Tömma förgasaren - KTM 640 -02

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Hej alla glada.
Tänkte tömma min förgasare då det har legat lite bensin i den hela vintern och den vill inte starta nu. (Lär dock bero på andra saker också, som tändstift m.m.) Men hur som helst ville jag tömma fuggen. Jag tänkte att jag gör det genom att skruva ut den lilla skruven som sitter längst ner så bensinen rinner ut ur slangen som går ner under hojen. Problemet är att skruven ger sig när jag skuvar på den, så jag kan inte lossa den. Jag kan inte skruva mer på den för snart är den helt "rund-dragen". så...

1. Hur f*n får jag ut skruven, vill gärna byta den liksom. Ska jag banka in en mejsel o hoppas jag kan dra ur den då... blir galen på den skruven... .!!
2. Hur tömmer jag lättast förgasaren utan den skruven?

Tacksam för lite hjälp... :)
 

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
De gånger jag har tömt förgasaren på min så har jag skruvat av den stora "bulten" som sitter i botten på förgasaren. Kommer inte ihåg vilken strl men tror det är en 17 nyckel el liknande.
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
De gånger jag har tömt förgasaren på min så har jag skruvat av den stora "bulten" som sitter i botten på förgasaren. Kommer inte ihåg vilken strl men tror det är en 17 nyckel el liknande.

ja tanken slog mig att lossa den också. Får nog göra det då kanske.

tack för hjälpen alla.

//Magnus
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
ja tanken slog mig att lossa den också. Får nog göra det då kanske.

tack för hjälpen alla.

//Magnus

Jag hade samma problem förra veckan med gammal bensin och omöjlig att starta.

Skruvade ut stora bulten i botten på förgasaren och tömde flottörhuset.
Fuskade sedan med lite startgas, hojen startade och gick tom. på tomgång:)
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Jag hade samma problem förra veckan med gammal bensin och omöjlig att starta.

Skruvade ut stora bulten i botten på förgasaren och tömde flottörhuset.
Fuskade sedan med lite startgas, hojen startade och gick tom. på tomgång:)

Gjorde exakt så idag. Lossade skruven i botten med en 17-nyckel och lät den lilla-lilla mängd bensin rinna ut. Sen slog jag i några liter färsk 98okt. bensin. Då startade den nästan direkt. Körde 3-4 gånger på el-starten, men det gick inte, så kickade jag två gånger och vips så hoppade den igång. Jag blev lite impad att den startade... Har inte haft igång den sen i sluter på oktober. Det är nog sant som ryktet säger... KTM är fin skit....:D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är detta något som funkar på alla hojar med förgasare eller gäller det bara för KTM? Att lägga ner hojen alltså för att dränera förgasarna..

Fungerar på alla förgasarhojar men att göra så och ställa undan för vinterförvaring skulle jag inte gjort allt försvinner inte!!
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Byte batteri idag sen testade jag starta men gick segt. Tömde förgasaren med skruven som satt stenhårt...polaren fick hålla i hojen medan jag lossade skruven. Sen startade den på första försöket. Samma sak på polarens. Ett annat tips för att få lös jobbiga skruvar är att köpa en "knack mejsel" dom funkar oförskämt bra.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top