Ta dykarcertifikat. Vad är bäst?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Har alltid velat dyka med tuber.
Kommer kanske åka till sydamerika i höst/vinter och vill då kunna göra detta.
Som jag fattat det behöver man nån typ av certifikat, annars gäller inte reseförsäkringar och dylikt?

Såååå, det finns ju över 400 miljoner olika organisationer som erbjuder dykarutbildning, men vad är det man ska gå?
Har fattat det lite som att de flesta organisationer kör trafikskolestilen att skinna eleverna så mycket som möjligt med oändligt många oändligt dyra lektioner.
Var kan man ta ett cert som både är prisvärt och ger en bra utbildning?
 

calle_112

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2009
Ort
Lund
Hoj
Yamaha 660x -07
Tänkte bara lobba för PADI framför NAUI. Större och mer välkänd organisation över hela världen.
Certet kostar väl typ 5lax + nån tusenlapp till om du vill ta advanced openwater (rekommenderas), men precis som med mckortet så är det värt varenda krona.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag skulle ta ett certifikat innan jag åkte här hemma om jag vore dig. Därmed inte sagt att kurserna nödvändigtvis behöver vara dåliga utomlands.

Dyker inte själv. Kommer säkert någon här som kan ge dig vidare instruktioner om vilka organisationer som gäller. Jag har det på tungan men kommer inte på det. Tyvärr.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Stenhårt PADI. Du kan göra grunden här hemma, uppdyken utomlands om det passar bättre. Körde mitt på Dykhuset, var hur bra som helst.
 

RobinS

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ingen
Kör en PADI open water här i Sverige så du får grunderna och gör dom tråkiga "uppdyken".
Ta en advance kursen när du är på ditt resmål.
Gjorde själv så runt 06. Var 1,5 månad i Honduras i centralamerika å dök.

Vart ska du själv?
 

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
CRF450 -02
Ta certet hemma. Bra mkt svårare att dyka i kalla mörka vatten. Klarar du dyka här så känns dykning i finare vatten som en barnlek. Har du gott om tid på dig så skulle jag ta CMAS cert via någon SSDF ansluten dykklubb. Billigare och gedignare utbildningar. Mellan PADI och NAUI är det ingen större skillnad. Instruktören gör största skillnaden så hitta en bra sådan.
 

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Ort
sandvikenhills
Hoj
1000rr-09
Jag fick mitt dykarcert på posten för nått år sen med mitt namn en dåligbild som faktiskt såg ut som mig.Jag hade tydligen tagit det i thailand men jag måste varit jävligt full för vad jag kan minnas har jag aldrig varit där:)
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Jag fick mitt dykarcert på posten för nått år sen med mitt namn en dåligbild som faktiskt såg ut som mig.Jag hade tydligen tagit det i thailand men jag måste varit jävligt full för vad jag kan minnas har jag aldrig varit där:)

Känns seriöst på nåt sätt. :gnissla
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Precis som alla har sagt, ta certifikatet hemma i Sverige.
Kolla om det finns några bra klubbar som du kan gå med i.

Jag har iofs cmas, ganska så ovanligt cert. Tro bara det är klubbar som får utbilda cmas dvsa inte i vinstdrivande syfte.

Tro även att man få bättre utbildning i en klubb.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Själv e jag PADI divemaster, har varit utomlands & jobbat.

visst ser man skillnader på de olika utbildningssystemen.
nu kommer jag inte försöka övertala dig att ta ett PADI cert, utan tycker du skall läsa på http://www.dykarna.nu, där det finns åtskilliga trådar som disskurerar PADI, CMAS, NAUI och sedan bilda dig en uppfattnings själv.


Men oavsett vilket cert du väljer, gör teori, poolövningarna här hemma & sedan uppdyken utomlands (detta går inom PADI iaf)


DYKA E SKITSKOJ :banana
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Jag har felaktigt rekommenderat många polare att ta certet hemma. För att det ska vara en gedignare utbildning.

Men flera av dom har under utbildningen tyckt att det varit så tråkigt och kallt så dom efter att tagit certet tappat sugen på dykning helt.
Dessutom har det inte varit gedignare, bara dyrare.

Skit i att ta cert i Sverige. Dyk utomlands där det är varmt och skönt. Blir du inbiten dykare och vill dyka med torrdräkt där det är mörkt och kallt. Så går det hur fort som helst att lära sig det i alla fall.

Tjejen tog sitt cert nu i Thailand. Funkade skitbra och hon fick en bra utbildning. Kostade 2300kr med Padi. Jag konverterade samtidigt mitt Naui till padi. Av den enkla anledningen till att padi har en datasystem med alla som har cert hos padi. Så om du skulle vara på en semesterort och får för dig att dyka men inte har ditt cert med dig eller har slarvat bort det. Så kan dom enkelt titta i sin dator om du har cert. Men hos Naui måste man beställa på deras hemsida och få det skickat via posten och det tar 2-3 veckor att få ett cert skickat. (ingen dykning den semestern alltså. Och om det är så du slarvat bort ditt cert och inte har din första loggbok kvar, så får du ta om dykcertet igen. Heja Naui :banana:huvet
Men utbildningarna i sig skiljer inget mellan Naui och padi.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Stenhårt PADI. Du kan göra grunden här hemma, uppdyken utomlands om det passar bättre. Körde mitt på Dykhuset, var hur bra som helst.
Hur funkar det där?
Gör man "uppdyken" alldeles själv på valfri badort?
 

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Hur funkar det där?
Gör man "uppdyken" alldeles själv på valfri badort?
Det är bara att dyka upp på en semesterort.

Folk i allmänhet kan bli förvånade om man bara dyker upp sådär, men tyvärr är det enda sättet att få ditt PADI-cert.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Hur funkar det där?
Gör man "uppdyken" alldeles själv på valfri badort?

wonderwizard kan säkert fylla i, men så länge det är under PADI spelar det så vitt jag förstått ingen som helst roll var du gör det, nej. Du gör det ju med instruktör, naturligtvis.
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Har PADI OW sen 2005 och tycker det skitskoj att dyka. Duktigt sugen på att skaffa mig egen utrustning nu efter jag precis kommit hem från en månad runtom i Asien, där några dyk klämdes in.

Bara dykt med flaska i Asien så det är ju milsvid skillnad mot här hemma (om man inte dyker i bassäng då hehe).

Har en kollega som kör nått av de andra certifieringarna, tror det var CMAS. Han har hållit på mängder av månader så jag vet inte riktigt hur det där funkar riktigt.

Det jag dock vet är att vi ändå verkar ligga på en hyfsat jämn kunskapsnivå vad gäller dykningen. Så min slutsats blir att är man bara intresserad och seriös så är ett PADI enligt mig minst lika bra.

Mitt kostade knappt 1000kr på Koh Tao i Thailand samt tog 4 dagar.
 

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
Jag tog dykcert i Thailand på Koh Tao (Buddha View IDC Dive Resort) vintern 2003. Tror vi betalade ca 1500:- för en kurs, hotell och grillbuffé på kvällarna ingick. OW PADI cert.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top