Ta körkort, hjälp mig med tips.

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Ort
På rätt ställe
Hoj
250 excf -07
PutteLiten skrev:
2119256 Citera och citera. Nu citerar jag :hihi

:7peta Jag menade inget illa, om du nu tror det.
Att åka av utan körkort gör inte mindre ont än att åka av med körkort. ;)

Haha sant men de kan kanske svida lite mer i börsen när polisen kommer och inte hittar någon behörighet för A och därpå tycker försäkringsbolaget att ens vagnskada inte bör gälla för detta. Då blir man :argpådato :fatta! :4skrika :tungan


Oki då är jag med. Missuppfattade lite. :fatta! :tungan
Håller med om att man är långt ifrån färdigutbildad efter 10 lektioner. Körskolan ger en väl the basic om man säger så, sedan plockar man på sig mer och mer av erfarenheter efter vägarna. Nästan lite väl basic kan de tyvärr bli. Fick frågan innan första lektion om jag kört förut. Javisst också berätta jag men 10 minuter senare gick han igenom de olika reglagen! :3freak :hihi Såg ju bara hur mina slantar sprutade! :hihi
Jaja, dom har väl säkert nått dom måste följa men kan ju inte säga att de gav mig särskilt mkt.
 

Frredde

Medlem
Gick med
24 Jan 2006
Ort
Norrköping/Linköping
Hoj
Xt660X. HELsvart +2x acra mm
Eddi skrev:
2119043 har en polare som tar kort nu. Var med han nere och frågade lite när han skrev in sig. Ja garagesvängen finns inte mer och det där man skulle köra på tid mellan koner går inte på tid längre.....

så dom som tar körkort nu kan ju egentligen inte köra, håller ni andra inte med :rofl


Nu vet jag ju inte exakt hur garagesvängen gick till. Men om den var någorlunda som en 180 graders u-sväng, så kan jag lova att det finns kvar!
Håller nämligen på som bäst själv nu med kortet.
SKillnaden nu är ju att du ska köra/krypa slalom mellan några koner, å när du passerar mellan de 2 sista, så ska du göra en u-sväng 180 grader, å sen in mellan de 2 närmsta, å sen slalom tillbax.

Rätta mig om jag har fel, men jag vill nog ha det till att det krävs mer skicklighet NU än förr...
 

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Ort
På rätt ställe
Hoj
250 excf -07
John84 skrev:
2119153 köra på trafikskola med sporthoj, är det inte ens att tänka på eller?
bättre att använda deras hoj på lektioner, och köra privat med sporthoj?

Jag skulle rekommendera dig att köra deras. Mest pågrund av att du betalar dyra pengar för lektionen och i dom pengarna ingår lån av deras cykel och utrustning. Så kör upp deras bensin och om du lägger omkul så gör det med deras hoj. För dom kommer inte betala ett skit om du kraschar din egen. Sen är körskolans, skulle tippa på nästan alla, hojar lättkörda. Iof blir du bättre på din egen cykel om du skulle köra den men de hinner du bli. :yoparty
 

Kokke

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Ort
Valencia
Hoj
Vad ska det bli härnäst?
JKay skrev:
2118557 En Sukka GSX 750 ES funkar fint. 1400:- hel/hel och billig i inköp.

Precis! Just vad jag tänkte skriva. Så länge hojjen är 20 år gammal kan du classic-försäkra den hos "Moderna försäkringar - Bilsport och mc".

Jag övningskörde på en suzuki gsx 750 es -83. Funkade alldeles utmärkt :tummenupp Körde upp som privatist utan lektioner
 

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW r1200r LC
Alla har olika förutsättningar, och alla körskolor är olika. Jag bestämde mig för att ta mitt körkort 2004. Körde en testlektion i april, och min lärare sa att på 5 lektioner kan du så pass mycket att jag kan låta dig köra upp. Sagt och gjort, jag körde 2 lektioner teknikbana och 3 landsväg. Körde upp 18 maj 2004 utan problem. Jag hade aldrig några direkta problem med garagevändningen med körskolans GSX 750. Mitt körkort kostade 6500.- Om du känner dig lurad, prova en annan körskola och se vad dom säger... Lycka till !!! Du kommer aldrig att ångra dig :tummenupp
 

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
BMW s1000rr 2012
Frredde skrev:
2119363 Nu vet jag ju inte exakt hur garagesvängen gick till. Men om den var någorlunda som en 180 graders u-sväng, så kan jag lova att det finns kvar!
Håller nämligen på som bäst själv nu med kortet.
SKillnaden nu är ju att du ska köra/krypa slalom mellan några koner, å när du passerar mellan de 2 sista, så ska du göra en u-sväng 180 grader, å sen in mellan de 2 närmsta, å sen slalom tillbax.

