Ta bort röklukt, hur?

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Jag har problem!

Har ett hus som tanten innan har rökt i.
Nu är hela huset renoverat och all röklukt är borta.

Sånär som på badrummet på övervåningen.
Hur ska jag göra nu?

Har hört talas om ättikssprit både med och utan gurka i och massa proffsiga ozonluftrensare.

Jag testade ättika när huset var helt orenoverat utan något vidare lyckat resultat, men jag vet inte om man kan "misslyckas" med ättikan?
Ska det vara placerad på något visst ställe? Nån viss mängd? förvaras i nån visst typ av kärl?

Ja som sagt jag har problem.
Vill inte plöja ner massa stålar i detta då badrummet ska renoveras inom en snar framtid ändock, men just nu tryter det i kassan.

Så hjälp mig nu och kom med kreativa förslag.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Köp koncentrerad ättika och lämna det i ett öppet kärl några nätter. Pröva att vädra ut samtidigt om det inte hjälper, det kanske funkar bättre då?
Jag hade en golf kombi som var inpyrd av rök och ättika tog bort 90% av den lukten iaf.

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Köp koncentrerad ättika och lämna det i ett öppet kärl några nätter. Pröva att vädra ut samtidigt om det inte hjälper, det kanske funkar bättre då?
Jag hade en golf kombi som var inpyrd av rök och ättika tog bort 90% av den lukten iaf.

Koncentrerad ättika?
Är inte det sånt man köper på ICA?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Njae, om jag inte minns fel så finns det på tex granngården/odal eller liknande. Brukar finnas på dunk om du behöver mycket.

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Som sagt koncentrerad ättika i öppet kärl och en massa citroner.

fungerar bra! Gjorde så i min S70 när jag precis hade köpt den...

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Som sagt koncentrerad ättika i öppet kärl och en massa citroner.

fungerar bra! Gjorde så i min S70 när jag precis hade köpt den...

Citroner?
Ska dessa läggas skivade i ättikan eller hela eller pressas dessa ner i ättikan?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Dom bästa tipsen som jag hittat är att ställa ut en skål med 24% ättika (Jag tror att det är ungefär så starkt som finns i matbutiken. Starkare kallas för isättika och är inte flytande vid rumstemperatur) i ett dygn. Vädra inte under tiden. Om jag fattat det rätt så är det ångorna från ättikan som ska neutralisera de luktande partiklarna. Vädrar du under tiden du har ättikan där får du sämre effekt. Har du svagare ättika tar det antagligen längre tid.
Ett annat tips är att prova med exempelvis Yokoair som finns att köpa på Clas Ohlson. Ska enligt många fungera bra. Bara att spraya på och vänta.
Enligt en del källor ska en luftjonisator funka. Finns från ca 800kr eller så.
På en del ställen föreslår folk ozongeneratorer. Dom tar förvisso bort det mesta väldigt effektivt. Tyvärr så förstör det även människor och husdjur så det är inget alternativ om man inte har någon annan stans att bo under tiden.

Med andra ord. Ättika eller YokoAir.

EDIT/
Det finns diverse förslag på forum på nätet som inbegriper att lägga gurkskivor eller liknande i ättikan. Personligen har jag svårt att se något sätt som dom rent kemiskt skulle bidra till en bättre effekt. Det enda jag misstänker är att på grund av att gurka, citroner och liknande adsorberar/absorberar ättikan så att effekten sjunker. Man vill ju ha så mycket ättikångor i luften som möjligt för att få effekt.

Last edited:

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
*snipp*
Ett annat tips är att prova med exempelvis Yokoair som finns att köpa på Clas Ohlson. Ska enligt många fungera bra. Bara att spraya på och vänta.
Enligt en del källor ska en luftjonisator funka. Finns från ca 800kr eller så.
*snipp*

Med andra ord. Ättika eller YokoAir.

*snipp*.

Man vill ju ha så mycket ättikångor i luften som möjligt för att få effekt.

Ska genask inhandla Yokoair.

Men var kan man få tag i en luftjonisator? har letar men hittar bara rekomendationer på detta inget ställe att införskaffa dessa.

Så jag skiter både i citronen och gurkan eller?

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Dyna? läggs denna bara på lämpligt ställe eller ska man skrubba väggar och tak med den?

Nejdå, man bara hänger den i rummet någonstans och låter den vara där. Tror man får bäst effekt om man hänger den där luftgenomströmningen e hög. Hos mostern satte vi den bara på väggen och de gick ju bra :)

Köpte även en sån här http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=645&iItemId=91618 till henne men jag vet inte riktigt hur effektiv den är. Men de e ju inga jättepengar de kostar om man vill pröva

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Långa farbrorn är ju rätt bra på att suga annars. Ta dit honom, så får han stå och dra i sig lite...

Annars kan väl ättika, alternativt Wunderbaum funka.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ska genask inhandla Yokoair.

Men var kan man få tag i en luftjonisator? har letar men hittar bara rekomendationer på detta inget ställe att införskaffa dessa.

Så jag skiter både i citronen och gurkan eller?

Jag skulle i alla fall strunta i gurka och citroner. Såvitt jag kan förstå så kan det inte ha någon positiv effekt förutom att skålen med ättika kanske ser lite finare ut.

Jag vet faktiskt inte vart det finns luftjonisatorer att köpa.
Jag har bara läst att folk provat och upplevt att det fungerat. Börja med ättika och Yokoair. Dom är ju dom billigaste alternativen. Om dom inte funkar så är det läge att försöka ge sig på det tunga artilleriet.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Mostern flyttade in i en lägenhet som de hade rökts en del i, köpte sådana här till henne, http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=91626. Fungerade riktigt bra.
bra tips....iof röker jag själv men skulle aldrig falla mig in att röka inne eller i bilen,smakar bättre ute med......nej nu blev jag röksugen .......:) :D

Mostern flyttade in i en lägenhet som de hade rökts en del i, köpte sådana här till henne, http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=91626. Fungerade riktigt bra.
bra tips....iof röker jag själv men skulle aldrig falla mig in att röka inne eller i bilen,smakar bättre ute med......nej nu blev jag röksugen .......:) :D

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...