Fakta från ett test av en 675:a kanske kan tillföra något?
J. D. Hord, en avdankad räserkille "over there" har trimmat sin 675 enligt konstens alla regler och dokumenterat sina erfarenheter med dyno.
Länk till tråden:
http://www.triumph675.net/forum/showthread.php?t=9870
Länk till Dynopapper med kommentarer:
http://www.hordpower.com/gallery/Triumph-675-Tech
Länk till Cat removal sheet:
http://www.hordpower.com/gallery/Triumph-675-Tech/675cattest
Slutsats: Han fick 0.8 hk mer genom denna operation. Tyvärr kom Tuneboy lite senare men tittar Ni på bild 10-11 fick han ut ca 2-3 hk mer efter att ha moddat
både soppa- och tändkurvor. Vilket faktiskt borde verifiera att BorisJR är rätt ute med sina siffror och uttalanden.
Nu gäller ju dessa erfarenheter inte en R1, men ska Du inte gå på racesoppa eller behöver den sista lilla gnuttan kraft från Din hoj verkar det ju lite bortkastat att ta bort katalysatorn och eliminera smalbandslambdan (closed loop) för den lilla effektvinsten.
Jag har valt att optimera tänd- och bränslekurvan men behåller både katalysator och "closed loop" för att minska miljöpåverkan vid vanlig körning men ändå få bra effekt vid banåkning och fullgas.
Det känns ju mer än lovligt fånigt att plocka bort en fungerande och miljövänlig konstruktion för vardagskörning när effektvinsten är så ringa vid banåkning. För mig personligen ger det nog mer att sätta pengar och tid på mera träning i stället
Mina 2p - lycka till!