Ta emot betalningar anonymt?

Jokke_

No money, No honey!
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hojlös
Tänkte eventuellt ha liten mindre försäljning ibland via tradera, blocket osv. Men det jag undrar är om det på något sätt går att ta emot betalningar anonymt?

Då jag jag inte tänkt syssla med någon illegal verksamhet, så spelar det ingen roll om myndigheter osv kan spåra. Utan vill just bara vara anonym vid själva försäljningen.

googlade lite men hittade inget klokt svar riktigt, dök upp alternativ som paypa,payson bankgiro osv. Ska användas som privatperson och i lagligt syfte så inget larv om det tack!

Tacksam för alla tips! :)
 

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Östergötland
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Paypal är ju ganska anonymt, fast du får nog räkna med att majoriteten på Blocket/Tradera inte har/använder Paypal tyvärr...
Paypal är störst på Ebay!
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Paypal borde funka, du kan koppla vilken mailadress som helst till kontot. Sen skickar du betalningsanmodan via paypal från din nya anonyma mailadress.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Skattemyndigheterna har nog inga problem att få utdrag från paypal m.m, så varför smyga?

Ser en arbetsgivare sina förlorade produkter på en sajt, så köper han en och vet endå vem du är, ingen mening där heller.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Enda gången man vill vara anonym är väl om man säljer riktigt dyra saker, gärna flera stycken. Det är nog en hel del som har blivit av med hojar, fått inbrott mm sen dom la ut dom på annons.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Enda gången man vill vara anonym är väl om man säljer riktigt dyra saker, gärna flera stycken. Det är nog en hel del som har blivit av med hojar, fått inbrott mm sen dom la ut dom på annons.

Är det inte väldigt svårt att vara anonym för en köpare av ett registrerat fordon.:hihi
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Enda sättet du skulle kunna bli "anonym" på PayPal eller ett registrerat BankGiro konto är att uppge falska uppgifter. PayPal kräver efter att man handlat med en viss mängd pengar att man styrker sin identitet och / eller adress med hjälp av någon form av faktura eller adresslapp samt med ditt körkort.

Att registrera ett BankGiro i falskt namn kan du glömma.

Payson är jag lite osäker på men jag misstänker att dom har ett system som liknar PayPals.

Jag tycker att en anonym en säljare inte går att lita på. Handlar man med någon som är väldigt offentlig så är risken att man blir blåst i regel väldigt liten, är handlaren däremot fullständigt anonym så kan personen bakom kontot i princip vara o-spårbar och komma undan med vad som helst.

Har du inget att dölja så måste jag fråga vad det är för något du ska sälja som kräver så stort hemlighetsmakeri? :va
 

Jokke_

No money, No honey!
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hojlös
Vet inte om ni inte läste riktigt eller missförstod mig. Nu handlar det alltså inte alls om något bedrägeri osv. Om ni skulle köpt eller ej, var inte frågan. Nu vet jag inte hur bankgiro osv fungerar. Men om tex det vore så att man betalar endast till ett bankgironummer utan att behöva se mitt namn osv. Så är jag ju anonym för säljaren. Sen om kontot är kopplat till mig och banken ser alla mina personuppgifter så har det alltså ingen betydelse eftersom jag redan skrivit att det är LAGLIG verksamhet!

Viktor L, Jag har som sagt inga problem med att styrka min identitet för Paypal. Det handlar inte om någon stor försäljning alls. Några gånger per år. Och ja, jag vill inte avslöja för jag tycker inte det behövs. Utan söker bara ett svar på fråga, nu verkar det juh vara väldigt svårt att vara helt anonym bakom ett konto. Men det vill jag inte heller, bara att mitt namn inte står vid överföringen. Men kontot får mer än gärna tillhöra mig!

För att underlätta, tänk som GsxrAbuser. Säg tex att jag ska strippa i webcam! ;)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Är det så himla viktigt att vara anonym så kan du ju be de som ska betala att gå ut i skogen och lägga pengarna under en sten. Sedan åker du och hämtar pengarna någon dag senare eller så.
 

Jokke_

No money, No honey!
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hojlös
Är det så himla viktigt att vara anonym så kan du ju be de som ska betala att gå ut i skogen och lägga pengarna under en sten. Sedan åker du och hämtar pengarna någon dag senare eller så.

blir så bökigt om vi bor 100 mil ifrån varandra
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Fejka att en person bor inneboende hos dig och därför har c/o adress. Du får pengarna skickat i brev till dig som du sedan öppnar. Bara hoppas det inte är rek-brev. Då blir det ju lite probs att hämta ut pengarna.

Eller så kör du med vanligt kontonummer. Ingen matchning mellan överföring och korrekt namn på kontot när man för över pengar. Dvs du kan lägga till ett kontonummer och döpa det till Nisse Nissesson fast personen heter Klas Andersson. Och Klas Andersson får pengarna.
Vill du testa kan du tex ta konto 8327 9940061089 och namnet Nisse Nissesson och föra över ett par hundringar. Försvinner pengarna så vet du att det funkar. Dösäkert!
 

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Om du lämnar ett kontonummer till någon så kommer inte ditt namn upp någonstans..
Det enda som syns är ju kontonumret?? Jag har aldrig någonsin sett någons namn när jag fört över pengar vid köp på Tradera o liknande..
Det är inte heller möjligt för mig att tex ringa en bank och ta reda på namn för någon kontoinnehavare osv...
Ja så länge det inte är Nordeas personkonto...
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Om du lämnar ett kontonummer till någon så kommer inte ditt namn upp någonstans..
Det enda som syns är ju kontonumret?? Jag har aldrig någonsin sett någons namn när jag fört över pengar vid köp på Tradera o liknande..
Det är inte heller möjligt för mig att tex ringa en bank och ta reda på namn för någon kontoinnehavare osv...
Ja så länge det inte är Nordeas personkonto...

borde inte var omöjligt? när jag satt in pengar via bankkontor så har jag fått frågan av kassörskan om det stämmer att "namn" är mottagaren på kontonumret som jag angett.
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Men sluta bråka. Hade jag sålt stora anal-dildos med prostatamassage så hade inte jag heller velat sätta mitt namn på det.

Payson om du säljer inom Sverige, Paypal internationellt. Lättast är om du erbjuder båda. Många Ebay-are som har Paypal redan.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top