Ta bort antidive?????????

leffeny

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki GPZ900
Jag har haft/har en del problem med antidiven på min gpz och nu har jag lessnat.hur mycket inverkar den egentligen, kan jag plugga inloppet för bromsoljan till AD:n kommer hojen att tokniga vid inbromsning eller? jag kanske gör täckbrickor till vintern och sätter på gaffeln och plockar bort allt järnskrot (kanske till och med orkar upp på bakrullen då :0) men nu vill jag bara snabbfixa.
Många andra hojar från den tiden hade ju ingen antidive.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Tar du bort antidiven och sätter dit täckbrickor blir gaffel stum och du kommer att skjuta packboxarna, oljan i framgaffeln måste kunna cirkulera mellan hålen.
Skulle tro att gaffeln blir väldigt mjuk vid inbromsning utan AD men du kan alltid prova ett gammalt EPA-trick, skaffa 2 st lagerkulor och stoppa in dom i nippeln på AD:s röranslutningen. Är det lämplig storlek på kulorna tätar dom mot konan på röret och AD är bortkopplad.
Bäst är nog att endera renovera upp AD så den fungerar som den ska eller skaffa en gaffel utan AD (från A7-A8 modell).

Här är lite ang. AD:
http://www.gpz900r.co.uk/gpzzone/technical/antidive.html
 

leffeny

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki GPZ900
CPMS skrev:
2268894 Tar du bort antidiven och sätter dit täckbrickor blir gaffel stum och du kommer att skjuta packboxarna, oljan i framgaffeln måste kunna cirkulera mellan hålen.
Skulle tro att gaffeln blir väldigt mjuk vid inbromsning utan AD men du kan alltid prova ett gammalt EPA-trick, skaffa 2 st lagerkulor och stoppa in dom i nippeln på AD:s röranslutningen. Är det lämplig storlek på kulorna tätar dom mot konan på röret och AD är bortkopplad.
Bäst är nog att endera renovera upp AD så den fungerar som den ska eller skaffa en gaffel utan AD (från A7-A8 modell).

Här är lite ang. AD:
http://www.gpz900r.co.uk/gpzzone/technical/antidive.html


Blir det inte samma sak att gänga om hålet där röret gått igenom nippeln och dra i en passande skruv/bult som att leta rätt på några lagerkulor (också EPA men ändå) Tror du packboxarna håller om man gör detta istället för att ta bort hela AD:n
Varför skjuter mn inte packboxen på nyare hojar utan AD?
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
leffeny skrev:
2268936 Blir det inte samma sak att gänga om hålet där röret gått igenom nippeln och dra i en passande skruv/bult som att leta rätt på några lagerkulor (också EPA men ändå)
Så länge du får stopp på oljan från bromsen blir det samma sak, fördelen med kulorna är att du inte förstört något.

leffeny skrev:
Tror du packboxarna håller om man gör detta istället för att ta bort hela AD:n
Ja, under förutsättning att inte AD:n fastnat i stängt läge. Den stänger ändå inte helt så troligtvis får du bara en mjuk gaffel vid inbromsning. Skulle kanske gå att kompensera med lite tjockare olja men då blir den stummare hela tiden.

leffeny skrev:
Varför skjuter mn inte packboxen på nyare hojar utan AD?
Dom är inte gjorda med AD, annan konstruktion på interna delarna (ventiler och oljeflöden).

Vad har du för problem med AD:n?
 

leffeny

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki GPZ900
CPMS skrev:
2269029 Så länge du får stopp på oljan från bromsen blir det samma sak, fördelen med kulorna är att du inte förstört något.


Ja, under förutsättning att inte AD:n fastnat i stängt läge. Den stänger ändå inte helt så troligtvis får du bara en mjuk gaffel vid inbromsning. Skulle kanske gå att kompensera med lite tjockare olja men då blir den stummare hela tiden.


Dom är inte gjorda med AD, annan konstruktion på interna delarna (ventiler och oljeflöden).

Vad har du för problem med AD:n?
Det är läckage av bromsolja (sträv) där man kan dela på AD:n, alltså inte mellan gaffel och AD.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
leffeny skrev:
2269119 Det är läckage av bromsolja (sträv) där man kan dela på AD:n, alltså inte mellan gaffel och AD.
Eftersom det är bromsvätskan som läcker så är ju problemet i locket, jag har för mig att locken inte finns kvar som reservdel (och finns dom så räkna med minst 1000:- styck).

