Ta bort antidive?????????

leffeny

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki GPZ900
CPMS skrev:
2281802 Misstänkte nästa det, en sak som du kan prova är att kolla hur långt kolven i locket rör sig när du bromsar och lägga något (ex. brickor) mellan kolven och undre ventilen. Dvs. spärra AD-ventilen i påverkat läge, du kan ev. finjustera med att ta bort/lägga dit brickor tills det blir OK. Givetvis med urkopplad bromsledning.

Problemet blir kanske att dämparen blir för hård vid vanlig körning om du spärrar AD:n med för många brickor.

Jag river isär ett AD-lock på min cykel i morgon och kollar hur tätningen är gjord, det kanske finns ett sätt sätt att snabbfixa tätningen.

Uppdaterar när jag vet mer.

Du kan börja kolla med skrotar efter en beg. AD om du vill, ex. Kramfors-skroten (vet dom har skrotat en RX allafall), Sams Motor, Spinning Wheel mm.
Skippar nog brickor, ska kolla skrotar.
Det ska kanske inte vara olja i mellanrummet mellan övre och nedre huset alls, då borde det vara en o-ring i övre huset som är kass?
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
leffeny skrev:
2281914 Skippar nog brickor, ska kolla skrotar.
Det ska kanske inte vara olja i mellanrummet mellan övre och nedre huset alls, då borde det vara en o-ring i övre huset som är kass?
Locket ligger nu här på bordet, måste bara tillverka ett verktyg för att skruva isär det men det fixar jag i kväll/natt (sömn är för veklingar).

Det ska vara torrt mellan husen, det finns tom. ett drenagehål om det blir läckage i locket.

Om din AD är gjort på samma sätt som min ska det nog inte vara några problem att få isär det, frågan är hur tätningarna är gjorda men det vet vi snart. :tummenupp

Troligtvis sitter det bara en o-ring i "nosen" (runda skruvade locket) som tätar mot kolven och ev. en o-ring som tätar mellan huset och det skruvade locket.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
leffeny skrev:
2282047 Sätter en slant på att det är en o-ring som behöver bytas. Det ska nog inte vara bromsolja mellan husen.
OK, du vinner en halv slant. Tätningarna består av en O-ring och en tjock gummibricka, O-ringen tätar det skruvade locket och brickan tätar runt kolven.
Det kan även vara kolven som rostat och behövs bytas.

Verktyg för att skruva isär - urborrad 14mm insex passar exakt, fick borra med hårdmetallborr. Ca. 6mm´s hål, 8mm djupt.

Har mailat Craig på Meridian ang. kittet för att höra om det täcker även AD-locket. (ska ev. beställa lite delar själv)

Alla delarna till AD-locket finns på microfischen så med lite tur kan Kawasaki fixa fram dom annars. Skickar med microfischen på A1:ans gaffel.
43058A - kolvtätning, 43058 - O-ring, kolv - 16016

Du kan höra med Kawasaki (Moped & Motor?) om dom kan få fram delarna.
Jag brukar iallafall beställa delar från Umeå (Norrlands MC), M&M hörde aldrig av sig när jag ville ha priser på delar till min renovering men vill dom inte sälja delar för +10 000:- så är det OK med mig, finns ju andra som vill sälja så det löste sig)

Bilder:
Komplett isärskruvad AD-lock.
Tätningarna.
Nyckelgrepp på locket.
Microfisch 1-2 på gaffel, orginal nummer finns i listan.
 

Bifogat

  • AD-lock.jpg
    AD-lock.jpg
    32.6 KB · Visningar: 82
  • tätningar.jpg
    tätningar.jpg
    40.5 KB · Visningar: 56
  • lock.jpg
    lock.jpg
    38.4 KB · Visningar: 60
  • Front Forks 1.GIF
    Front Forks 1.GIF
    88.5 KB · Visningar: 121
  • Front Forks 2.GIF
    Front Forks 2.GIF
    82 KB · Visningar: 117

leffeny

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki GPZ900
CPMS skrev:
2282557 OK, du vinner en halv slant. Tätningarna består av en O-ring och en tjock gummibricka, O-ringen tätar det skruvade locket och brickan tätar runt kolven.
Det kan även vara kolven som rostat och behövs bytas.

