"Ta det lugnt i jultrafiken"

-Freddy-

Guest
En artikel i senaste bil&bostad om jultrafiken.

Sju av tio förare (svenska bilisters största mardröm) tycker att det obehagligaste man kan råka ut för är: att bli omkörd av en fartdåre!

Wtf? ja det är ju jättejobbigt, ialf om man åker en bil som är så slö att man inte kan köra ifrån han...

Skämt åt sido, är inte frontalkrockar, älg/ren på vägen, alkoholpåverkade trafikanter eller just - ishalka etc, lite mer obehagligt!?

Längst ner på listan är bla rondelkörning, fifan - där kan vi snacka mardröm. Ponera en polisbil, en vägverketrepresentant samt en trafikskolelärare samtidigt i en rondell och olyckan är oundviklig :tummenupp Blanda sen in några långtradare (sorry tele) och felblinkande senila corollaägare, ja då är man illa ute!

Sen på tredje placering av top 10 orosmoment finner vi: (virveltrumma) Motorcyklister! Motorcyklister som kör för farligt/ för nära! Ja det är ju väldigt aktuellt och relevant i en artikel om jultrafiken! Varför finns inte Bilister, som kör för farligt/ för nära, med på listan??

Nä, nu har jag gnällt färdigt för idag. Tjohej

MR CARBON

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
GASGAS EC 300
Instämmer helt. men man ska inte glömma bort alla bilister som tänker på annat (speciellt nu under jultid) o inte på det viktiga att när man kör bil kör man bil o inget annat.

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Läste det där jag också om att motorcyklar skulle vara farliga i vintertrafiken? :va
Det farligaste i mina ögon måste vara allt vilt och alla idioter som inte kan stanna hemma tills de är helt nyktra!

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Jag tycker diket är farligt.

Den där undersökningen kom ju i somras eller höstas. Trafikanter fick själv fylla i alternativ på vad de var mest rädd för i trafiken.
Älg är man inte rädd för då man kör. Du ser den ju så sällan, och än mer sällan hoppar den upp framför bilen. Men idioter som kör för nära eller kör om med möte händer ofta och folk hajar till.
De gånger jag blivit mest rädd när jag kört bil är nån som jag kommer med hojen och kör om i 200 blår bredvid backspegeln. Då piggnar man till.
Så undersökningen kan tolkas lite olika.
Skulle de ställa frågan vad folk tyckte var farligast skulle nog svaret bli ett annat.
Konstigt att vi inte är rädd att köra bil, med en vitmålad linje som skiljer mötande trafik åt. Pillandes på GPS, MP3-spelare och stereo.
Värst var han som skrev i VK att han tvingades att göra farliga omkörningar för att en del körde saktare än fartbegränsningen Så jag svarade att han borde lämna igen körkortet med den attityden och då blev han gnällig. Så då tyckte jag att han då iaf kunde vända kepsen rätt väg och mogna, och inte blev han nå mindre sned för det.

Ang rondeller. Här i skeå kan du inte köra som i Umeå. Kör du yttervarv i rondellen vid vänstersväng så får du stryk.
Högerregeln fungerar här också.

Last edited:

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
Är väl bara när det är RIKTIGT mycket trafik, typ i sthlm som det ibland kan vara nödvändigt med ytterfilen vid vänstersväng. Annars är det bara onödigt, tycker jag i alla fall :fakta

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...