Ta bort tryck på nylon

• Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date

Dark_Messenger

Guest
Ta bort tryck på polyamid

Går det att ta bort tryckt text på "polyamidtyg" utan att fucka upp allt totalt på något sätt?

Last edited:
Har du stulit arbetskläder med företagslogga på?

:hihi

Nått åt det hållet.

Har ett par jäkligt fina jackor men tyvärr finns det "oönskat" tryck på dem..

Idéer?

När jag tvättade mina griskitiga arbetsbrallor för några veckor sedan körde jag på 95grader då lossnade det, men jag vette 17 om jag skulle vilja tvätta ett par jäkligt fina jackor i 95 :näsblod

Förmodligen beror det på typ av tryck, men jag har sett en som trycker ta bort ett tryck med en tygtrasa och värma.

Han la helt enkelt på en tygtrasa på trycket och värmde så att trycket smälte loss från nylontyget och klibbade istället fst i tygtrasan.

Området där trycket hade suttit blev lite blankt, men det skulle försvinna sa han, dessutom sattes ett nytt tryck över samma område ungefär.

Inga garantier dock!

När jag tvättade mina griskitiga arbetsbrallor för några veckor sedan körde jag på 95grader då lossnade det, men jag vette 17 om jag skulle vilja tvätta ett par jäkligt fina jackor i 95 :näsblod

Jag bryr mig inte så mycket om de blir lite slitna men de ska helst inte smälta eller gå sönder i processen. Tänkte mest om det fanns nått übermedel någon här kände till för såna här saker. Rakblad kanske kan funka men det blir ju ett jävla pillande.

Förmodligen beror det på typ av tryck, men jag har sett en som trycker ta bort ett tryck med en tygtrasa och värma.

Han la helt enkelt på en tygtrasa på trycket och värmde så att trycket smälte loss från nylontyget och klibbade istället fst i tygtrasan.

Området där trycket hade suttit blev lite blankt, men det skulle försvinna sa han, dessutom sattes ett nytt tryck över samma område ungefär.

Inga garantier dock!

Bara ta en tygtrasa och värma alltså? Typ med strykjärn då eller? Låter nästan FÖR enkelt...

Det jag är rädd för är att "tyget" ska krulla sig som nylonliknande material gör när det blir bränt/varmt.

Last edited:
Jag bryr mig inte så mycket om de blir lite slitna men de ska helst inte smälta eller gå sönder i processen. Tänkte mest om det fanns nått übermedel någon här kände till för såna här saker. Rakblad kanske kan funka men det blir ju ett jävla pillande.

Jag hade tänkt föreslå ungefär samma process som Guw beskrev, värma är nog det enda som funkar svårt bara att inte bränna sönder jackorna.

Du får prova dig fram.

Koka en liten frottehanduk och lägg på och sen gnugga lite försiktigt med en torr frottehanduk, kan funka.

En handduk och sen gnugga med en annan handduk PÅ den första handduken? :confused:

Fan kan det inte finnas något medel för sånt här bara!:mad:

Näh, mer att man fuktar mjukar upp trycket med den varma blöta och sen gnuggar direkCt på trycket med den torra.

Om kör med något medel som löser upp trycket typ aceton så kommer det till 99.99% smälta sönder jackan.

Edit: Även om du får bort trycket så kommer det med största sannolikhet finnas kvar en skugga :mattias

Brott lönar sig inte vet du väll ;)

Nytt superduper medel gör nu att du lätt får bort företagstryck på dina nystulna kläder, finns att köpa på välsorterade Ica butiker :hihi

Last edited:
Edit: Även om du får bort trycket så kommer det med största sannolikhet finnas kvar en skugga :mattias

Brott lönar sig inte vet du väll ;)

Nytt superduper medel gör nu att du lätt får bort företagstryck på dina nystulna kläder, finns att köpa på välsorterade Ica butiker :hihi

Jag skiter i om det blir skuggor osv. Bara jag får bort tryckhelvetet och det inte blir ett stort hål. Detta har blivit en thing nu. Får jag inte bort trycket kommer jag elda upp jackorna i vrede!

F.ö har jag inte stulit dem utan fått dom kan man säga.. :mattias

Jag skiter i om det blir skuggor osv. Bara jag får bort tryckhelvetet och det inte blir ett stort hål. Detta har blivit en thing nu. Får jag inte bort trycket kommer jag elda upp jackorna i vrede!

Var det inte du som höll på med några dojjor för ett par månader sen? :skrattaåt

Skall det funka att värma bort så måste det vara en transfer,används mest till små serier ca 10 plagg eller av div olika firmor som lagerhåller för att kunna snabbtrycka åt kunder.

Och nej,det går inte att lägga en bit tyg och få det att fästa i det,limmet på trycket sitter på undersidan mot plagget.

Man kan lägga en bit tyg på och värma,sen får man skrapa bort trycket och tvätta av det sista limmet med stark förtunning.

Du kommer säkert ha i hjäl cotingen som ger jackan dess vattenskyddande egenskaper,men trycket lossnar.

Runt 180 grader i 12-15 sekunder så bör det lossna.

Då är det ju skitsamma, prova att lägga på en tygbit och värma, gnugga eventuellt med tygbiten så trycket gnuggas loss, funkar det inte så elda...

Prova Crc stripper - typ en färg bortagare.(annat märke funkar också)

Lägg på först en dos på jackan där du inte lider om de blir lite konstigt...

Tål det stripper - gör klart följande - en balja med diskmedel -Yes.

Du kommer att få göra några bad och efterföljande stripper behandlingar - så ha vatten och yes klart.

Lägg i stripper på texten - låt det verka - gnugga och ha dig.

Baljan med diskmedel har en viktig funktion - nämligen att se till att färgen inte fastnar på tyget igen efter du löst upp färgen och lösningsmedlet när "stripper späds ut".

Efter några omgångar har du löst upp färgen från yt skiktet av kläderna och hindrat den från att fastna igen med diskmedelvatten baljan - kör då några omgångar i tvättmaskin så färgflagorna ger sig av - ha i lite yes och tvättmedel..

Kör även med lite kallvatten program - färgflagor som du löst upp som blivit av med strippern(lösningsmedlet) är hårda och mals bort

Det är lite som att ta bort fett från kläder - få det lossna och se till att det inte fastnar igen.

Färgen kan nämligen fastna igen så fort lösningsmedlet - i detta fall stripper avdunstat eller du arbetar med jackan i baljan - så det kräver lite jobb.

Men fullt genomförbart me lite teknik

Skall det funka att värma bort så måste det vara en transfer,används mest till små serier ca 10 plagg eller av div olika firmor som lagerhåller för att kunna snabbtrycka åt kunder.

Och nej,det går inte att lägga en bit tyg och få det att fästa i det,limmet på trycket sitter på undersidan mot plagget.

Man kan lägga en bit tyg på och värma,sen får man skrapa bort trycket och tvätta av det sista limmet med stark förtunning.

Du kommer säkert ha i hjäl cotingen som ger jackan dess vattenskyddande egenskaper,men trycket lossnar.

Runt 180 grader i 12-15 sekunder så bör det lossna.

Ok.. Jag ska testa värm- och gnuggtekniken. Tack för tipset.

Vad menar du med 180 grader i 12-15 sekunder?

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick