Ta bort Katalysator på R6-06. Helsystems funktion???

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jaha så PC3:an går förbi lamdasonden altså, gör den det helt automatiskt? Konstigt att alla mappar till PC3:an är gjorda med "02-sensor disconnected"?

Kan man köra med hålet i luftboxen täppt hela tiden (nån fördel med det?) eller ska man bara plugga det under bänkkörningen?

Tack för bra svar!

Hmm nu blev jag förvirrade häer. Nån som vet hur det ligger till, lamda inkopplad eller ej? Ignorerar PC3:an lamdavärdena automatiskt?

MVH Robban

Titta här på O2 eliminator kit

Det är egentligen bara ett motstånd så det går säkert hitta ett billigare alternativ eller bara koppla bort sensorn men då kommer du få varningslampa på instrumentpanelen.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jaha så PC3:an går förbi lamdasonden altså, gör den det helt automatiskt? Konstigt att alla mappar till PC3:an är gjorda med "02-sensor disconnected"?

Kan man köra med hålet i luftboxen täppt hela tiden (nån fördel med det?) eller ska man bara plugga det under bänkkörningen?

Tack för bra svar!

Hmm nu blev jag förvirrade häer. Nån som vet hur det ligger till, lamda inkopplad eller ej? Ignorerar PC3:an lamdavärdena automatiskt?

MVH Robban

Lambdan skall vara urkopplad och ersatt med ett motstånd

PCIII fungerar genom att den modifierar värdena som kommer ur orginal ECU till spridarna och därmed fetar/magrar blandningen. Med lambda inkopplad kommer ECU att vid låglast (för det är bara där lambdan reglerar) att ändra blandningen från basmappningen och cykeln kommer nu att försöka magra ut till 14,7 för att får rena avgaser snarare än bra gång.
Låglast med lambda= ECU+lambdaavmagring+PCIII uppfetning= Taskig gång

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Titta här på O2 eliminator kit

Det är egentligen bara ett motstånd så det går säkert hitta ett billigare alternativ eller bara koppla bort sensorn men då kommer du få varningslampa på instrumentpanelen.

Okej, nu är jag med i matchen tror jag :tungan stod ju även en bra förklaring till hur det funkar med lambda och closed loop på sidan du länkade till :tummenupp .. Blir nog att köpa en sådan eliminator (om ingen vet något bättre/billigare sätt att plocka bort lambdan utan att få felkoder)??

PCIII fungerar genom att den modifierar värdena som kommer ur orginal ECU till spridarna och därmed fetar/magrar blandningen. Med lambda inkopplad kommer ECU att vid låglast (för det är bara där lambdan reglerar) att ändra blandningen från basmappningen och cykeln kommer nu att försöka magra ut till 14,7 för att får rena avgaser snarare än bra gång.

Tack för bra förklaring :tummenupp nu börjar det klarna upp lite :) Då äre bara att plocka bort lambdan då.

Nån som tagit bort lambdan/02-sensorn på R6 06-07 och kan tala om hur DU gjorde? Klippa kablarna/motstånd/eliminator kit/annat?? Låter man lambdasensorn sitta kvar i röret eller ersätter den med en "bult"?

/Robban

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

OK.... min hoj ar kord i bank med PCIII och inkopplad lambda... Har Rikard pa RG Engineering varit felinformerad da han menade att den inte ska plockas bort? Eller vanta nu....kanske han sa att det inte spelar nagon roll da du bara kor over 10000 rpm anda? Minns inte:va
I vilket fall, spelar det nagon roll for RR?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
OK.... min hoj ar kord i bank med PCIII och inkopplad lambda... Har Rikard pa RG Engineering varit felinformerad da han menade att den inte ska plockas bort? Eller vanta nu....kanske han sa att det inte spelar nagon roll da du bara kor over 10000 rpm anda? Minns inte:va

Lambdan är bara aktiv på låglast så det går utmärkt att köra med lambdan inkopplad om man har så aktiv åkstil som du:tummenupp

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
nu blandra jag mig in i tråden,kapade väck kat och lj uddämpare i helgen,tigade på i 45mm rör och byggde en 2 till 1 23 cm från 4 till 2 och satte på en k4 ljuddämpare,bilder kommer sedan när jag hinner med mer info

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Hoj
2006 R6
Lambdan är bara aktiv på låglast så det går utmärkt att köra med lambdan inkopplad om man har så aktiv åkstil som du:tummenupp

Har för mig att jag läste att lambdan bara reglerar upp till ca 6000 varv. (låglåst)

Sen stod det nått om att PC3.an inte började verka förens 6000 varv pga den där YCCT på r6:an.

