Ta körkort - tips!

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Tjena!

Ska försöka förklara min situation.

Jag skulle ta körkortet i år. Jag hade 10 körlektioner i Kungälv - Bosses trafikskola och det var bland det löjligaste någonsin. Första lektionen körde jag bara runt och testade lite manöverbana. Nästa lektion ville han se om jag kunde växla och starta i medlut. Han såg tydligt att jag kunde växla på första lektionen :va

Aja iallafall. Han gick igenom steg för steg från ruta ett vilket jag tyckte var onödigt. Jag hade kört hoj innan och det enda jag behövde var enbart manöverbana och lite trafikkörning med hoj (placering mm) har redan B kort så trafikregler är inga problem alls. Efter att ha avslutat min utbildning på 10 körlektioner så lärde jag mig nästan ingenting förutom att jag blev bättre på manöverbanan (vilket jag kunde övat själv). Jag skulle åka på uppkörning under sommaren men det blev aldrig av på grund av otillräcklig träning (handledaren var bortrest) så man var tvungen att avboka.

Så nu är det nya tag som gäller. Jag kommer förmodligen inte att hinna ta körkortet i år, så det gäller att planera redan nu om hur jag ska göra nästa år. Jag har lagt undan en del pengar som borde kunna täcka skoldelen... men man vill fortfarande komma undan så billigt som möjligt.

Så det jag har tänkt mig nu är att jag vill hitta en körskola som verkligen lyssnar på mig och anpassar utbildningen efter mina behov. Jag har möjlighet att köra ungefär 2 gånger i veckan privat nästa år. Rent teoretiskt behöver jag inte mycket träning... några lektioners manöverbana då lågfartsdelen och högfartsdelen satt bra för typ 2-3 månader (har inte testat sen dess). Bromsningen har jag enbart utfört på en ABS kittad hoj... så det får man öva på om nästa körskolans hojar inte har ABS.

Som jag sa tidigare vill jag alltså hitta en körskola som lyssnar på mina behov och tillämpar en utbildning som inte följer "stegen". Dessutom vill jag köra upp genom körskolan. Har ni några tips på körskolor som fyller dessa krav i Göteborgsområdet Hur gör körskolor när de bedömer ifall en elev är färdig? Är det ett måste att ha gått igenom ALLA steg eller räcker det med att de ser att du är färdig för uppkörningen?

Jag ska börja leta körskolor redan nu och boka tider. Teorin går ut i mars. Tror ni att jag hinner med intensivkurs eller något liknande? Vill köra upp genom körskolan så frågan är om man hinner.

Jag behöver mycket tips då jag har varit så nära att ge upp allt och sälja hojen men fick tillbaka suget och nu vill jag verkligen ha det! Behöver så mycket tips och råd som möjligt.

TIPSA GÄRNA OM KÖRSKOLA!
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Bruhns Trafik skola, och kör då för Joacim eller Fredrik

Eller Guldheden för Patric :)

Dom är guld alla tre :tummenupp
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
jag gick på kramers och körde mest med erik. schyst kille, bra lärare. såg vad som behövdes osv.


för att dom ska bedöma dej som färdig måste du ha alla moment i boken. men om du läser på ur mcboken och plockar fram kunskaperna från dina tidigare lektioner kan du öva in dessa moment själv och säga som det är. de sista innan uppkörningen har dom en "fejk" uppkörning där dom går igenom alla moment och ser vad du kan. klarar du allt kommer dom boka uppkörning.

mitt tips är alltså: öva på så mkt du kan ur mc-boken (inte teoriboken utan mc-boken dom använder som grund i utbildningen), gå till en körskola och säg att du vill börja med en kontroll av din kunskap och säg att du vill lära dej de du inte kan. borde inte bli så många om du har kört 10 lektioner innan.

lycka till :tummenupp
 

Fredr28

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 600 (2004)
Undvik Åke Carlsson Trafikskola...

Lärarna var väl helt OK men administationen var helt katastrof, så undvik denna trafikskola om du vill att det skall gå fort.
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Precisi som t4pp3r sa, Kramérs trafikskola. Har kört med lärarna Stig samt Erik på den skolan och dem två är kanon. Där får man själv vara med och styra över lektionen och precis som t4pp3r även sa så har man en fejk-uppkörning där man hinner med allt från manöverbanorna till 70-90 bromsning på en lektion.
Tog både mitt A1 samt A-kort där.

Sedan även lite cred till Forsbergs trafikskola som ligger vid Q/Kvilletorget som lånade ut sin hoj till mig efter att en elev kraschade den jag skulle kört upp med, bara några timmar innan min uppkörning, så även dem tror jag är en bra skola.

Lycka till med körkortet.
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Kramérs! :tummenupp

Hade Mattias som lärare. Vet ej om han jobbar kvar där, ca 7 årsen jag tog kortet.

