Ta bort Katalysator

sauber

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Vinslöv
Hoj
Astrimmad R1-06
Hur orkar ni tjata om miljön ang. ta bort katten.
Det är inte ens en droppa i havet om alla som kör mc skulle ta bort sina kattar om man kollar på vad industri o annat släpper ut.

Jag hade nog tagit bort den även fall det bara hade gett lite skönare ljud.
Sen att man slipper så mkt värme är ju med ett plus :)

word! :yoparty
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Dessvärre har jag bara uppnått 40% av önskat resultat :D

Bäst av allt är att skicka iväg motor och chassie på trim för alla pengar man har, dels får man tillbaka en kanonhoj och sen har man inga pengar till mat så dessutom går man ner i vikt.

Jag skall marknadsföra den som racing-dieten. Gå ner 3 kilo i veckan utan träning, drick kranvatten och ät havregrynsgröt samt skaka konstant till följd av konstant oro för kronofogden...
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Ja, det tog en stund att förstå vad han menade :va Dessutom är det ju utländska skyltar både på hojen å bilen i bakgrunden :va

"hojen är from swisse swiserland jag enda ägare ,,tulen är betald ...jag äger hojen from 2007 mars."

vilket förklarar just den aspekten (men inte resten :) )
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Hur orkar ni tjata om miljön ang. ta bort katten.
Det är inte ens en droppa i havet om alla som kör mc skulle ta bort sina kattar om man kollar på vad industri o annat släpper ut.

Jag hade nog tagit bort den även fall det bara hade gett lite skönare ljud.
Sen att man slipper så mkt värme är ju med ett plus :)


Hur tänker du när du när du säger industri och annat? Om du "räknar" på utsläppen, jämför du då alla industrier i alla branscher jämfört med vad motorcyklarna släpper ut?
Jag menar ska du räkna in alla industrier och jämföra med motorcyklarna så får du räkna in alla fordon som en grupp också, dvs mopeder, motorcyklar, skoter, bilar, lastbilar, bussar, båtar, flygplan, traktorer.
Då kommer ändå transporterna stå för en ganska stor andel av utsläppen.

Visst man hör på nyheterna att tex ett värmekraftverk har släppt ut xxx antal tusen ton koldioxid/år, men å andra sidan så får du ut så mycket mer nytta av dessa xxx tusen ton, då ett modernt värmekraftverk ligger på 70-80% verkningsgrad? (uppskattad siffra)
Medans motorn i din hoj kommer upp runt 30% en bra dag, resterande 70% är rena förluster iform av värme som inte kan användas till något vettigt.


Och ja jag åker själv en hoj som inte har kat, detta av den enkla anledningen att det fanns ingen stor offroadhoj med kat som jag har råd med.
 

kimp

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2008
Ort
Södermalm
Hoj
Bandit 600
Var brukar katalysatorn sitta? Bytte till slipon för ett tag sen, är man en miljöbandit nu?
 

Dark_Messenger

Guest
Var brukar katalysatorn sitta? Bytte till slipon för ett tag sen, är man en miljöbandit nu?

Kat och slipon har inget med varandra att göra. Slipon är slutburken/arna på avgassystemet. Katten sitter inbakad tidigare på avgassystemet. Du är ingen miljöbandit.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Fniss vilket hus i helvete det tog. Kul.

Min GPZ har inte släppt ut något dom senaste fyra åren för då har den stått nerskruvad. :tungan
Jag får väl etanolkonvertera den innan jag åker som jag gjort med min gamla saab.

Jag missar poängen i att det är ok att man gör så att sitt fordon släpper ut mer bara för att en lastbil släpper ut ännu mer. :va
Bara för att grannen är en idiot och bajsar i trädgården varje morgon och kväll betyder det ju inte att det är ok att du bajsar i trädgården lite då och då också.

Slajdan R1 skrev:
Bensinskatten vi betalar borde täcka hela europas hantering av avgaser....

Du kanske inte har förstått hur det fungerar? Ska vi anställa bosse och putte så kan dom gå och samla ihop utsläppen? :va
 

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Syd
Hoj
R1 07'
Ok alla kärnfysiker och alla miljöfreaks....sälj era hojar, flytta ut på landet, köp massa djur etc etc....sen kan ni läxa upp oss andra om hur man skall göra för att vara miljövänlig! Ja just det, glöm inte att köpa en elmoped också...som ni laddar genom generatorn som er hamster på gården får att rulla....
 

Sondek

Grussprättare!
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Boden
Hoj
Yamaha XT660R
Men gött ljud då? :confused:

Är det bara vi som åker stånka som älskar när det brappar, frustar, och skjuter avgas smällar ur utblåsen så att löständerna hoppar ur munnen på gamla gubbar och tanter :tummenupp
 

ohoj

King Diamond
Gick med
29 Mar 2008
Ort
mölndal
Hoj
bt1100 bulldog
man skulle kunna sammanfatta de såhär typ,om ni ska ta bort katten så berätta de inte här för då blir de ett jävla liv....:tummenupp
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top