Min slutsats är väl egentligen att de kvittar hur du gör. Jag hade min inkopplad o det gick fin fint.
Sen det här hållet i luftboxen skall bara vara igentäppt under bänkning för att datorn som läser av avgasvärden mm under bänkning ska bli rätt. Om den inte är igen stoppad kommer värderna bli för magra och hojen kommer mappas väldigt fett.. Du tjänar ingen effekt på att tha den igenkorkad.

/Lycka till

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
japp,rätt 6000 varv jobbar lamdan till eftersom det inte är en bredbands.
slangen du pratar om är vevhusventilationen och inte avgasrecirkulation.
stressigt på jobbet men satte på en suzuki ljuddämpare och fick samma ljudvolym som orginalet men då är halva båten fylld med ljuddämpare.ska bänka om 2 veckor så då har jag siffror på det.
alla värden på 6000 varv
orginal 96 db
med pip bakom 94 db
rakt rör 116 db
rakt med orginal
106 db
rakt med suzuki 1000 dämp 96 db
katt med suzuki 86 db
.
bilder kommer snarast
flöden och byggbilder etc samtidigt.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Nej. Jag är övertygad om att han var korrekt informerad. Lambdagivaren är aktiv bara när man kör på låg belastning. Dvs på låga varvtal och måttliga gaspådrag. Då reglerar den bränsle/luft-blandningen för att få så rena avgaser som möjligt. Vilket innebär en mycket marginell förlust av effekt jämfört med att optimera blandningen för just hög effekt. Det gör dock inte så mycket eftersom ECU helt bortser från de värden som lambdagivaren ger vid höga gaspådrag eller höga varvtal. Då går den helt på den mappning som ligger inlagd i ECU eller i förekommande fall PC3. Anledningen till det är det är för snabba transienter för att lambdagivaren ska hinna reagera. En frisk lambda tar upp till 0,5 sekunder på sig för att gå från låg till hög spänning eller hög till låg. Det innebär att om du reglerade på lambda i det fallet skulle du få en fördröjning på upp till 0,5 sekunder innan kraften kommer när du skruvar på gasen. Detta skulle inträffa vid varje växling, vilket ju sker ganska ofta vid fullgasacceleration. Det skulle med andra ord bli oerhört irriterande. Dessutom skulle det medföra en risk för olyckor eftersom risken finns att du drar på full gas och inget händer förrän efter en liten stund och då slår du hastigt och lustigt över.

Att ha en lambda inkopplad och ansluten på rätt sätt leder ytterst sällan till någon som helst problem vid trimning oavsett du gör det genom att stoppa i en PC3 eller programmerar om ECU. Däremot ska man inte plocka ut den ur avgassystemet och ändå låta den vara ansluten. Då kommer lambda att säga att hojen går superfett och justera ner blandningen och du riskerar att få en hoj som dör hela tiden om du släpper gasen.

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
jag har rätt mycket bilder i detta ämne men hur krymper man dom från 540 till 170?
jag orkar inte köra bingo i paint....

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
så nu jävlar..

Bifogat

• 11491.JPG
    11491.JPG
    59.9 KB · Visningar: 140
  • 1151.jpg
    1151.jpg
    128.3 KB · Visningar: 136
  • 11501.JPG
    11501.JPG
    88.1 KB · Visningar: 123
  • 11521.JPG
    11521.JPG
    122 KB · Visningar: 170
  • 11531.JPG
    11531.JPG
    119 KB · Visningar: 141

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
vart första ggr jag höll i en tig så rätt nöjd ändå.det är värmen som gör att det ser skit ut på bilden.
fick till bättre svetsar än yamaha orginal.rätt kul...