Verktyg för att skruva isär - urborrad 14mm insex passar exakt, fick borra med hårdmetallborr. Ca. 6mm´s hål, 8mm djupt.

Har mailat Craig på Meridian ang. kittet för att höra om det täcker även AD-locket. (ska ev. beställa lite delar själv)

Alla delarna till AD-locket finns på microfischen så med lite tur kan Kawasaki fixa fram dom annars. Skickar med microfischen på A1:ans gaffel.
43058A - kolvtätning, 43058 - O-ring, kolv - 16016

Du kan höra med Kawasaki (Moped & Motor?) om dom kan få fram delarna.
Jag brukar iallafall beställa delar från Umeå (Norrlands MC), M&M hörde aldrig av sig när jag ville ha priser på delar till min renovering men vill dom inte sälja delar för +10 000:- så är det OK med mig, finns ju andra som vill sälja så det löste sig)

Bilder:
Komplett isärskruvad AD-lock.
Tätningarna.
Nyckelgrepp på locket.
Microfisch 1-2 på gaffel, orginal nummer finns i listan.
Jag tror att momentum i Sundsvall kan tillverka o-ringar och tätningar om man har kvar originalen
 

leffeny

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki GPZ900
leffeny skrev:
2284461 Jag tror att momentum i Sundsvall kan tillverka o-ringar och tätningar om man har kvar originalen
Jag har rivit min AD också, har du fått nåt svar från Craig.
Jag ska kolla med momentum i morgon och även ringa moped och motor. Har en enorm hojåkar abstinens nu. Provar man med en vanlig o-ring istället för den större av dom så är det väl den runt kolven som är kass, trött på att lufta bromsar i onödan men har blivit grym på det:0)
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
leffeny skrev:
2287151 Jag har rivit min AD också, har du fått nåt svar från Craig.
Jag ska kolla med momentum i morgon och även ringa moped och motor. Har en enorm hojåkar abstinens nu. Provar man med en vanlig o-ring istället för den större av dom så är det väl den runt kolven som är kass, trött på att lufta bromsar i onödan men har blivit grym på det:0)
Nej tyvärr, inget svar ännu men tittar man på bilden ser det inte ut som kittet har delar till locket.
Tänk på att tala om för Momentum att det är bromsvätska i locket så du får rätt gummi om dom kan göra tätningarna åt dig.
Lika bra att byta allt på en gång, kolla kolven noga också så det inte är någon skada/rost på den för då åker nog tätningen väldigt fort.

Du kan i värsta fall låna mitt lock men jag vill nog ha tillbaka det om några veckor isåfall. Då har du tid att vänta på grejor om du måste beställa eller om Momentum vill ha ett riktigt lock att titta/mäta på.
 

fargo

gammelsmurf
Gick med
11 Jul 2005
Ort
skurup
Hoj
gt550
Jag har plockat bort locket antidiven på min gsx 1100. Fick tillverkat ett nytt lock, där jag gängat ned en m6:a med kontramutter. Jag plockade bort den "dubbla banjon" på bromsoket, och ersatte med en enkel banjo. Byggde en platta som har samma funktion som ad-plattan förutom att det kommer bromsvätska och tryck dit. Ställer trycket manuellt, beroende på hur jag har tänkt att "gazza".

En ganska enkel operation, och när jag ser bilden av lockets konstruktion, en nippel till luftning och banjokoppling, tror jag att du kan göra som jag. Ska skicka bilder när kameran återvänt till huset.
 

leffeny

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki GPZ900
fargo skrev:
2287293 Jag har plockat bort locket antidiven på min gsx 1100. Fick tillverkat ett nytt lock, där jag gängat ned en m6:a med kontramutter. Jag plockade bort den "dubbla banjon" på bromsoket, och ersatte med en enkel banjo. Byggde en platta som har samma funktion som ad-plattan förutom att det kommer bromsvätska och tryck dit. Ställer trycket manuellt, beroende på hur jag har tänkt att "gazza".

En ganska enkel operation, och när jag ser bilden av lockets konstruktion, en nippel till luftning och banjokoppling, tror jag att du kan göra som jag. Ska skicka bilder när kameran återvänt till huset.
Det ska bli spännande att se hur det ser ut, troligen blir det nåt att hålla på med i vinter.

CPMS skrev:
2287180 Nej tyvärr, inget svar ännu men tittar man på bilden ser det inte ut som kittet har delar till locket.
Tänk på att tala om för Momentum att det är bromsvätska i locket så du får rätt gummi om dom kan göra tätningarna åt dig.
Lika bra att byta allt på en gång, kolla kolven noga också så det inte är någon skada/rost på den för då åker nog tätningen väldigt fort.

Du kan i värsta fall låna mitt lock men jag vill nog ha tillbaka det om några veckor isåfall. Då har du tid att vänta på grejor om du måste beställa eller om Momentum vill ha ett riktigt lock att titta/mäta på.
Det var väldigt snällt av dej men jag får nog hoppas att jag får min egen tät.Skulle vara om dom behöver kolla på en fungerande isåfall
Ringer momentum och Moped och motor nu.
Förresten,går kolven väldigt trögt genom kolvtätningen? Min går ganska lätt.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
leffeny skrev:
2288343 ....Förresten,går kolven väldigt trögt genom kolvtätningen? Min går ganska lätt.
Ja, den går ganska lätt. Skulle tro att det inte är många 10/dels mm mindre hål än kolvens diameter.

Vill du låna den urborrade insex:en för att plocka isär locket?

Tänkte ev. åka till Midlanda och kolla lite på bandagen så om du vet någon från Sundsvall som är där kan jag ta med den.

Ring mig på 0620-20534 så kan vi prata mer.
 

leffeny

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki GPZ900
Nu har jag pratat med moped och motor, kawa har ett centrallager i Holland och tätningarna fanns på lager, jag har dom nog om en vecka så bered er på fulväder för när hojen är klar så öser det väl ner..... :D
ÄR DET NÅN SOM HAR EN BROMSOLJEKOPP TILL GPZ? SÅ VILL JAG KÖPA DEN!
 

leffeny

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki GPZ900
Har nu fått antidiven tät. Beställde två nya o-ringar från Holland så nu fungerar allt som det ska :)
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
:tummenupp
(törs man fråga hur mycket det kostade, O-ring + tätningsbricka)
 

leffeny

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki GPZ900
CPMS skrev:
2310676 :tummenupp
(törs man fråga hur mycket det kostade, O-ring + tätningsbricka)
Jadå!
Jag betalade 130 kr för dubbel uppsättning(helt ok)
bör väl egentligen inte kosta mer men man vet ju aldrig när det är special
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
leffeny skrev:
2312548 Jadå!
Jag betalade 130 kr för dubbel uppsättning(helt ok)
bör väl egentligen inte kosta mer men man vet ju aldrig när det är special
Helt OK, gick det bra med bromsvätskebehållaren?
Säg bara till om jag ska prova att löda/bygga upp den om det behövs.
 

leffeny

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki GPZ900
CPMS skrev:
2312583 Helt OK, gick det bra med bromsvätskebehållaren?
Säg bara till om jag ska prova att löda/bygga upp den om det behövs.
Det blev tätt med lite silikon i kanten.
Jadå, tackar!får se hur det blir till vintern.Hoppas på att få tag på en beggad.
 

leffeny

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki GPZ900
leffeny skrev:
2314168 Det blev tätt med lite silikon i kanten.
Jadå, tackar!får se hur det blir till vintern.Hoppas på att få tag på en beggad.
Skulle ut på premiärtur ikväll.
Kom 5km då dog hojen, får vila en stund sedan så startar den igen (mystiskt) Åkte hem och surade med ett glas rött.
Den gjorde så på premiärturen för säsongen men sedan har den gått bra.
Dessutom har framgaffeln börjat läcka :0(
Bara att börja skruva igen, får man ihop 10 mil i år får man va nöjd.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
leffeny skrev:
2317692 Skulle ut på premiärtur ikväll.
Kom 5km då dog hojen, får vila en stund sedan så startar den igen (mystiskt) Åkte hem och surade med ett glas rött.
Den gjorde så på premiärturen för säsongen men sedan har den gått bra.
Dessutom har framgaffeln börjat läcka :0(
Bara att börja skruva igen, får man ihop 10 mil i år får man va nöjd.