Rätta mig om jag har fel, men jag vill nog ha det till att det krävs mer skicklighet NU än förr...


hehe jag skämta ju mest med att det var lättare nu såklart :hihi

Men det du beskriver gjorde man innan med fast det gick på tid!! En kille jag körde upp med klarade 1 sekund under tiden han fick avbryta direkt :mad:

Kankse det är lika svårt nu som förr eller svårare nu kankse.
 

Juha-p

Medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
Upplands väsby
Hoj
Lowrider Bobber
Tog kortet idag! Puh nervöst. Körskoler är företag och dom vill käna pengar på varje elev, känns som dom måste ha ut ca 10000kr/ elev. En kompis tog mc kort för 2 år sedan, förra sommaren drog dom kortet så han får göra om iår igen, trots att han har det ganska färskt i minnet och körde bra på provlektionen vill dom trycka på han en massa lektioner. Får den kännslan att det handlar om pengar???

Mitt kostade föresten ca 11000 kr men det skiter jag i nu :yoparty

Utbildningen var dock mycket bra.

Lycka till föresten!
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Har ingen aning om vad som kan anses som "normalt".
Själv har jag tagit 10 lektioner och ska köra den 11e imorgon. Min körlärare har sagt att jag kommer få köra upp i maj, frågan är bara vilket datum det blir.
Har inte kört något alls tidigare och inte heller något privat. Själv hade jag redan innan räknat med mellan 10 - 15 lektioner. Som det ser ut nu så kommer jag landa där någon stans..

Lycka till med kortet!
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag köpte hoj långt innan jag tog kort, något som jag inte rekommenderar. Det blev en hel del körning "på egen hand" bla till lelle-träffen :huvet
Körde privat med kompisar och med en pappa som är före-detta bil&mc-lärare så fick jag lite tips och han fixade hoj och lånade teknikbana av sin gamla firma.
Nu kan ju inte alla göra så men det känns som att jag hade klarat mig utan de få mil jag körde med honom då körningen med kompisar etc gav mer.
Så ska du köpa en båge innan så se till att ha mer karaktär än mig och ge fan i att kör på egen hand, eller kör åtminstone där du inte gör någon skada.

Edit/ jag körde inget på skola då jag OCH min pappa tycker att de är lite fula och tvingar på en massa onödigt för att tjäna pengar. Visst, de har ett vinstsyfte men det ska inte gå ut över mig personligen. Kortet kostade inte många kronor och övningskör du privat halva sommaren så kommer det bli "gratis" för dig också.
 

Veratio

Medlem
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Z900RS -18
Det finns en "Körkort - 2006" tråd som funkar utmärkt för liknande funderingar.

Jag tog ca 10 lektioner på skola, var lite för mycket men jag är glad att jag tog det, kände mig rätt trygg och säker på uppkörningen.


//Niclas
 

Ayn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Uppsala
Hoj
CBR 600F '96
Dee_cati skrev:
2119741 Jag köpte hoj långt innan jag tog kort, något som jag inte rekommenderar. Det blev en hel del körning "på egen hand" bla till lelle-träffen :huvet
Jag tog två lektioner, sen bestämde jag mig för att skaffa hoj direkt. Jag håller med om att det är självspäkning på hög nivå att ha en hoj stående som man inte får ta ut på en rejäl tur ;) men om man kan motstå sånt finns det solklara fördelar.
Orsaken till att jag skaffade min så snabbt var att jag rätt fort fattade vad jag behövde nöta och nöta igen på om jag skulle greja kortet. Att nöta krypkörning på lektionstid blir rejält dyrt om man inte sätter den direkt. Jag har en stor fin och TOM parkering på garagetaket som funkade utmärkt som ställe att öva krypkörning själv på. Det är väl lite gråzon om det är helt legalt, men att köra själv på en tom parkering utanför huset lär inte uppröra någon särskilt.
Totalt la jag väl ner en sisådär 10-15 timmar effektiv tid på att nöta in krypkörningen. Det hade blivit dyyyyrt att göra på körskolan.
 

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04
Dee_cati skrev:
2119741 Kortet kostade inte många kronor och övningskör du privat halva sommaren så kommer det bli "gratis" för dig också.
Är det inte isåfall bättre att lägga ut några tusenlappar extra och sedan ha kortet klart INNAN sommaren? Det tror jag i alla fall.
 

Fritte666

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2005
Ort
Hjo
Hoj
R1
Själv gick nog mitt på runt 15000, de va en väldans massa lektioner iaf... :)
Men vill man komma undan lite billigare bör man nog ha en egen hoj o övningsköra på, även en handledare kan ju va bra...

Sen ska man nog inte lyssna så mycket på folk som betalat 3000 för sitt kk o aldrig sett en mc innan...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top