Ta dykarcertifikat. Vad är bäst?

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Aha. Trodde du fulbeställt från nåt suspekt dykcenter i Thailand. :D

Nej, så gör ni bara nere i Perstorp:D

Jag har också varit sugen på att skaffa cert.
Om man nu skaffar det. Får man dyka varsomhelst sedan då?
Eller finns det några regler?

Får jag dyka i närmsta sjö?

Last edited:

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Nej, så gör ni bara nere i Perstorp:D

Jag har också varit sugen på att skaffa cert.
Om man nu skaffar det. Får man dyka varsomhelst sedan då?
Eller finns det några regler?

Får jag dyka i närmsta sjö?

PADI som jag själv har är globalt. Du kan dyka precis var du vill, men det rekommenderas att du tar med dig en dykpartner. Man ska ALDRIG dyka själv.

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Vespa 300 GTS -16
PADI som jag själv har är globalt. Du kan dyka precis var du vill, men det rekommenderas att du tar med dig en dykpartner. Man ska ALDRIG dyka själv.

Va fan är du vaken?

Okej. PADI är det jag skall sikta på alltså.
Hur länge är ett sådant giltigt?
Hela sin livslängd?

Last edited:

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Va fan är du vaken?

Okej. PADI är det jag skall sikta på alltså.
Hur länge är ett sådant giltigt?
Hela sin livslängd?

PADI är en bra organisation (är PADI Divemaster själv).
Har du tagit certet så behåller du det hela livet, det som kan bli "återkallat" är Aktiv status för Instruktörer = ingen försäkring.

Ang. vart du kan dyka, det finns avlysta områden (oftast militära installationer) som man bör hålla sig borta från. Sjökort och sunt förnuft brukar lösa det mesta.

Det var några år sedan jag var inblandad i dyk-kurser men om det inte ändrats så om du ska kursa i Sverige och göra upp-dyken utomlands, tala om det för Instruktören så du får med dig rätt papper.

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Jag tog mitt dykcert på Koh Tao, Scuba Planet. Vi hade en bra lärare och var bara 4 i gruppen. 2 dagar teori sen en halvdag teori samt en halvdag övningar, dagen därpå efter gjorde vi uppdyken, vi gjorde alla övningar direkt i havet med färglada fiskar och fina koraller runt oss och hade en noggrann och duktig dyklärare. Eftersom att det gick väldigt bra för alla så hann vi titta på mycket coola saker under uppdyken, bland annat simmande vi in i ett stim med över 30 000 fiskar, såg muränor, minibarracudor, trigger-fiskar och en massa fina korallrev.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Jag tog mitt dykcert på Koh Tao, Scuba Planet. Vi hade en bra lärare och var bara 4 i gruppen. 2 dagar teori sen en halvdag teori samt en halvdag övningar, dagen därpå efter gjorde vi uppdyken, vi gjorde alla övningar direkt i havet med färglada fiskar och fina koraller runt oss och hade en noggrann och duktig dyklärare. Eftersom att det gick väldigt bra för alla så hann vi titta på mycket coola saker under uppdyken, bland annat simmande vi in i ett stim med över 30 000 fiskar, såg muränor, minibarracudor, trigger-fiskar och en massa fina korallrev.

Jag gjorde mitt uppdyk i Sverige. Såg en hummer och en krabba. Känns som att jag valde fel ställe. :gnissla

Pips

Guest
Då vi har några erfarna dykare här.

Tog mitt PADI OW när jag var 13 och AW när jag var 14, har inte dykt sedan dess (är 24 nu). Vad behöver jag göra för att kunna dyka igen? När jag tog kortet för 11år sedan var jag tvungen att göra lungröntgen etc är det något som jag behöver göra igen? :rolleyes:

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000

Ja gjorde exakt samma sak fast på en annan skola på Koh Tao. Polarens lillebror hade kämpat med sitt cert här hemma i ett halvår, och hux flux kom vi hem med samma cert på fickan taget i en av värdens bästa dykmiljöer. Dock så är han en mycket bättre/säkrare dykare, men det är en annan femma.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...

Tog mitt PADI OW när jag var 13 och AW när jag var 14, har inte dykt sedan dess (är 24 nu). Vad behöver jag göra för att kunna dyka igen? När jag tog kortet för 11år sedan var jag tvungen att göra lungröntgen etc är det något som jag behöver göra igen? :rolleyes:

Liknande här, jag tog CMAS enstjärnigt när jag var typ 15, fick hämta ut det när jag var 16 tror jag.
Men jag har gått om från grunden och det behövs, teorin på grundkurserna (oavsett org) är väldigt basic grundskolefysik men det är nog bra att höra det en gång till.

Jag har oxå dykt på Koh Tao förresten, fick vara skapligt nära en tjurhaj. Man har lite större respekt för machohajar jämfört med abborrar...

Och ni som vill läsa lite om dykning finns det en sjukt kul bok som heter Ocean Gladiator, skriven av en djupdykare/dykinstruktör som heter Mark Ellyatt.
Kan vara den roligaste självbiografin jag läst och handlar om djupdyk, kultur i asien osv.

Bifogat

• Bullis.jpg
    Bullis.jpg
    16 KB · Visningar: 87

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe

Nuförtiden behöver man inte göra lungröntgen förrän man ska bli instruktör.
Det rekommenderas att man gör ett uppfräschningsdyk med instruktör där man går igenom kontroll av utrustning och tecken.

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08

Du behöver inte göra något MEN har du inte varit i vattnet på 10 år så skulle det inte vara fel med en repetition av teori/tabell och lite övning.

PADI har en 1/2 dags repetitionskurs som skulle passa bra.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jag har oxå dykt på Koh Tao förresten, fick vara skapligt nära en tjurhaj. Man har lite större respekt för machohajar jämfört med abborrar...

Det är tufft med stora vattenlevande djur.
Det här sjölejonet tyckte att det var spännande med mig vid ett dyk i Cabo san Lucas, Mexico för något år sedan. Man är inte skittuff när man är öga mot öga 15 meter under ytan. :)

attachment.php

attachment.php

Mr.Asp

Avstängd
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
Geggmoppe KTM 250exc
Jag tog minna "stjärnor" som CMAS kör med här i hemma i Sverige. Vilket känns helt rätt när man jämfört med polarna som tagit utomlands just pga säkerhet/räddning- kraven som de har. Det är säkert olika överallt med, men när jag var i thailand och dök på koh similan och koh tao så fick man väldigt bra bemötande när man hade CMAS-cert, eller ja som svensk dykare rent allmänt. Och de utbildningarna jag kollade på då innehöll påtok för lite säkerhet osv enl. mig.

Men som sagt tidigare, det bästa är att gå in på http://www.dykarna.nu/ och läsa sig till vad man själv tycker är bäst.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln