Ta bort fog på klinkers?

Peanutboy

Kawaski
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
ZX-10R 2006
Har lagt klinkers i badrummet... Torkade av överflödig fog men där finns ändå en massa fog kvar på plattorna!
Hur får jag bort det? Har testat med fogrengörings medel men det hjälpte inte... Finns det något mirakelmedel eller det är till att slita med stålull tills man bli gråhårig?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Köp "Citek avkalkning & sanitetsrent" på konsum. Kostar typ 40kr för en liter. Blanda med typ hälften vatten... skrubba med svamp.

OBS!
Se till att bara hälla upp lite vätska i taget i din lilla hink.. vartefter det ragerar med sementfilmen så försvinner syran och då tappar det effekt.... häll då ut och ta lite nytt... Sen krävs det en hel del tålamod..

Tråd:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=148673 :fakta

Inlägg där livet återvänt:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2807879&postcount=26

Last edited:

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Stålull är inge bra för plattorna...... Beror på vad det är för yta på plattorna... Gå in på en kakelbutik där jag tror att det finns något medel att köpa...
Går det inte med sån där tvättsvamp som har lite grövre yta då?

Peanutboy

Kawaski
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
ZX-10R 2006
Sitter som F-A-N.... Jo det är fog inte fix!
Var där jag köpte plattorna och fick ett medel som heter: Fog Rest Borttagare från TILE GUARD !!!! Den ska ta bort fog rester och latex lim... Men inte hjälper det... Har sprutat på medlet låtit det verka sen skrubbat med allt vad hemmet har att erbjuda!

Plattorna är inte släta utan har en skrovlig yta som fogen verkar fastna i som attans....

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Plattorna är inte släta utan har en skrovlig yta som fogen verkar fastna i som attans....

Läs min tråd... Jag har mattsvart porös/skrovlig yta på mina klinkers och skrubbade mig blå innan jag fick tag på och testade det där "Citek".. Vanligt sanitetsrent men det funkade finfint med lite gnugg. Jag fick köra typ tre fyra varv med en sån där gröngul svamp..

Peanutboy

Kawaski
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
ZX-10R 2006
Korvgubbe: Läste din tråd blir till att åka till Coop imorgon för att köpa medlet!
Hoppas att det fungerar nu!

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Föreslog för min far, då han kaklade om duschen och råkade ut för samma problem, att ta lite ättika och tvätta bort det med. Enligt honom fungerade det hur bra som helst. Kan kanske vara värt att prova?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Korvgubbe: Läste din tråd blir till att åka till Coop imorgon för att köpa medlet!
Hoppas att det fungerar nu!

Jag ger inga garantier men för mig funkade det. Ett tips är om du offrar en blomspruta... fyll blomsprutan med hälften rengöringsmedel och hälften vatten och spraya in ordentligt på en liten yta i taget.. gnugga in med svampen och låt det dra någon minut. Torka av och upprepa...

Föreslog för min far, då han kaklade om duschen och råkade ut för samma problem, att ta lite ättika och tvätta bort det med. Enligt honom fungerade det hur bra som helst. Kan kanske vara värt att prova?

Det kan teoretiskt funka med tanke på att ättika är jäkligt surt..

Personligen föredrar jag fräsh apelsindoft än ättiksdoft men smaken är som baken.. bara det blir snyggt!

:mattias ...kom bara ihåg den lilla detaljen att all syra förlorar sin funktion vartefter det löser upp kalket så det gäller att köra många varv med fräscht rengöringsmedel..

Last edited:

Gabor

Guest
Så där går det när man fuskjobbar å är lat...jobbigt efteråt. Borde ha tvätta ¨å väntat ..minst 3-4 ggr. Det gärller att tvätta mycket försiktigt så man inte nöter bort fogen innan den torkat men tvätt anogrant själv akaklet tills allt fog är borta..:pannkyss

Citek å många gånger gnuggning med vettexduk...jobba på. Det funkar.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Så där går det när man fuskjobbar å är lat...jobbigt efteråt. Borde ha tvätta ¨å väntat ..minst 3-4 ggr. Det gärller att tvätta mycket försiktigt så man inte nöter bort fogen innan den torkat men tvätt anogrant själv akaklet tills allt fog är borta..:pannkyss

Citek å många gånger gnuggning med vettexduk...jobba på. Det funkar.

3-4 gånger :lol Det var väl så han gjorde, därför har han fog kvar. Jag fogade i ett kök igår och svampade väl sisådär 15ggr innan det var helt perfekt. Men ok, menar du i 3-4 omgångar med kanske 3-4 rullningar av svampen där emellan så går jag på din linje, inte annars.

Gabor

Guest
3-4 gånger :lol Det var väl så han gjorde, därför har han fog kvar. Jag fogade i ett kök igår och svampade väl sisådär 15ggr innan det var helt perfekt. Men ok, menar du i 3-4 omgångar med kanske 3-4 rullningar av svampen där emellan så går jag på din linje, inte annars.

Japp, torka många omgångar tills man tycker att det är ok. Vänta en stund. När det sen precis torkat, så ser man att det är kvar, bara på,t igen...

Jo, jag har kaklat i över 10 år, ett antal badrum per år, å driivt andra att lära sig hur det ska se ut...

Man kan ju alltid skrapa dagen efter , men det är ju fan helt åt helvete..:gnissla

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Skit i att ta bort det, måste ju bli ett jävla fäste..:)

Peanutboy

Kawaski
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
ZX-10R 2006
Har nu rengjort med CITEK vilken dundermedel :tummenupp

27:- för en liter! Köpte en fogrens i kakelaffären och den kostade 129:- för en liter och det var mest skit!

Javisst kunde jag kanske torkat några gånger till men man vill ju inte fördärva fogningen... Men detta medlet var ju helt otroligt BRA!

Tack alla för tipset!

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
Han menar inte att ta bort fogarna imellan plattorn.... Förövrigt så är fein en grymt bra maskin som jag har själv... :tummenupp

Sugen på å skaffa mig en med. Andvänder den dagligen på bygget. Sjukt bra maskin som gör arbeten lätta och roliga.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...