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Jag blandar alltid i en skaplig dos med tvåtaktsolja ok kör en stund innan vinterförvaring.
Sedan till våren kör jag bara en sväng och tankar fullt igen.
Rätt eller fel?Har alltid funkat bra för mig...
Bra sätt att döda katalysatorn, om man nu råkar ha en hoj som inte är gammal nog att handla på bolaget....
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Stäng bensintanken och kör tomt och töm förgasare om det är det sen tömmer du tanken när det är dags o fyller på ny bensin .
Är bränslesystemet tomt på bensin får du inga avlagringar som kan ställa till det när det är dags att damma av hojen igen .
bensin som dunstar och lämnar avlagringar är det du inte vill ha i munstycken/spridare
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag kommer nog inte köra hojen på mycket länge eller kanske aldrig mer. Bensintanken är full sedan förra säsongen och den bör väl tömmas men hur undviker jag rost?
Vill minnas att vissa hävdar att locket skall vara öppet, minns även att någon sköljer runt med lite diesel. Hur gör man anser ni?
Självklart ska tanken tömmas, men det är en liten procedur. Jag skulle ta av tanken och hälla ut bensinen genom tankhålet, och sen skruva bort bensinkranen för att få ut allt den vägen. Sen låta vatten rinna igenom med t ex en duschslang för att skölja ur rostflagor och andra avlagringar. Sen är det bara att låta den ligga till allt avdunstar. Ska hojen förvaras varmt och torrt är det bra så, annars bör man nog applicera en tunn rostskyddande olja på tankens insida.
 

Sinnerman79

Ny medlem
Gick med
12 May 2023
Hoj
2021, Triumph Street Twin
Det är två saker att tänka på - dels vatten i bränslet som kan rosta om det ligger orört länge, dels bakterietillväxt (som ökar om bränslet innehåller ”mycket” vatten). Bakterier bildar slagg som täpper igen förgasaren, men det är ju mer opraktiskt än att något går sönder. Bakterietillväxt stoppar du med en bränslestabilisator som kostar 150-200 kr och som du fyller på direkt i bränslet. Invärtes rost är däremot ett potentiellt större bekymmer. Du kan slanga ur bränslet och sedan torka torrt med en trasa knuten på en pinne om du inte har en bottenventil. Jag hade haft locket på efter det (eller om du behåller bränslet i) så att det inte kommer damm eller annan smuts ner i tanken om den ska stå länge.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Självklart ska tanken tömmas, men det är en liten procedur. Jag skulle ta av tanken och hälla ut bensinen genom tankhålet, och sen skruva bort bensinkranen för att få ut allt den vägen. Sen låta vatten rinna igenom med t ex en duschslang för att skölja ur rostflagor och andra avlagringar. Sen är det bara att låta den ligga till allt avdunstar. Ska hojen förvaras varmt och torrt är det bra så, annars bör man nog applicera en tunn rostskyddande olja på tankens insida.
Jag försöker ha som regel att aldrig kommentera Tammers vansinniga påhitt, kan inte någon annan ta över och ifrågasätta dåren här? Som till exempel varför man skulle tömma tanken via locket för att sedan tömma resten via den bortskruvade kranen, eller varför i HELA HELVETE man skulle spola ur en fullt fungerade tank med vatten?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag försöker ha som regel att aldrig kommentera Tammers vansinniga påhitt, kan inte någon annan ta över och ifrågasätta dåren här? Som till exempel varför man skulle tömma tanken via locket för att sedan tömma resten via den bortskruvade kranen, eller varför i HELA HELVETE man skulle spola ur en fullt fungerade tank med vatten?
Nej den var rätt sjuk.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag försöker ha som regel att aldrig kommentera Tammers vansinniga påhitt, kan inte någon annan ta över och ifrågasätta dåren här? Som till exempel varför man skulle tömma tanken via locket för att sedan tömma resten via den bortskruvade kranen, eller varför i HELA HELVETE man skulle spola ur en fullt fungerade tank med vatten?
Det skulle du veta om du någon gång tömt en bensintank. Man får inte ur all bensin genom tanklockshålet, det är inte gjort för att rinna den vägen. Att spola ur tanken när den ändå är bortplockad är självklart. Du kommer bli förvånad när du ser hur mycket skit som samlats under åren. Tanken är helt fungerande, tills den dag den inte är det längre...
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har då aldrig under de ca 30år med motorcykel behövt spola ur rost med trädgårds slangen.
Kan tänka mig att det mest gäller sådana extremt populära motorcyklar som dessa mytomspunna hemliga samlare köper upp....
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det skulle du veta om du någon gång tömt en bensintank. Man får inte ur all bensin genom tanklockshålet, det är inte gjort för att rinna den vägen. Att spola ur tanken när den ändå är bortplockad är självklart. Du kommer bli förvånad när du ser hur mycket skit som samlats under åren. Tanken är helt fungerande, tills den dag den inte är det längre...
Ok, jag ska försöka bemöta dig lite mer korrekt för att det är fredag, och detta med en enkel motfråga.

Varför skulle man mecka av tanken och skaka ur soppan för att sedan tömma resten via soppakranen, istället för att bara tömma allt direkt via kranen/kranhålet?

I detta fall dessutom, som TS beskriver, så har han ju full tank som ska skvalas ur så det tar ju med sig allt i tanken, utan att behöva spola med vatten i en tank som sedan ska stå tom i oöverskådlig tid.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top