Ta bort katalysator från orginalsystem

Johannes_88

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2004
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
Jag har kört på en helsyntetisk olja nu ett bra tag eftersom att den tidigare ägaren också hade gjort det. Men igår hörde jag ked starol och de sa att avgassystemen sotar igen vid katten om man kör med helsyntet och det är ju inte bra. Jag har oxå lagt märke till att den har gått slöare :(.

Är det någon som har råkat ut för samma sak och i så fall undrar jag hur ni löste det?? Jag funderar på att kapa avgasystemet och ta bort katten och sedan svetsa ihop det. Går det att göra så?? Måste man enlgit lag köra med katalysator?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
katalisatorns effekt avtar vid 3k varv.. resten kan du räkna ut själv om den är nödvändig.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Vaaa

Johannes_88 skrev:
Jag har kört på en helsyntetisk olja nu ett bra tag eftersom att den tidigare ägaren också hade gjort det. Men igår hörde jag ked starol och de sa att avgassystemen sotar igen vid katten om man kör med helsyntet och det är ju inte bra. Jag har oxå lagt märke till att den har gått slöare :(.

Är det någon som har råkat ut för samma sak och i så fall undrar jag hur ni löste det?? Jag funderar på att kapa avgasystemet och ta bort katten och sedan svetsa ihop det. Går det att göra så?? Måste man enlgit lag köra med katalysator?

Om det är som jag tror så kör du rs 125 då kan du ju glöma att du har en katt :kocko

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
RS "Alex" skrev:
Om det är som jag tror så kör du rs 125 då kan du ju glöma att du har en katt :kocko
Varför skulle han inte kunna ha en katalysator, eller är de så att de inte sitter nån i Rs?

För även om han inte har nån så KAN han ha en i avgasröret...jamenar de är ju inte omöjligt att sätta en katalysator i röret....

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
zpeppy skrev:
Varför skulle han inte kunna ha en katalysator, eller är de så att de inte sitter nån i Rs?

För även om han inte har nån så KAN han ha en i avgasröret...jamenar de är ju inte omöjligt att sätta en katalysator i röret....
vart skulle den annars sitta.. :hihi

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
zpeppy skrev:
Hehe jomen de låter som att alex menar att det inte finns en möjlighet i hela världen att de kan sitta en katalysator i en Rs....
han kanske äger en själv och vet att det inte finns i dom?.

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Skitjobbigt att ha en kattjävel i asvgasröret! Jag menar, visst, nice när hojen spinner, men så jävla kul är det faktist inte att komma till Sveavägen och det jamar från hojen. Folk tror ju att man är en mes! :huvet

Johannes_88

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2004
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
Ger det nån effekt att ta bort den??

Vad kör ni på för munstycken ni med fullpower rs förresten??

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Johannes_88 skrev:
Ger det nån effekt att ta bort den??

Vad kör ni på för munstycken ni med fullpower rs förresten??

Om starol säger att det finns kat, så finns det med största sannorlikhet det. Inget jag någonsin har hört förut.
Ta inte bort den från ditt orginalsystem, som för övrigt om det är med kat är svindyrt...

Köp ett e-system

ang bestyckning kolla i tården... Det är fortfarande att det skiljer från hoj till hoj, och det kommer nog inte att ändras :tummenupp

Johannes_88

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2004
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
shoik skrev:
Om starol säger att det finns kat, så finns det med största sannorlikhet det. Inget jag någonsin har hört förut.
Ta inte bort den från ditt orginalsystem, som för övrigt om det är med kat är svindyrt...

Köp ett e-system

ang bestyckning kolla i tården... Det är fortfarande att det skiljer från hoj till hoj, och det kommer nog inte att ändras :tummenupp

varför ska jag inte ta bort den då?? annars kanske jag inte får rent i systemet

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Johannes_88 skrev:
varför ska jag inte ta bort den då?? annars kanske jag inte får rent i systemet

Ska du göra rent systemet eller?
jag tänkte att du skulle ta bort den för att få mer effekt.
Och då det är dyrt med orginalsystem, så ja därför.
Dessutom ger ett effektsystem, mer effekt.. men men...

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Itacha75 skrev:
Skitjobbigt att ha en kattjävel i asvgasröret! Jag menar, visst, nice när hojen spinner, men så jävla kul är det faktist inte att komma till Sveavägen och det jamar från hojen. Folk tror ju att man är en mes! :huvet
Vet, grymt irriterande. Men dom är ganska lätta att få ut, man skruvar av röret, lägger en firre utanför så kommer kissen ut, eller så kan man stoppa in lite papper i ena änden av röret och tända på så hoppar kattfan ut! :yoparty

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag har aldrig hört talas om att det skulle finnas en men visst kan det väll finnas en men jag tvivlar mycket starkt... org avgassystem väger 6,5 kilo och min jolly pipa 2,5 båda med dämpare så visst är det ju nått som är borta ur trim pipan men varför skriver dom aldrig i någon fakta ruta om det för så mycket jag läst om den här cykeln "och aldrig hört talas om det" men visst..

Verkar dummt att ta ur den, köp en ny pipa i stället!

Johannes_88

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2004
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
RS "Alex" skrev:
Jag har aldrig hört talas om att det skulle finnas en men visst kan det väll finnas en men jag tvivlar mycket starkt... org avgassystem väger 6,5 kilo och min jolly pipa 2,5 båda med dämpare så visst är det ju nått som är borta ur trim pipan men varför skriver dom aldrig i någon fakta ruta om det för så mycket jag läst om den här cykeln "och aldrig hört talas om det" men visst..

Verkar dummt att ta ur den, köp en ny pipa i stället!

Låter din mycket med Jolltmoto på?? Jag har oxå funderat på det men man vill ju inte bil stannad pga ljudet på samma gång som man vill ha ett härligt ljud :p.

Vad fick du ge för ditt och var köpte du det??

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
cbr 900rr
Itacha75 skrev:

mohahaha. ibland får ju även du till det. :3freak :hihi

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...