Fått lite mer inblick i det hela med import, men hur mkt billigare bör bilen vara en svensksåld för att det skall vara värt besväret och transporten hem? Anser ni?
Gällande pengar vågar man åka ner med kontanter? Det finns inga tyska postväxlar eller likn värdecheck?
Cash är enklast men dock farligast såklart.
Vill man vara säker men besvärlig så går det att ställa ut en postväxel i den valuta som du ska handla för.
Din bank kan förse dig med en kontakt i deras tyska kontor som kan verifiera att postväxeln är äkta och Ok.
T.ex. så handlade jag en bil för många år sen hos en tysk bilhandlare. Jag har Handelsbanken och dom gav mig en kontaktperson och nummer till deras Frankfurt filial dit bilhandlarens bank kunde ringa och få checken verifierad.
Dock tror jag att många tyska nasare föredrar cash och säker att dom blivit blåsta m.m. tidigare och det är nog inte helt osannolikt eftersom dom gjort en o annan bilaffär till utlandet.
Kolla med din bank först OM dom har en filial i tyskland, dom kan ge dig råd och hjälpa till för att genomföra en säker transaktion/affär.
/Nitrous