Ta emot betalningar anonymt?

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
borde inte var omöjligt? när jag satt in pengar via bankkontor så har jag fått frågan av kassörskan om det stämmer att "namn" är mottagaren på kontonumret som jag angett.

I så fall så utgår kassörskan från att du känner personen ifråga..
O med stor sannolikhet gjort fel.. Jag har aldrig blivit tillfrågad om namnet på kontoinnehavaren annat än om det varit mitt eget konto.. haha

Men ifall du tex ringer till en bank och säger att du har råkat sätta in pengar på någon okänds konto och nu vill veta vem kontot tillhör så att du kan kontakta den personen för att få pengarna tillbaka så får de inte lämna ut den informationen..

JpHenrik

Medlem
Gick med
16 Jun 2008
Hoj
Ducati Scrambler FT -16
du behöver inte, tänker inte tvinga dig! :confused:

Jag menade bara att det kanske blir svårare att sälja saker när man är anonym. Det var inget illa menat.

Till exempel: kollar jag bilannons efter låt oss säga en bmw och säljaren heter bmw. Då är den inte intressant längre för mig. Hade han/hon skrivit ut sitt förnamn bara hade jag kanske ringt på den.
Men jag kanske är ensam om detta :D

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
När dottern handlade på tradera och jag skulle föra över pengarna med internetbanken så dök mottagarens namn upp i min internetbank.

Det roliga var att mottagaren heter Rossi :D

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Direkt banköverföring funkar hur bra som helst. Bankerna får inte ge ut ditt namn eller adress till någon. Sålänge du inte har ditt person # som kontonummer.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Ingen som nämnt Western Union?
Används av biljoner gästarbetare världen över för att skicka hem pengar till den bankkontolösa familjen i u-landet.

Du ber betalaren gå in på sitt lokala ombud och ställa betalningen till Nisse Pisse.
Betalaren får då en kod som han ger till dej via epost eller telefon eller vadfansomhelst.
Du går till ditt lokala ombud och säger "Hej jag heter Nisse Pisse och har en betalning att hämta ut, här är min kod!".

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Används av biljoner gästarbetare världen över för att skicka hem pengar till den bankkontolösa familjen i u-landet.

Du ber betalaren gå in på sitt lokala ombud och ställa betalningen till Nisse Pisse.
Betalaren får då en kod som han ger till dej via epost eller telefon eller vadfansomhelst.
Du går till ditt lokala ombud och säger "Hej jag heter Nisse Pisse och har en betalning att hämta ut, här är min kod!".
Är det bara i mina öron Western Union är förenat med scam?
Tänker på alla lurendrejeri annonser som florerade med just Western Union som betalsätt..

Jokke_

No money, No honey!
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Eller så kör du med vanligt kontonummer. Ingen matchning mellan överföring och korrekt namn på kontot när man för över pengar. Dvs du kan lägga till ett kontonummer och döpa det till Nisse Nissesson fast personen heter Klas Andersson. Och Klas Andersson får pengarna.
Vill du testa kan du tex ta konto 8327 9940061089 och namnet Nisse Nissesson och föra över ett par hundringar. Försvinner pengarna så vet du att det funkar. Dösäkert!

Ah okej, det hade jag inte en aning om! För jag tänkte mest på när man är inne på internetbanken (swedbank) Så måste man ju alltid fylla i namn osv vid överföringar. Därför jag antog att det hade något med varandra å göra. Att det blir matchning! För det är tänkt att det ska gå via internetbank troligtvis.. annars vid kort får man väl använda paypal eller payson helt enkelt! :) Tack för tips!

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03

Fast dom tar ut typ 2% avgift på överfört belopp, och är det större belopp blir det en slant.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Är det bara i mina öron Western Union är förenat med scam?
Tänker på alla lurendrejeri annonser som florerade med just Western Union som betalsätt..
Ja WU kan användas som ett verktyg av bluffare i.o.m. att tjänsten erbjuder anonymitet i båda ändar.
WU som sådant är dock fullt seriöst och det är ingen risk att pengarna försvinner på vägen. Deras affärsidé är knappast att skapa möjligheter för bluffare utan att vem som helst skall kunna skicka pengar till vem som helst.
Fast dom tar ut typ 2% avgift på överfört belopp, och är det större belopp blir det en slant.
Japp. Är ju så dom tjänar sina pengar.
Fast man bör tänka på att många banker också tar ut avgifter för överföringar, speciellt om det är till andra länder.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln