Ta hem fordon från utlandetu

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Hur gör man om man vill t ex vill ta hem ett fordon från tyskland? Pengar tar man ut dem på plats i tyskland eller åker man med dem ner?

Vad kostar det om man vill registrera in fordonet i sverige?

Vad kostar och hur löser man ut ett sk. grönt kort så man kan köra fordonet hem till sverige?

osv. vad bör man tänka på?
 

Mr. Me

var är sommarn
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Växjö
Hoj
Ingen
grönt kort har inget med det att göra, det har du bara för att visa att ditt fordon är försäkrat när du kört det i vissa öststater
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Fått lite mer inblick i det hela med import, men hur mkt billigare bör bilen vara en svensksåld för att det skall vara värt besväret och transporten hem? Anser ni?

Gällande pengar vågar man åka ner med kontanter? Det finns inga tyska postväxlar eller likn värdecheck?
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Fått lite mer inblick i det hela med import, men hur mkt billigare bör bilen vara en svensksåld för att det skall vara värt besväret och transporten hem? Anser ni?

Gällande pengar vågar man åka ner med kontanter? Det finns inga tyska postväxlar eller likn värdecheck?

Cash är enklast men dock farligast såklart.

Vill man vara säker men besvärlig så går det att ställa ut en postväxel i den valuta som du ska handla för.
Din bank kan förse dig med en kontakt i deras tyska kontor som kan verifiera att postväxeln är äkta och Ok.
T.ex. så handlade jag en bil för många år sen hos en tysk bilhandlare. Jag har Handelsbanken och dom gav mig en kontaktperson och nummer till deras Frankfurt filial dit bilhandlarens bank kunde ringa och få checken verifierad.
Dock tror jag att många tyska nasare föredrar cash och säker att dom blivit blåsta m.m. tidigare och det är nog inte helt osannolikt eftersom dom gjort en o annan bilaffär till utlandet.

Kolla med din bank först OM dom har en filial i tyskland, dom kan ge dig råd och hjälpa till för att genomföra en säker transaktion/affär.

/Nitrous
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top