Blir billigt i sommar med bensin mao.
Kolla här ang. stoppet:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=117687

Gaffeln är snabbt fixat, säg till om du får problem.
 

leffeny

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki GPZ900
CPMS skrev:
2317729 Blir billigt i sommar med bensin mao.
Kolla här ang. stoppet:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=117687

Gaffeln är snabbt fixat, säg till om du får problem.
He he lite rolig läsning i den där tråden, jag kanske också har 116 kusar i min hoj (spindeln) :hihi .
Jag har kollat i handboken om framgaffeltätningar ser lite halvkrångligt ut, hur mycket måste man göra för att bara byta tätningar ? Ska man passa på att byta fler grejor när man ändå håller på?
Välkommet med tips om hur man gör det smidigast, dom nämner ett specialverktyg. Är det nåt man kan tillverka själv eller kan man klara sej utan.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Ja, den var bra. :hihi

Gaffeltätningsbyte:
Palla upp cykeln med framhjulet i luften.
Beroende på om du ska byta tätningar i bägge benen eller inte kan du hoppa över vissa saker.

Ta bort hjulet, framskärm och lossa oken, bromsvätskeförgreningarna, AD-locken (dela på AD-enheten så slipper du lufta) dvs. frigör gaffeln helt.

Rengör innerbenen riktigt (WD40 och trasa), dra på lite olja på benet för att inte skada O-ringarna i hylsan för luftutjämningsröret.

Lossa klammren för luftröret mellan benen (sitter ovan och nedanför hylsan).

Ta bort gaffel-locken (lägg en filt på tanken för fjädrarna skjuter upp locken lite, lätt att tappa dom).

Lyft ur fjädrarna.

Lossa klämningen i kronorna och dra lös benen från cykeln.
Vänd upp och ner på benen och töm ut oljan.

Stoppa tillbaka fjädrarna, skruva fast locken med handkraft (då slipper du oftast använda verktyget).

Använd mutterdragare med insexbits för att ta bort nedre skruven (fjädern bromsar nu invändigt så det inte snurrar).

Peta lös skrap-ringen och dra den uppåt, ta bort låsringen och brickan.
Håll benet vertikalt rättvänt och ryck försiktigt isär ytter och innerben, små försiktiga knackningar så kommer tätningen och bussningen, lite värme med varmluftspistol på överdelen av ytterbenet så går det bättre.

Ta bort bussningarna, tätningen och bricka, dra ett varv med eltejp över dom vassa kanterna på innerbenet.

Smörj in innerbenets nederdel med olja.

Trä på underifrån: skrap-ring, bricka, tätning (åt rätt håll), bricka, stora bussning, ta bort tejpen och sätt fast lilla busningen.

Stoppa in innerbenet i ytterbenet, skruva fast nedra skruven med en ny kopparbricka, om dämpkolven snurrar - tryck fast den med fjädern.
Dra EJ med mutterdragare.

Knacka ner stora bussningen och tätningen i ytterbenet med ett don (skada inte innerbenet eller tätning).

Sätt tillbaka bricka, låsring och skrap-ring.

Montera tillbaka benet på cykeln.
Glöm inte klammerna och luftröret mellan benen, hylsan ska sitta mitt över hålet i benet.

Dra ner ytterbenet, häll i lite olja, pumpa ytterbenet några gånger upp och ner, fyll mer olja, pumpa, mer olja tills du fått i ca 3dl, mät in mängden till rätt nivå.

I med fjädern, på med locket och återställ resten.
Klart.