Jo, Mattias jobbar kvar. Det är ju han som äger Kramérs trafikskola. Körde med honom en lektion och han var super, dock ingenting emot vad jag tycker om dem andra två lärarna där, som jag även kört med. Och det säger väl en hel del om den trafikskolan:tummenupp
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Den här mc-boken, vart kan jag hitta den?


den får du när du börjar på körskolan (iaf kramers). om inte så kan du få låna min.

Kramérs! :tummenupp

Hade Mattias som lärare. Vet ej om han jobbar kvar där, ca 7 årsen jag tog kortet.



mattias är den absolut bästa läraren på kramers men efterssom det är han som äger skolan så kan det kännas som han har sin jävla statistik i bakhuvudet hela tiden och jagar ibland lektioner lite väl flitigt. men han är större delen inne på kontoret och är bara ute och kör om det är mkt folk.
 
Last edited:

henk2055

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Göteborg/Majorna
Hoj
Honda CB600FA Hornet -08
Trafikskolan Aktiv i Guldheden i gbg, bättre snubbe hittar du inte :tummenupp .

Angående teoriprovet måste du nog göra om det eftersom VV, i alla fall i gbg, inte startar med uppkörningarna förräns i slutet av april.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Fan det här är jäkligt svårt för att det är typ lika många som tipsar för varje körskola.

Jag ska besöka samtliga körskolor som diskuteras i tråden och därefter bestämma mig. Får se vilken körskola som ger bästa intrycket.
 

KOMA

War inside my head
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Göteborg Kärra
Hoj
CB1000RA
Trafikskolan Aktiv i Guldheden i gbg, bättre snubbe hittar du inte :tummenupp .

Angående teoriprovet måste du nog göra om det eftersom VV, i alla fall i gbg, inte startar med uppkörningarna förräns i slutet av april.

Är det Arne å hans fru som har det fortfarande?Tog mitt kort där -95.
Det är kompisens fassa så jag betala inte många spänn,typ 1000 spänn för
ett lämp.Jävligt go gubbe som drog en massa Ronny Jönsson skämt
när man var ute å körde.
 

Lynn

www.hojridemc.com
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Aprilia tuono 1000r -06, Aprilia 550sxv -08, krockad KTM 625 SXC -04, Ducati 996S -01, KTM 450 SXF -07
Varför inte ta del av den erfarenheten du fick från Bosses, öva själv och satsa på en privat uppkörning redan nu i höst?

Jag körde ett par lektioner på bilskola och fick grunderna men körde upp som privatist. Klarade det på andra uppkörningen. När jag kuggade fick jag många bra tips på vad jag skulle tänka på inför nästa uppkörning som jag klarade utan anmärkning.
Rekommenderar helt klart att satsa på något sådant och köra upp utanför Göteborg.

Lycka till :tummenupp
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Varför inte ta del av den erfarenheten du fick från Bosses, öva själv och satsa på en privat uppkörning redan nu i höst?

Jag körde ett par lektioner på bilskola och fick grunderna men körde upp som privatist. Klarade det på andra uppkörningen. När jag kuggade fick jag många bra tips på vad jag skulle tänka på inför nästa uppkörning som jag klarade utan anmärkning.
Rekommenderar helt klart att satsa på något sådant och köra upp utanför Göteborg.

Lycka till :tummenupp


Ja man funderar på det... nästan värt att satsa. Problemet är att jag kan övningsköra privat endast 2 gånger i veckan. Jag vågar inte ge mig ut själv utan handledaren.
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Körde också mest privat, vad jag vet är det inte ett måste att gå igenom alla steg.
Min körlärare försökte mjölka så många lektioner som möjligt (vilket han inte lyckades med ha ha)

För att göra en lång konversation kort:
Lärare: Det är ingen idé att boka tid, du kommer att kugga.
Jag: Nähe
Lärare: Joho
Jag: Bokar du inte tid så skiter jag i det här och bokar en tid privat
Lärare: Jaha då bokar jag en tid

Tycker du ska boka en tid privat om du kan köra, kom bara ihåg att du måste få dit din MC på något sätt trots att du inte får köra ännu.

Btw: Lär dig bromsa på en icke ABS-hoj.
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Btw: Lär dig bromsa på en icke ABS-hoj.

Jo det vet jag självklart :tummenupp

Jag kan köra men jag är fortfarande lite ringrostig. Manöverbanan satt med nöd och näppe för 2-3 månader sedan och då hade jag bara haft lite övning på manöverbanan.

Bromsningen har jag aldrig utfört på en hoj utan ABS.

Körning i trafik - ingenting nästan! Men det är inga problem bara jag kommer ihåg placeringarna.

Skulle nog behöva 1 veckas övning på manöverbana och lite trafik så skulle det nog gå hem. 1 veckas övning varje dag är impossible just nu :huvet
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top