Tömma tanken eller inte innan demontering?

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Hoj
MT09Tra
Kanske en dum fråga men jag känner att jag inte har en susning. :) Behöver man tömma tanken innan den demonteras? Eller sitter det någon backventil eller liknande i tanken som gör att soppan stannar kvar? Den är rätt full för närvarande och lite trist vore det ju att upptäcka att det rinner ut en massa bensin så fort jag lossat alla anslutningar. Jag har en Yamaha MT-09 Tracer från 2016.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Soppan rinner ju åt samma håll om den rinner ut i luften som om den rinner ner till insprutet. så en backventil skulle göra det omöjligt att köra ;) Jag skulle tömma tanken, vilket är ganska enkelt med en slang och en soppadunk. Eller så tar du en sista runda och kör slut på soppan :tummenupp

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kläm ihop slangen (med en tving eller liknande), ta loss anslutningen på fuggen/insprutningen och blockera den fria änden med en skruv/annat av lämplig storlek, släpp på klämman.

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Hoj
MT09Tra
Soppan rinner ju åt samma håll om den rinner ut i luften som om den rinner ner till insprutet. så en backventil skulle göra det omöjligt att köra ;) Jag skulle tömma tanken, vilket är ganska enkelt med en slang och en soppadunk. Eller så tar du en sista runda och kör slut på soppan :tummenupp
Sant, fast jag tänkte kanske att den där klumpen som sitter fast i anslutningen på tankens undersida hade någon mojäng som trycker undan backventilen eller som reglerar det hela elektroniskt på något sätt :). Senast jag behövde lossa tanken så vände jag den helt enkelt och lade den på sadeln. Denna gång blir det ju lite mer jobb då jag ska kolla ventilspelet så jag är lite orolig att jag ska råka välta ner tanken i golvet.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Sant, fast jag tänkte kanske att den där klumpen som sitter fast i anslutningen på tankens undersida hade någon mojäng som trycker undan backventilen eller som reglerar det hela elektroniskt på något sätt :). Senast jag behövde lossa tanken så vände jag den helt enkelt och lade den på sadeln. Denna gång blir det ju lite mer jobb då jag ska kolla ventilspelet så jag är lite orolig att jag ska råka välta ner tanken i golvet.
Ju lättare tanken är, desto lättare är det ju att ta loss och sätta tillbaka, och ställ den stadigt på marken, med stöd så att den inte vilar på någon anslutning tex. Att lägga den uppochner gör att det kan läcka soppa ur avluftningen, och att balansera den på sadeln är att be om problem.

08an

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2009
Hoj
MT10 SP
Vet att på Yamaha XV1700, FZ6 och MT10 är det en stoppventil i anslutningen. Är man lite ovan kan det läcka ut ett par droppar i samband med att man tar loss anslutningen.
Om det är så på din MT09 vet jag inte säkert.
Det finns även luftningsslang och överfyllningsslang som du måste lossa.
Varför inte slå en signal till Mascot Motor (http://www.mascotmotor.com/) killarna på verkstaden kan helt säkert det utantill.
Som någon skrev tidigare är det lättare att hantera tanken om det är lite soppa i den mest på grund av vikten.

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Hoj
MT09Tra
Vet att på Yamaha XV1700, FZ6 och MT10 är det en stoppventil i anslutningen. Är man lite ovan kan det läcka ut ett par droppar i samband med att man tar loss anslutningen.
Om det är så på din MT09 vet jag inte säkert.
Det finns även luftningsslang och överfyllningsslang som du måste lossa.
Varför inte slå en signal till Mascot Motor (http://www.mascotmotor.com/) killarna på verkstaden kan helt säkert det utantill.
Som någon skrev tidigare är det lättare att hantera tanken om det är lite soppa i den mest på grund av vikten.
Bra idé. Testar att ringa Mascot så får vi se vad de säger.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Även Ktm sm 990 har stoppventil som aktiveras när man drar isär bränsleledningens anslutningar från varandra. Funkar som på en bränsletankanslutning till båtmotor.

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Hoj
MT09Tra
Jag kollade med Mascot och tydligen sitter det en backventil som hoppar in när anslutningen plockas bort. Så att man slipper tömma tanken innan. Men som redan sagts kanske det är tungt att lyfta med 18 liter soppa i.

mungh

Medlem
Gick med
27 Mar 2020
Hoj
2004 Mille, 1970 Commando
På de flesta hojar sitter en bränslekran som går på vakuum. Dvs den stänger då du tar bort luftslangen. På de äldre där det inte är det brukar det vara vanlig manuell bränslekran.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
På de flesta hojar sitter en bränslekran som går på vakuum. Dvs den stänger då du tar bort luftslangen. På de äldre där det inte är det brukar det vara vanlig manuell bränslekran.
På nyare förgasarhojar, ja, men långt ifrån på alla hojar med sprut, då är det mer ett undantag att dom har vakuumventiler.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag kollade med Mascot och tydligen sitter det en backventil som hoppar in när anslutningen plockas bort. Så att man slipper tömma tanken innan. Men som redan sagts kanske det är tungt att lyfta med 18 liter soppa i.
Så har det varit på alla hojar med insprut som jag jobbat med. Finns det några utan?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Töm tanken först.
Varför krångla med en onödigt tung tank som det skvalpar soppa i.
Du får ut de mesta med en slang och en dunk att ta upp det i.
Det sköter sig självt när det börjat rinna.
Om du inte vet hur man slangar bensin så är det dags att lära sig nu.

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Töm tanken först.
Varför krångla med en onödigt tung tank som det skvalpar soppa i.
Du får ut de mesta med en slang och en dunk att ta upp det i.
Det sköter sig självt när det börjat rinna.
Om du inte vet hur man slangar bensin så är det dags att lära sig nu.
Eller ställa kranen på "PRI" ?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...