Byt tätning, skrap-ring och ev. bussningar.
Bussningarna är det inte säkert att dom behövs bytas, när du tagit lös hjulet och plockat bort övre locket + fjäder, dra/bryt i gaffel och se om du kan känna något glapp. Glappar det så försök se/känna om det är styrlagret eller bussningarna.

Man kan byta tätningar utan att lossa benen från cykeln om man vill så då kan du hoppa över vissa saker.

Tycker du det verkar besvärligt kan du lämna gaffeln till mig så fixar jag det om du skaffar fram delarna + olja.

Tror jag fått med det mesta.

Länk, tätningsbyte:
http://www.soe.se/mek/packbox/packbox.html
 
Last edited:

leffeny

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki GPZ900
CPMS skrev:
2318059 Ja, den var bra. :hihi

Gaffeltätningsbyte:
Palla upp cykeln med franhjulet i luften.
Beroende på om du ska byta tätningar i bägge benen eller inte kan du hoppa över vissa saker.

Ta bort hjulet, framskärm och lossa oken, förgreningarna, AD-locken (dela på AD-enheten så slipper du lufta) dvs. frigör gaffeln helt.

Rengör innerbenen riktigt (WD40 och trasa), dra på lite olja på benet för att inte skada O-ringarna i hylsan för luftröret.

Lossa klammren för luftledningen mellan benen (sitter ovan och nedanför hylsan).

Ta bort gaffel-locken (lägg en filt på tanken för fjädrarna skjuter upp locken lite, lätt att tappa dom).

Lyft ur fjädrarna.

Lossa klämningen i kronorna och dra lös benen från cykeln.
Vänd upp och ner på benen och töm ut oljan.

Stoppa tillbaka fjädrarna, skruva fast locken med handkraft (då slipper du oftast använda verktyget).

Använd mutterdragare med insexbits för att ta bort nedre skruven (fjädern bromsar nu invändigt så det inte snurrar).

Peta lös skrap-ringen och dra den uppåt, ta bort låsringen och brickan.
Håll benet vertikalt rättvänt och ryck försiktigt isär ytter och innerben, små försiktiga knackningar så kommer tätningen och bussningen, lite värme med varmluftspistol på överdelen av ytterbenet så går det bättre.

Ta bort bussningarna, tätningen och bricka, dra ett varv med eltejp över dom vassa kanterna på innerbenet.

Smörj in innerbenets nederdel med olja.

Trä på underifrån: skrap-ring, bricka, tätning (åt rätt håll), bricka, stora bussning, ta bort tejpen och sätt fast lilla busningen.

Stoppa in innerbenet i ytterbenet, skruva fast nedra skruven med en ny kopparbricka.

Knacka ner stora bussningen och tätningen i ytterbenet med ett don (skada inte innerbenet eller tätning).

Sätt tillbaka bricka, låsring och skrap-ring.

Ta lös övre locket, ta ur fjäder och montera tillbaka benet på cykeln (om du är ensam att skruva och inte har någon som kan hjälpa dig).
Glöm inte klammerna och luftröret mellan benen, hylsan ska sitta mitt över hålet i benet.

Dra ner ytterbenet, häll i lite olja, pumpa ytterbenet några gånger upp och ner, fyll mer olja, pumpa, mer olja tills du fått i ca 3dl, mät in mängden till rätt nivå.

I med fjädern, på med locket och återställ allt.
Klart.

Byt tätning, skrap-ring och ev. bussningar.
Bussningarna är det inte säkert att dom behövs bytas, när du tagit lös hjulet och plockat bort övre locket + fjäder, dra/bryt i gaffel och se om du kan känna något glapp. Glappar det så försök se/känna om det är styrlagret eller bussningarna.

Man kan byta tätningar utan att lossa benen från cykeln om man vill så då kan du hoppa över vissa saker.

Tycker du det verkar besvärligt kan du lämna gaffeln till mig så fixar jag det om du skaffar fram delarna + olja.

Tror jag fått med det mesta.
Kanon, ska börja riva ikväll.
Hinner inte under dagen, frugan fyller år, städning, besök och tre vilda barn så det får bli när dom har somnat :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top