Ta av kamkedjesträckare?

ZwaniZ

Ät Ostbågar
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Laholm
Hoj
z1000 -03, Suzuki k50
Skulle byta skruvar i kamkedjestäckaren. Ena skruven rök av. Var aluminiumskruv så den borde vara lätt att borra ur men jag måste ha bort sträckaren för att komma åt.
Är det bara att lossa skruven i mitten och sen ta av den? Sen spänna dit den igen?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Skruven i mitten? :va

Hade jag lossat spännaren hade jag kollat så att kammarna stod rätt när spännaren satt på plats igen, det är väldigt lätt att kedjan hoppar när man lossar spännaren, och det kan resultera i allt mellan svårstartad och trött till trasig och kostsam motor.
 

ZwaniZ

Ät Ostbågar
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Laholm
Hoj
z1000 -03, Suzuki k50
Ok jag ska förtydliga mig lite.
På bilden är skruven jag menar markerad med röd pil.
Har så vitt jag vet med kamkedjesträckning att göra.
För jag kan väl inte bara lossa övre skruven och dra ut det försiktigt
för att komma åt den undre som är av?

kedjesträckare.jpg
 

cl

Tequila MC
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Stockholm "Väsby"
Hoj
ZX10R Grön
Du ska nog ta bort den övre skruven. Inte den i mitten.
Sen är det bara att dra ut sträckaren.
Snurra inte motorn när du tagit bort den.
 
Last edited:

ZwaniZ

Ät Ostbågar
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Laholm
Hoj
z1000 -03, Suzuki k50
Ok, så det är ingen fara att dra ut den då om jag inte rör mittenskruven och motorn ??
Hade jag nått skulle jag inte ta av det. Tänkte prova med en sån här avdragare.
Eller borra och gänga är bättre, då behöver jag inte ta bort sträckaren.

IMG_2778.JPG
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Ska du ta bort sträckaren ska du lossa mittskruven först ja. (för att sträckaren inte ska tryckas in när du drar ut den)
Tar du bort sträckaren är det dock väldigt bra att ställa motorn i TDC först så det inte är nån belastning på kedjan.
Även om du gör det finns en teoretisk risk att kedjan kuggar över, så du bör kolla att kammarna står rätt efter ingreppet.
Varför skulle du byta fästskruvarna till sträckaren för?:confused:
 

ZwaniZ

Ät Ostbågar
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Laholm
Hoj
z1000 -03, Suzuki k50
Tja jag ville ha blanka istället för blå skruv. Lite detaljarbete bara.
Men hur ofta går skruvar av på en mc? Märkligt :va

Får först se om jag kommer åt utan att lossa.
Känns inte riktigt som jag fattar hur alla moment ska gå till.
Det brukar i och för sig lösa sig.
Kommer bara inte ihåg hur jag gjorde på min cross när jag bytte kolv på den :(
 

Stofferider

Kör inte fortare än din ängel kan flyga
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Skärgården?
Hoj
675 Track, cbr250
Öppna generator kåpan, gör så att kedjan ligger i spänn sen lossar du skruvarna. Se till att kedjan inte hoppar för då har du skapat dig mycket extra jobb. Gjorde detta idag funka finfint. Använd inget vast bara så du repar eller rispor något.
 

ZwaniZ

Ät Ostbågar
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Laholm
Hoj
z1000 -03, Suzuki k50
Det fick bli borra och gänga. Det blev bra som tur var men tack för tipsen :tummenupp
 

ZwaniZ

Ät Ostbågar
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Laholm
Hoj
z1000 -03, Suzuki k50
Fan med känns dom nåt blev fel lik förbannat.

Hur kan man enkelt komma om kamkedjan sitter rätt??
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Steg ett om du misstänker att kamkedjan har hoppat någon kugg: försök INTE starta motorn.

Varför tror du det blev fel?

Om du monterat sträckaren på rätt sätt är det bara att lossa ventilkåpan, kåpan över pickupspolarna, ev. ur med tändstift så det går lättare att dra veven, ställ veven i rätt läge (sidan 5-16 i manualen), kolla hur kammarnas märkning står jämfört med toppens packningsyta, står kammarna fel dra försiktigt runt veven ett varv och kolla.

Rätt sätt: monterat sträckaren utan mittskruv och fjäder, kolven tillbakadragen. Mittskruv och fjäder tillbakasatt efter sträckarens fästskruvar dragits klart.
 

ZwaniZ

Ät Ostbågar
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Laholm
Hoj
z1000 -03, Suzuki k50
Lyfte försiktigt på ventilkåpan, allt verkar rätt som tur var.
Går bättre nu, har väl fått in vatten nånstans då när jag våtslipade.
Suck och klant. Fast skönt att det inte var värre :tummenupp
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top