Ta bort kedjeklägg från fälg, fungerade ej med biltemas kallavfettning?

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Denna går åt som smör hemma hos mig. Använder den till allt, nästan. Gick åt ett gäng (dukar, inte hela burkar) när jag övertog nuvarande cykel, när jag gjorde rent sving och fälg från kedjesmet. En vit kläggmassa jag aldrig tidigare stött på, men rent och fint blev det. =)

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt-och-Rengoring/Rengoring/Rengoringsdukar-36890/

Prova detta:

papper.jpg

Funkar lika bra, finns på fler försäljningsställen och kostar aningen mindre.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag själv använder diesel, lampolja eller tändvätska vid kedjeklegg.(beror på vad som finns tillhands av dessa) 1gång om året monterar jag även av kedjan, låter den ligga i en balje med diesel 10-20min, borstar av den med borste och lägger det igen i dieselbaljen, sedan torka av och montera på hojen igen. Sedan när kedjan fått droppa av sig och torkat några timmar till en dag smörjer jag det igen, torkar av det överflödiga och detta gör att mina kedjor håller riktigt långt samt att man slipper torka bort så mycket kedjesmörja blandat med sant/grus överallt på sving, kedjeskydd, innan för drevkåpan, fälgar osv.

Vill du vara ännu snällare med kedjan så använd motorolja. Den inte bara tvättar kedjan ytterst effektivt. Den smörjer den även maximalt. :fakta Avtorkning av överflödig olja är dock förståss tämligen nödvändigt.

Prova detta:

View attachment 404016

Funkar lika bra, finns på fler försäljningsställen och kostar aningen mindre.

Och på vilket sätt funkar den lika bra, tycker du? :)

Den där produkten har oöverträffad erfarenhet av att torka upp skitfläckar. :fakta

Visst. Såna där fönsterputsardukar är rätt så effektiva på att torka bort kladdiga barnfingeravtryck från baksätesrutorna i familjebilen, men när det gäller avlägsnande av kedjeklet så blir det lite onödigt dyrt i längden. Dasspapper tillsammans med lampolja fixar biffen. :tummenupp Har man väldigt bred bakfälg kan man med fördel även använda hushållspapper.

Snälla. Säg, eller kanske ännu hellre skriv, att du skämtar.

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Den där produkten har oöverträffad erfarenhet av att torka upp skitfläckar. :fakta

Visst. Såna där fönsterputsardukar är rätt så effektiva på att torka bort kladdiga barnfingeravtryck från baksätesrutorna i familjebilen, men när det gäller avlägsnande av kedjeklet så blir det lite onödigt dyrt i längden. Dasspapper tillsammans med lampolja fixar biffen. :tummenupp Har man väldigt bred bakfälg kan man med fördel även använda hushållspapper

Mjo, men vill man slippa palta med lampolja, så är det ett superbt alternativ. Redan indränkt i något, så man slipper det. :) Men ja, din metod är ju att föredra.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Diesel från pumpen i dunk och en gammal strumpa så är fälgen ren och ni är hemma.

Lampolja,lacknafta och dyl är lika bra - skit dock i alkalisk avfettning då det är
dåligt mot stora fettmängder som fettklumpar.

Daniel_S

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2012
Hoj
gsxr 600 k8 banhoj
Funkar också bra att kleta på ett billigt flytande bilvax. Det löser upp skiten, och har fördelen att glänsa vackert när man torkat bort det.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Nu har jag inte läst hela tråden, men testa att använda olja. För lika löser lika. Har du testat med att borra?

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Lika löser lika brukar skrivas i varje sån här tråd :)

Eftersom kallavfettningen är oljebaserad tyckte jag att den skulle funka, men men.

WD40 funkar ypperligt och behövs en väldigt liten mängd för att putsa bort kedjefett :)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag själv använder diesel, lampolja eller tändvätska vid kedjeklegg.(beror på vad som finns tillhands av dessa) 1gång om året monterar jag även av kedjan, låter den ligga i en balje med diesel 10-20min, borstar av den med borste och lägger det igen i dieselbaljen, sedan torka av och montera på hojen igen. Sedan när kedjan fått droppa av sig och torkat några timmar till en dag smörjer jag det igen, torkar av det överflödiga och detta gör att mina kedjor håller riktigt långt samt att man slipper torka bort så mycket kedjesmörja blandat med sant/grus överallt på sving, kedjeskydd, innan för drevkåpan, fälgar osv.
.

Precis så gör jag, har ännu inte behövt byta kedja en endaste gång.

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Varför torkar ni bort wd40 (eller liknande) ? Lämnar ju en skyddande yta och gör att skit inte fastnar utan är lätt att torka bort nästa gång. Funkar klockrent på alusving (olackad) som annars kan vara svår att hålla snygg.

elhombre

Medlem
Gick med
19 Oct 2012
Hoj
Ducce
Kan rekommendera mekonomens tubpack med servetter. Finns några att välja på och jag körde den "som tar bort smuts" (minns inte namnet). Billigt, effektivt och enkelt. ;)

Braxen75

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2012
Hoj
1990, Yamaha FZR1000. -89 Honda Dominator nx650 (såld)
Provade 5-56 för en timme sen och det blev verkligen gott resultat

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...