Nja...att få bort kromet går ganska bra men sen kommer det riktiga problemet.
Under det tunna krom skiktet (ca 0,5 my) finns det ett skikt med nickel som är några hundra gånger tjockare och tydligen är det detta skikt som står för största delen av skyddet. Nickel skiktet är i det närmaste omöjligt att lösa upp på kemisk väg som privatperson, du behöver en cyanidförening som inte kan/får köpas av personer utan tillstånd eller samma typ av lösning som ytbehandlingsföretagen använder.
Om du kommer så här långt har du ev. ett koppar skikt som ska bort också, koppar skiktet borde gå att lösa upp relativt enkelt men när koppar löses i syra har den väldigt lätt att fastna igen på detaljen så ev. flyttas den bara runt på delen och du blir aldrig av med den.
Att lägga på krom är betydligt enklare för då är den redan löst i kromsyra som är en förening som är ganska ostabil men med ström "dras" kromet till detaljen och bildar då en väldigt stabil förening. Färdiga kit för 1 eller 3 stegs förkromning kan köpas från bl. England för "Do It Yourself" bruk.
Som budget alternativ lutar det nog tyvärr åt slipning, slipning och sen lite mer slipning eller beroende av vilken temperatur delarna blir på cykeln - grovslipa, finspackla och ex. pulverlackera.
(ändrar lite i föregående inlägg nu när jag kollat upp saken lite bättre)