ta av färgen på tanken

Dainese Dennis

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Norrland
Hoj
Tvåhjuling
wonderwizard skrev:
har plockat av tanken & strippat den från det mesta.
köpte biltemas färgborttagare.

"spraya & vänta i 20-30 minuter & sedan kan färgen tas av med en svamp"

JOVISST ... :huvet funka inte alls.. bortkastade pengar

nu undrar jag om det finns något som gör att färgen släpper HELT ?
vill ha den plåtren.

jag vet att bromsvätska löser, men finns det inget som är bättre ?

Det har funnits medel som tar bort färgen (dock ej på biltema) men det är förbjudet i sverige idag. Finns bara medel som mattar ner lacker om man ska lacka om. Men det passar nog bättre på en traktor.
 

christoffer

det kan stickas till lite!
Gick med
9 May 2005
Ort
Toulang'e
Hoj
R1
Det finns ett skitbra medel,också en spray som man har på,allt försvinner på några minuter.. det heter nåt så fyndigt som paint remover tror jag och säljs av ett märke som heter Normax

vet inte om det finns att få tag i i helsingborg men det borde det göra.. jag har här i mitt garage om du är åksugen! :hihi


edit: fan va jag är duktig och snäll,Normax har en säljare i helsingborg som har detta dundermedel,har bara hans mobilnr,pm:a om du vill ha det,,medlet e kalas iaf!
 
Last edited:

walleskydive

Speedoholic
Gick med
31 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
GIXXER 750-96
Köp en liter förtunning ock ett par hanskar som tål detta,så kommer färgen att gå av.Det kräver lite tid men du kommer att bli härligt hög om du inte sörjer för god ventillation.Så varför inte börja ngn timma innan du ska gå ut och festa,kan ju till och med bjuda in kompisarna på varsin "trasa"! :hihi
 

Morphed

ORGANDONATOR
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Nacka
Hoj
KTM 450 SXF
wonderwizard skrev:
har plockat av tanken & strippat den från det mesta.
köpte biltemas färgborttagare.

"spraya & vänta i 20-30 minuter & sedan kan färgen tas av med en svamp"

JOVISST ... :huvet funka inte alls.. bortkastade pengar

nu undrar jag om det finns något som gör att färgen släpper HELT ?
vill ha den plåtren.

jag vet att bromsvätska löser, men finns det inget som är bättre ?


Tja!! Ring till Färgproffsen i västerås dom har ett grymt bra färgborttagnings medel i spraybrk!! bara att spraya på vänta i 5 minuter tills färgen kokar,sen e de bara o spola av me vatten... gjorde de på min cross ram "pulverlack"


http://www.gulasidorna.se/query?wha...y_name=&where=västerås&advert_code=897992&ax=
 

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Skåne - Bromölla
Hoj
Här var det tomt.
SALTSYRA!!!! naj skoja: vet inte..

ta och sandpappra bort den i stället tar längre tid.. men du får bort färgen :D

Men ring till nån lackfirma. eller nått och hör efter om dom vet nån vätska på burk som kokar/fräter bort färgen. eller till färgaffär.
 
Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
lahi skrev:
Fälgfixarna i Helsingborg erbjuder ju sk. avlackering av fälgar. Det kanske skulle gå på din tank också? De har en avlackeringstank som de sänker ner lackade fälgar i för att få bort lacken på kemisk väg.

wonderwizard skrev:
bra tips, har skickat ett mail om prisförfrågan till dom
nu. :tummenupp

kanske passar på att lämnar in fälgarna på samma gång :D

Har fått svar nu, tanken kunde dom tyvärr inte fixa, men jag passade på att fråga om fälgarna.

800:- + moms/styck tar dom för att "avlackera" & sedan pulverlacka fälgen
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
wonderwizard köp dig en "stålborste" till borrmaskinen de går skitlätt då har precis gjort det och man slipper problemet med att det fastnar färg i borsten med för den snarare slår sönder färgen ner till plåten
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
AleX skrev:
wonderwizard köp dig en "stålborste" till borrmaskinen de går skitlätt då har precis gjort det och man slipper problemet med att det fastnar färg i borsten med för den snarare slår sönder färgen ner till plåten


problemet är att jag inte har ström i garaget & ville fixa med tanken uppe i lägenheten.

det du tipsar om har jag funderat på, men då har man väl färgflagor i hela lägenheten sedan
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
wonderwizard skrev:
problemet är att jag inte har ström i garaget & ville fixa med tanken uppe i lägenheten.

det du tipsar om har jag funderat på, men då har man väl färgflagor i hela lägenheten sedan
nä men ett fint lager damm...
 

moog

MOTORVÄG SUGER!
Gick med
20 May 2004
Ort
Eken
Hoj
KTM 450 EXC. Cagiva Elefant 750. Triumph trepip
Förstår inte riktigt varför du vill ha den plåtren. Om tanken inte är omlackad med någon suspekt färg så behövs det inte. Det effektivaste sättet att slipa plåtrent är med en sådan här nylonskiva som finns att köpa på närmaste bensinmack:
http://www.grimesindustrial.com/gri...chbrite/sb.scotchbritepics/sb.cleanstrip.jpeg
Man slippper därmed onödiga repor i plåten som kräver helspackling.
Om man väljer att slipa så skall man vädra ur tanken ordentligt! En och annan person har fått nyllet ofrivilligt förändrat av exploderande bensintankar.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
wonderwizard skrev:
Har fått svar nu, tanken kunde dom tyvärr inte fixa, men jag passade på att fråga om fälgarna.

800:- + moms/styck tar dom för att "avlackera" & sedan pulverlacka fälgen
Synd att de inte kunde fixa tanken... men 800 spänn + moms per fälg verkar ju vara ganska bra pris om de pulverlackar dem också! Jag ska nog ta en liten pratstund med dem ang. mina fälgar :)
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top