Det finns ett rep-kit till AD:n framtaget av Gpz900R Owners Club UK och Meridian MC UK.

Ev. är rep-kittet även för locket, du kan maila Craig på Meridian och fråga.
GPZ-Zone Online butik (framgaffel)
Huvudsidan Online katalog GPZ-Zone Meridian MC UK

Det går säkert att fixa locken på något sätt, har aldrig behövt plockat isär några men dom har ju fått ihop dom tidigare.

Ett sätt att koppla bort AD:n kan annars vara att ta bort röret mellan förgreningen och AD:n, plugga anslutningarna med lämpliga skruvar och tätningsmedel.

Surfa in på GPZ.Org (engelsk språkig) och gör en sökning på antidive, det borde finnas lite tips där.
 

leffeny

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki GPZ900
CPMS skrev:
2269309 Eftersom det är bromsvätskan som läcker så är ju problemet i locket, jag har för mig att locken inte finns kvar som reservdel (och finns dom så räkna med minst 1000:- styck).

Det finns ett rep-kit till AD:n framtaget av Gpz900R Owners Club UK och Meridian MC UK.

Ev. är rep-kittet även för locket, du kan maila Craig på Meridian och fråga.
GPZ-Zone Online butik (framgaffel)
Huvudsidan Online katalog GPZ-Zone Meridian MC UK

Det går säkert att fixa locken på något sätt, har aldrig behövt plockat isär några men dom har ju fått ihop dom tidigare.

Ett sätt att koppla bort AD:n kan annars vara att ta bort röret mellan förgreningen och AD:n, plugga anslutningarna med lämpliga skruvar och tätningsmedel.

Surfa in på GPZ.Org (engelsk språkig) och gör en sökning på antidive, det borde finnas lite tips där.
Jag provade att laga med tätningsmassa på tub men det höll bara drygt en månad. Jag ska nog plugga på något vis , funderar lite på hur stora kulorna du tipsade om ska vara.
Det kanske räcker med nya o-ringar i toppdelen.
Undrar vad mer för framgafflar som passar direkt på GPZ-84?
Hur går det med ditt turboprojekt, några bilder?
Ska nog lösa det här på nåt sätt, jättetack för dina tips :)
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
leffeny skrev:
2269507 Jag provade att laga med tätningsmassa på tub men det höll bara drygt en månad. Jag ska nog plugga på något vis , funderar lite på hur stora kulorna du tipsade om ska vara.
Det kanske räcker med nya o-ringar i toppdelen.
Undrar vad mer för framgafflar som passar direkt på GPZ-84?
Hur går det med ditt turboprojekt, några bilder?
Ska nog lösa det här på nåt sätt, jättetack för dina tips :)

Skulle tro att runt 4mm är lagomt.
Se om du hittar en komplett gaffel från en GPZ900 -90 och nyare, ingen AD, 17" hjul (lättare att hitta däck). Annars passar gaffeln från ZX600:an nästan utan ombyggnad (finns info. om det på .Org).

Mitt projekt ligger för närvarande helt nere, problem med en fotled (inflammation) så det har inte hänt något dom sista månaderna. :huvet
Hoppas få igång den med insprutning i sommar åtminstonde, bara elektriska, vajrar och koppla ihop bränslesystemet kvar.
Lite delar till turbon är tillverkade men det har jag lagt på is till vintern.
Bilder kommer när jag har kommit lite längre, nu är det bara damm på cykeln. :hihi
 

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
Det lättaste, (och det blir justerbart,,he he),,är att ta bort bromsslangen till AD:en, ta bort banjobulten, montera en M10(fingänga nånting,,)-bult ca 30-40 mm lång med kontramutter på,, dra bulten tills den nuddar kolven,,och ge den 0,5 - 1,5 varv och dra åt kontramuttern,,,,,,,så kan du ju "reglera bromstrycket" på Antidive-kolven,,och sim sala bim,,har du fått justerbar kompressionsdämpning,,
Fungerar utmärkt på FJ 1200 iaf,,;-)
Hälsn. Frostie.
 

