2318059 Ja, den var bra.
Gaffeltätningsbyte:
Palla upp cykeln med franhjulet i luften.
Beroende på om du ska byta tätningar i bägge benen eller inte kan du hoppa över vissa saker.
Ta bort hjulet, framskärm och lossa oken, förgreningarna, AD-locken (dela på AD-enheten så slipper du lufta) dvs. frigör gaffeln helt.
Rengör innerbenen riktigt (WD40 och trasa), dra på lite olja på benet för att inte skada O-ringarna i hylsan för luftröret.
Lossa klammren för luftledningen mellan benen (sitter ovan och nedanför hylsan).
Ta bort gaffel-locken (lägg en filt på tanken för fjädrarna skjuter upp locken lite, lätt att tappa dom).
Lyft ur fjädrarna.
Lossa klämningen i kronorna och dra lös benen från cykeln.
Vänd upp och ner på benen och töm ut oljan.
Stoppa tillbaka fjädrarna, skruva fast locken med handkraft (då slipper du oftast använda verktyget).
Använd mutterdragare med insexbits för att ta bort nedre skruven (fjädern bromsar nu invändigt så det inte snurrar).
Peta lös skrap-ringen och dra den uppåt, ta bort låsringen och brickan.
Håll benet vertikalt rättvänt och ryck försiktigt isär ytter och innerben, små försiktiga knackningar så kommer tätningen och bussningen, lite värme med varmluftspistol på överdelen av ytterbenet så går det bättre.
Ta bort bussningarna, tätningen och bricka, dra ett varv med eltejp över dom vassa kanterna på innerbenet.
Smörj in innerbenets nederdel med olja.
Trä på underifrån: skrap-ring, bricka, tätning (åt rätt håll), bricka, stora bussning, ta bort tejpen och sätt fast lilla busningen.
Stoppa in innerbenet i ytterbenet, skruva fast nedra skruven med en ny kopparbricka.
Knacka ner stora bussningen och tätningen i ytterbenet med ett don (skada inte innerbenet eller tätning).
Sätt tillbaka bricka, låsring och skrap-ring.
Ta lös övre locket, ta ur fjäder och montera tillbaka benet på cykeln (om du är ensam att skruva och inte har någon som kan hjälpa dig).
Glöm inte klammerna och luftröret mellan benen, hylsan ska sitta mitt över hålet i benet.
Dra ner ytterbenet, häll i lite olja, pumpa ytterbenet några gånger upp och ner, fyll mer olja, pumpa, mer olja tills du fått i ca 3dl, mät in mängden till rätt nivå.
I med fjädern, på med locket och återställ allt.
Klart.
Byt tätning, skrap-ring och ev. bussningar.
Bussningarna är det inte säkert att dom behövs bytas, när du tagit lös hjulet och plockat bort övre locket + fjäder, dra/bryt i gaffel och se om du kan känna något glapp. Glappar det så försök se/känna om det är styrlagret eller bussningarna.
Man kan byta tätningar utan att lossa benen från cykeln om man vill så då kan du hoppa över vissa saker.
Tycker du det verkar besvärligt kan du lämna gaffeln till mig så fixar jag det om du skaffar fram delarna + olja.
Tror jag fått med det mesta.