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
mitt eget som bad om ett nytt liv,du var bara ett avskräckande exempel på svetsningen:tummenupp

men som mall var det klockrent:D

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Anledningen till det är det är för snabba transienter för att lambdagivaren ska hinna reagera. En frisk lambda tar upp till 0,5 sekunder på sig för att gå från låg till hög spänning eller hög till låg. Det innebär att om du reglerade på lambda i det fallet skulle du få en fördröjning på upp till 0,5 sekunder innan kraften kommer när du skruvar på gasen. Detta skulle inträffa vid varje växling, vilket ju sker ganska ofta vid fullgasacceleration. Det skulle med andra ord bli oerhört irriterande. Dessutom skulle det medföra en risk för olyckor eftersom risken finns att du drar på full gas och inget händer förrän efter en liten stund och då slår du hastigt och lustigt över.

Att ha en lambda inkopplad och ansluten på rätt sätt leder ytterst sällan till någon som helst problem vid trimning oavsett du gör det genom att stoppa i en PC3 eller programmerar om ECU. Däremot ska man inte plocka ut den ur avgassystemet och ändå låta den vara ansluten. Då kommer lambda att säga att hojen går superfett och justera ner blandningen och du riskerar att få en hoj som dör hela tiden om du släpper gasen.

Bara för att en givare som finjusterar det sista i blandningen har lång responstid innebär inte det att det skulle dröja en halv sekund mer från gaspåslag till effekten når bakhjulet. Skulle inte göra någon större skillnad, däremot skulle det ta en liten stund innan blandningen hade blivit perfekt justerad för bästa miljö enligt nuvarande lagstiftning.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Bara för att en givare som finjusterar det sista i blandningen har lång responstid innebär inte det att det skulle dröja en halv sekund mer från gaspåslag till effekten når bakhjulet. Skulle inte göra någon större skillnad, däremot skulle det ta en liten stund innan blandningen hade blivit perfekt justerad för bästa miljö enligt nuvarande lagstiftning.

Jag tror faktiskt inte att det är av miljöhänsyn som man valt att inte låta lambdagivaren vara med i regleringen vid fullgaspådrag. Under kraftig acceleration varierar förutsättningarna ganska fort under hela förloppet. Detta på grund av att strömningshastigheten genom insugskanaler mm varierar hela tiden. Kollar man på en insprutningsmapp så ser man att den inte kör med någon konstant mappning under acceleration utan den varierar hela tiden blandningsförhållande och tändförställning med varierande varvtal. Det skulle innebära att om man låter lambdagivaren vara med och reglera skulle man få en motor som aldrig ger full effekt under acceleration eftersom den hela tiden ligger lite efter i regleringen och ger den blandning som man skulle haft nyss men som är fel nu. Vid fullgas mappar fabrikanterna för effekt och inte för avgasrening. Däremot gör man vissa avkall på optimeringen för att motorn ska kunna köras på Skitbensin med inga oktan alls och som bara finns att köpa i det stora landet i Väst.

Man har inga direkta krav på avgasvärdena under fullgasacceleration. Man mäter avgaserna vid tomgång och förhöjt varvtal. (På bilar tomgång och 3500 varv) En Volvo V40 T4 ger till exempel väldigt skitiga avgaser under fullgas eftersom katalysatorn inte hinner med att rena när gasflödet är så stort i förhållande till kattens storlek.

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
På många styrningar fetar man blandningen på högre laster för att hålla förbränningstemperaturen nere (vid temperaturer mellan 800 och 1000 grader bryts ädelmetallerna i katten ner). I o m detta hamnar man utanför lambdans effektiva mätområde och detta kan vara en anledning till att gå över på open-loop.

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Hoj
R1 -08
mitt eget som bad om ett nytt liv,du var bara ett avskräckande exempel på svetsningen:tummenupp

men som mall var det klockrent:D

Tur inte Forsman ser din EXTREMT OTVÄTTADE BAKFÄLG... Gå omedelbums till tvättbaljan! :mad:

Annars var det riktigt snyggt:tummenupp

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...