leffeny

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki GPZ900
turbobiker44 skrev:
2269990 Det lättaste, (och det blir justerbart,,he he),,är att ta bort bromsslangen till AD:en, ta bort banjobulten, montera en M10(fingänga nånting,,)-bult ca 30-40 mm lång med kontramutter på,, dra bulten tills den nuddar kolven,,och ge den 0,5 - 1,5 varv och dra åt kontramuttern,,,,,,,så kan du ju "reglera bromstrycket" på Antidive-kolven,,och sim sala bim,,har du fått justerbar kompressionsdämpning,,
Fungerar utmärkt på FJ 1200 iaf,,;-)
Hälsn. Frostie.
på GPZ:an är det ett bromsrör mellan en trevägare och AD:N, broms slangen är kopplad via trevägaren ner till oket med en "dubbel banjobult" så jag vet inte om det ser riktigt likadant ut.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
turbobiker44 skrev:
2269990 Det lättaste, (och det blir justerbart,,he he),,är att ta bort bromsslangen till AD:en, ta bort banjobulten, montera en M10(fingänga nånting,,)-bult ca 30-40 mm lång med kontramutter på,, dra bulten tills den nuddar kolven,,och ge den 0,5 - 1,5 varv och dra åt kontramuttern,,,,,,,så kan du ju "reglera bromstrycket" på Antidive-kolven,,och sim sala bim,,har du fått justerbar kompressionsdämpning,,
Fungerar utmärkt på FJ 1200 iaf,,;-)
Hälsn. Frostie.
Det var ett väldigt smart förslag, tyvärr går det inte GPZ:an pga. lockets och bromsvätskerörets konstruktion men om jag behållt orginalgaffeln hade jag nog provat att göra nya lock med AD funktionen kvar och kombinerat det med en justering.
(om man hade haft tillgång till en CNC-fräs skulle man tillverkat några satser, skulle gå som smör i England).

Lägger in en bild på GPZ:ans lock för skojs skull.
 

Bifogat

  • AD lock.jpg
    AD lock.jpg
    10.3 KB · Visningar: 1,155

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
:felämne

Fan vad fel det kan bli.

Jag läste rubriken som Ta bort avlidne????????? :rofl
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
NoPinky skrev:
2270698 :felämne

Fan vad fel det kan bli.

Jag läste rubriken som Ta bort avlidne????????? :rofl
Nja, så fel blev det väl inte ändå. Antidiven är väl nästan död, åtminstånde som funktion på gafflar nuförtiden. :hihi
 

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
CPMS skrev:
2270678 Det var ett väldigt smart förslag, tyvärr går det inte GPZ:an pga. lockets och bromsvätskerörets konstruktion men om jag behållt orginalgaffeln hade jag nog provat att göra nya lock med AD funktionen kvar och kombinerat det med en justering.
(om man hade haft tillgång till en CNC-fräs skulle man tillverkat några satser, skulle gå som smör i England).

Lägger in en bild på GPZ:ans lock för skojs skull.


Hej.
Nej,,det blir svårt på den biten,,det ser jag också,,,men OK,,
Ta bort den biten, få en liknande bit tillsvarvat som har gängan uppifrån och i centrum,,då kanske det går,,eller?
Frostie
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
turbobiker44 skrev:
2272364 Hej.
Nej,,det blir svårt på den biten,,det ser jag också,,,men OK,,
Ta bort den biten, få en liknande bit tillsvarvat som har gängan uppifrån och i centrum,,då kanske det går,,eller?
Frostie
Jupp, det skulle gå utmärkt att göra på det sättet om man vill plocka bort AD:n på GPZ-gaffeln.
(Nästan synd att man har en USD-gaffel som ska monteras, annars skulle det vara kul att göra nya "hydraliska med skruv lock").
 

leffeny

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki GPZ900
CPMS skrev:
2272856 Jupp, det skulle gå utmärkt att göra på det sättet om man vill plocka bort AD:n på GPZ-gaffeln.
(Nästan synd att man har en USD-gaffel som ska monteras, annars skulle det vara kul att göra nya "hydraliska med skruv lock").
Ja det var ju tråkigt, men jag undrar hur mycket man skulle få betala marcus för ett par provexemplar :tomten :0)
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
leffeny skrev:
2273526 Ja det var ju tråkigt, men jag undrar hur mycket man skulle få betala marcus för ett par provexemplar :tomten :0)
Din lilla tomte. :hihi

I sommar har jag tyvärr inte tid att tillverka delar men vi kan göra så här, se om du kan plugga dom så att du kan köra i år så hjälper jag dig med att renovera upp AD:na till vintern. Fungerar det inte med pluggade AD, hör av dig så provar jag att fixa dina lock på direkten.

