Ta bort dig från snokare

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Såg nyss att man kan ta bort sina uppgifter på Ratsit ratsit.se/tabort
Funkade utmärkt - alla personuppgifter försvann (frugan står kvar, men fordon på adressen är inte synliga)
Nu finns det fler sidor liknande denna som man kan leta uppgifter (om ex. fordonsinnehav), men det var en bra början!
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Testade att kolla mitt regnr via fordonsuppgifter.se och det går inte längre att hitta mig när ratsit är spärrat. Får bara upp "privatperson i Kungälv" sedan är det stopp
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Såg nyss att man kan ta bort sina uppgifter på Ratsit ratsit.se/tabort
Funkade utmärkt - alla personuppgifter försvann (frugan står kvar, men fordon på adressen är inte synliga)
Nu finns det fler sidor liknande denna som man kan leta uppgifter (om ex. fordonsinnehav), men det var en bra början!
Men man måste väl godknänna deras 891 samarbetspartners?

Jag är inte negativ, men lite okunnig.

En kompis brukade skicka kommentarer om fordon jag haft eller bara; ”Har du haft en sån?” Får en att tänka.

Frågan är väl varför de är tillgängliga öht?! Vilka goda avsikter skulle kunna ligga bakom? Vilka? Vilken?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Men man måste väl godknänna deras 891 samarbetspartners?

Jag är inte negativ, men lite okunnig.

En kompis brukade skicka kommentarer om fordon jag haft eller bara; ”Har du haft en sån?” Får en att tänka.

Frågan är väl varför de är tillgängliga öht?! Vilka goda avsikter skulle kunna ligga bakom? Vilka? Vilken?
Bara i Sverige......
Sedan kan jag erkänna att det ibland roar mig att se vad det är för kufar som lägger ut skrotningsobjekt på blocket. Eller de som maskerar alla skyltar men glömmer den egna bilen/lastbilen eller grannarnas bilar - då är det mest som en utmaning, med google street view och alla snokarsidor så går det att hitta det mesta (gick......).
I Tyskland kan du kräva att hela fastigheter raderas på street view och fram till för några år sedan var Tyskland fortfarande ganska tomt på street view. Att hitta telefonnummer, adresser, bilägaruppgifter är i princip omöjligt utanför Sverige - släktforskning är grymt svårt i bla Tyskland
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Bara i Sverige......
Sedan kan jag erkänna att det ibland roar mig att se vad det är för kufar som lägger ut skrotningsobjekt på blocket. Eller de som maskerar alla skyltar men glömmer den egna bilen/lastbilen eller grannarnas bilar - då är det mest som en utmaning, med google street view och alla snokarsidor så går det att hitta det mesta (gick......).
I Tyskland kan du kräva att hela fastigheter raderas på street view och fram till för några år sedan var Tyskland fortfarande ganska tomt på street view. Att hitta telefonnummer, adresser, bilägaruppgifter är i princip omöjligt utanför Sverige - släktforskning är grymt svårt i bla Tyskland
Går att radera sitt hus på street view i Sverige också. Har själv gjort det.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Men man måste väl godknänna deras 891 samarbetspartners?

Jag är inte negativ, men lite okunnig.

En kompis brukade skicka kommentarer om fordon jag haft eller bara; ”Har du haft en sån?” Får en att tänka.

Frågan är väl varför de är tillgängliga öht?! Vilka goda avsikter skulle kunna ligga bakom? Vilka? Vilken?
Har väl att göra med offentlighetsprincipen. I sig en god tanke att medborgare och kanske i synnerhet journalister skall kunna ha tillgång till all myndighetsinformation för att granska makthavare. Problemet är att lagarna är skrivna för en helt annan tid. Med dagens direkta databasåtkomst via internet, kombinerat med organiserad kriminalitet, blir det orimligt.

Jag kan tycka att en rimlig förändring skulle vara att informationen skulle kunna vara fortsatt offentlig (åtminstone delvis, kanske inte fordonsinnehav, inkomstuppgifter och liknande), men för att ta del av den skall man behöva bege sig fysiskt till en myndighet, tvingas legitimera sig och enbart få läsa informationen på plats, inte kopiera den.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Man lär så länge man lever.........
Enkelt gjort via google maps. Däremot behövde jag göra det flera gånger eftersom de alltid "blurrade" för lite så att delar av huset fortfarande syntes.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tog bort mig från Google streetwiew för många år sedan (så fort det blev möjligt?) efter en artikel där en infångade liga öststatstjuvar hade erkänt att dom hade suttit och kollat efter fyrhjulingar, trädgårdstraktorer, robotgräsklippare och annat stöldbegärligt innan dom hade åkt på turne.

Men så kollade jag mitt eget hus igen efter något år, och då hade dom uppdaterat bilderna och maskeringen hade fallit bort, så jag fick göra om allt igen.
(kollade nu igen och har några bilder från olika avstånd har bytts och maskeringen har fallit bort)

Tyskarna prejade väl Googlebilen och vägrade låta den köra in i något sammhälle innan det fanns någon "opt out" möjlighet, vilket ledde till att Tyskland länge var otroligt dåligt dokumenterat, och tyskarna nyttjar verkligen möjligheten till opt out och blockerar sina hus.

Dom tar inte lätt på sin anonymitet där, det kanske blir så när man har levt med Stasi register...
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag brukar använda de där tjänsterna när jag behöver veta regnummer på nåt av mina fordon.
När jag ska köpa något tycker jag att det kan vara intressant att se historiken också.

Kan man ta bort huset från Google Earth?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag brukar använda de där tjänsterna när jag behöver veta regnummer på nåt av mina fordon.
Lägg in Transportstyrelsens app Mina Fordon så kan du se det på två sekunder. Man behöver bara logga in första gången.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Inte för att jag känner av foliehatten men gatuvyn visar en 11-15 år gammal verklighet så den är perfekt som den är :tummenupp Fordonet som syns har inte ens blurrat reg.nr = lagom missvisande.

Kollade några korsningar bort och där är bilderna inte äldre än 5 år åtminstone så verkar safe = kameran bemödar sig inte in här längre.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Inte för att jag känner av foliehatten men gatuvyn visar en 11-15 år gammal verklighet så den är perfekt som den är :tummenupp Fordonet som syns har inte ens blurrat reg.nr = lagom missvisande.

Kollade några korsningar bort och där är bilderna inte äldre än 5 år åtminstone så verkar safe = kameran bemödar sig inte in här längre.
Antar att de har någon typ av incitament som gör att de som kör runt med kamerabilarna får mer betalt om de täcker vägar som tidigare inte fotograferats, lite som att spela Pac-Man.

Blev väldigt förvånad när jag upptäckte att Googlebilen varit här. Bor i början av en enskild grusväg som övergår i skogsväg där det inte går att köra med vanliga bilar, innan vägen återigen övergår till grusväg och ett par km längre fram ansluter till en större väg. De enda som passerar förbi mitt hus är fyra grannar längre in och den enda som använder skogsvägen för genomfart är i princip skogsägaren. Men dit hade Googlebilen av någon anledning hittat.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Man kan tänka på att blurra regnr på andras hojar när man plåtar - men också på bilar o gatskyltar i omgivningen om ett fordon plåtas på hemadress eller i p-hus (dagens bild häromdagen ex.)
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top