Om det inte går att fixa locken så får vi försöka lösa det då.

Tycker faktiskt att om det går att fixa AD:n så den fungerar är det bättre än att sätta den ur spel på en gaffel som ska ha AD. Utan AD på den gaffeln fungerar den inte som den är tänkt.

Jag vill inte lova något ang. tillverkning av lock med AD+justering innan jag rivit isär ett lock och sett hur tätningarna är gjorda av Kawasaki.

Det gäller att tätningen blir rätt utförd för det är ju en del av bromsarna.

Nya lock utan AD men med skruvjustering kan jag fixa till vintern om du vill.
 

leffeny

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki GPZ900
CPMS skrev:
2273640 Din lilla tomte. :hihi

I sommar har jag tyvärr inte tid att tillverka delar men vi kan göra så här, se om du kan plugga dom så att du kan köra i år så hjälper jag dig med att renovera upp AD:na till vintern. Fungerar det inte med pluggade AD, hör av dig så provar jag att fixa dina lock på direkten.

Om det inte går att fixa locken så får vi försöka lösa det då.

Tycker faktiskt att om det går att fixa AD:n så den fungerar är det bättre än att sätta den ur spel på en gaffel som ska ha AD. Utan AD på den gaffeln fungerar den inte som den är tänkt.

Jag vill inte lova något ang. tillverkning av lock med AD+justering innan jag rivit isär ett lock och sett hur tätningarna är gjorda av Kawasaki.

Det gäller att tätningen blir rätt utförd för det är ju en del av bromsarna.

Nya lock utan AD men med skruvjustering kan jag fixa till vintern om du vill.
Verkligen kanonbussigt, det är ju faktiskt inget sommarpyssel heller egentligen.
Ska se till att akutlaga så jag kan åka sommaren ut så får vi höras senare om vi inte syns på nån hojrunda (planerad) det är ju inte så många mil emellan trots allt. Och du har ju rätt i att fungerande AD vore ju det bästa. Vi höres och syns :banana för sporthoj.com och alla som bryr sej om andra.
 

leffeny

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki GPZ900
leffeny skrev:
2273835 Verkligen kanonbussigt, det är ju faktiskt inget sommarpyssel heller egentligen.
Ska se till att akutlaga så jag kan åka sommaren ut så får vi höras senare om vi inte syns på nån hojrunda (planerad) det är ju inte så många mil emellan trots allt. Och du har ju rätt i att fungerande AD vore ju det bästa. Vi höres och syns :banana för sporthoj.com och alla som bryr sej om andra.
Har testat att koppla ur anti-diven på min hoj och det är, om jag har gjort riktigt inte att rekommendera.
Framgaffeln blev som en svamp och bottnar vid inbromsning i 30 knyck trots ny gaffelolja.
Man kan kanske styva upp med tjockare olja och andra fjädrar men det är det inte värt.
Behöver en beggad AD (höger sida) eller nya tätningar alt, 93:as GPZ gaffel snabbt, annars är det väl färdigåkt denna säsong :gnissla
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
leffeny skrev:
2281764 Har testat att koppla ur anti-diven på min hoj och det är, om jag har gjort riktigt inte att rekommendera.
Framgaffeln blev som en svamp och bottnar vid inbromsning i 30 knyck trots ny gaffelolja.
Man kan kanske styva upp med tjockare olja och andra fjädrar men det är det inte värt.
Behöver en beggad AD (höger sida) eller nya tätningar alt, 93:as GPZ gaffel snabbt, annars är det väl färdigåkt denna säsong :gnissla
Misstänkte nästa det, en sak som du kan prova är att kolla hur långt kolven i locket rör sig när du bromsar och lägga något (ex. brickor) mellan kolven och undre ventilen. Dvs. spärra AD-ventilen i påverkat läge, du kan ev. finjustera med att ta bort/lägga dit brickor tills det blir OK. Givetvis med urkopplad bromsledning.

Problemet blir kanske att dämparen blir för hård vid vanlig körning om du spärrar AD:n med för många brickor.

Jag river isär ett AD-lock på min cykel i morgon och kollar hur tätningen är gjord, det kanske finns ett sätt sätt att snabbfixa tätningen.

Uppdaterar när jag vet mer.

Du kan börja kolla med skrotar efter en beg. AD om du vill, ex. Kramfors-skroten (vet dom har skrotat en RX allafall), Sams Motor, Spinning Wheel mm.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top